نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف رازهای چای

این تحقیق باعث فهم بیشتری نسبت به ترکیبات شیمیایی‌ای شده است که باعث طعم چای می‌شود. تا به حال علی‌رغم اهمیت اقتصادی و فرهنگی، چیز‌های کمی در باره ژنتیک این گیاه کشف شده بود. « طعم‌های متفاوتی وجود دارد اما سوال این بود که چه چیزی تعیین کننده طعم است با اساس ژنتیکی طعم چای چیست؟» این را ژنتیک‌دان گیاهی « لیژی گوآ» از انستیتیو گیاه‌شناسی کونمینگ چین و رهبر این پژوهش می‌گوید. اوادامه می‌دهد:« با رویهم قرار دادن بازسازی ساختار ژنتیکی و فناوری‌های جدید تعیین توالی ما موفق به به روز رسانی نقشه ژنتیکی گیاه و تحقیق در باره برخی طعم‌ها شدیم».

جنس Camellia شامل 100 گونه شامل، گیاهان زینتی باغ‌ها هم می‌شود، اما تنها Camellia Sinensis به صورت تجاری برای تولید چای کشت می‌شود. محققان دریافتند که برگ‌ها گیاه چای حاوی دارای مقادیر زیادی مواد شیمایی هستند که باعث طعم یگانه گیاه چای شامل فلانوید و  کافئین هستند.  بقیه اعضای جنس Camellia این ترکیبات شیمایی را در مقادیر بسیار کمتری دارند. دکتر «مونیک سیموند» معاون مدیر علمی در باغ سلطنتی گیاهی Kew در بریتانیا که در این مطالعه دخیل نبوده است می‌گوید این مطالعه فهم مهمی درباره ساختارهای ژنتیکی گیاه چای فراهم کرده است:« روی هم رفته، یافته‌های این مطالعه تاثیر چشم‌گیری روی اصلاح نژادی چای و همین‌طور سایر گیاهان دارویی دارد چون خصوصیات شیمایی چای در برخی از این گیاهان هم دیده می‌شود».

محققان دریافتند که برگ‌ها گیاه چای حاوی دارای مقادیر زیادی مواد شیمایی هستند کهه باعث طعم یگانه گیاه چای شامل فلانوید و  کافئین هستند.  بقیه اعضای جنس Camellia این ترکیبات شیمایی را درر مقادیر بسیار کمتری دارند

رمزکشایی از ژنوم گیاه نزدیک به 5 سال طول کشیده است. با داشتن 3 میلیارد جفت پایه در طول دی‌ان‌ای گیاه ژنوم گیاه چاه نزدیک 4 برابر ژنوم گیاه قهوه و بسیار بزرگتر از ژنوم گیاهانی است که تعیین توالی شده‌اند. پرفسور گائو:« آزمایشگاه ما با موفقیت ژنوم بیشتر از 20 گیاه را تعیین توالی و منظم کرد». اوکه این کار را با محققانی در کره و آمریکا هماهنگ کرده است می‌گوید:« اما این ژنوم، ژنوم گیاه چای بسیار سخت بود».

دانش ژنتیکی ممکن است منجر به کشف راه‌هایی برای بهبود قیمت و کیفیت چای شود به وسیله نسل‌کشی انتخابی گیاه چای شود.  در حقیقت این مطالعه یک ابزار قدرتمند در دست کسانی است گیاهان را نسل کشی می‌کنند. «گای بارتر» کشاورز در انجمن باغبانی سلطنتی بریتانیا می‌گوید:« وقتی شما پایه‌های یک طعم و فرآیند کیفیت چای را بفهمید، با داشتن آن مشخصه‌های ژنتیکی نسل‌سازان می‌توانند آن‌ها را جستجو کرده و نسخه‌های جدید و بهتر گیاه را تولید کنند».

یافته مهم دیگر این است که برخی مسیر‌های زیست شیمیایی که در سنتز ترکیبات تشکیل دهنده طعم چای در برخی اجداد این گیاه هم حاضر هستند و برای حدود 6.3 میلیون سال حفظ شده‌اند

شش نوع اصلی چای از گیاه Camellia sinensis  تولید می‌شود؛ سفید، زرد، سبز، اولانگ، سیاه و تخمیر شده. هر یک از این چای‌های عطر، مزه و ظاهر خودشان را دارند. طعم ویژه این چای‌ها به وسیله ترکیبات متفاوتی تولید می‌شود.  دکتر سیموند معتقد است فهم ژنوم گیاه به فهمیدن نحوه فرگشت گیاه کمک خواهد کرد:« یافته مهم دیگر این است که برخی مسیر‌های زیست شیمیایی که در سنتز ترکیبات تشکیل دهنده طعم چای در برخی اجداد این گیاه هم حاضر هستند و برای حدود 6.3 میلیون سال حفظ شده‌اند». نخستین تعیین توالی گیاه 15 سال پیش رخ داد و از آن زمان تا به حال بیشتر 5 تیپ مختلف گیاهی تعیین توالی شده‌اند که شامل گیاهان مزارع، مثل موز، سیب‌زمینی و گوجه فرهنگی می‌شود. حال گیاه چای را هم می‌توان به این مجموعه اضافه کرد. 

علی رنجبران

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل