نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فروپاشی قطب شمال

این گزارش که توسط بیشتر از 90 دانشمند تهیه شده است، تغییرات بی‌شماری را مستند کرده است که همین حالا در مناطق قطبی به دلیل تغییرات اقلیمی در جریان است؛ از کاهش یخ‌های قطبی ودوب شدن یخچال‌ها تا تغییر اکوسیستم و الگوی آب‌و‌هوا. این ارزیابی بین سال‌های 2011 تا 2015 مشخص کرده است که قطب شمال از هر زمان دیگری در تاریخ ثبت داده‌ها گرم‌تر شده است.

کاهش یخ‌های قطبی ادامه دارد و پوشش برفی در سراسر قطب شمال از قاره آمریکا تا اوراسیا در ماه ژوئن در مقایسه با قبل از سال 2000 نصف شده است. این یافته‌ها از اطلاعات مربوط به برف، یخ، و خاک‌های یخ‌زده به دست آمده و یک ارزیابی جامع است که توسط برنامه پایش و ارزیابی قطب شمال اجرا می‌شود.

افزایش دمای میانگین بین 2000 تا 2014 در برخی مناطق نسبت به میانگین 1971 تا 2000 حدود 3 درجه بوده است

نظارت برای عمل

« راف پومرنس»رییس شبکه حفاظتی به نام آرکتیک 21 و دستیار معاون وزیر خارجه در امور محیط زیست و توسعه در دوره بیل کلینتون رئیس جمهور ایالات متحده بود است می‌گوید:« پیام این است که قطب شمال در حال فروپاشی است». اوادامه می‌دهد:« سرنوشت قطب شمال حالا از جهان بررسی‌های علمی خارج شده و به جهان سیاست‌های دولتی منتقل شده است».

این گزارش پیش‌بینی بالا آمدن سطح آب دریاها را افزایش داده است، که شامل همه منابع ذوب از جمله قطب شمال می‌شود. پیش‌بینی حداقل این گروه حالا دوبرابر پیش‌بینی‌هایی است که هیات بین دولتی تغییر اقلیم یا IPCC در سال 2013 برای سناریو‌های مختلف انتشار گازهای گلخانه‌ای ارائه کرد. در حقیقت آخرین محاسبات نشان می‌دهد، که تخمین میانی IPCC برای افزایش آب دریاها حالا باید جایگزین تخمین کمترین شود.

در یک سناریو که فرض می‌کند، میزان انشتار اندکی بیشتر از توافق اقلیمی پاریس باشد، اما هنوز کاهش قابل توجهی در آن دیده می‌شود، سطح دریاها 52  سانت تا 2100 افزایش خواهند یافت اما در صورت ادامه روند کنونی حداقل افزایش تا آن سال 74 سانت خواهد بود. «مورتون اسکوگالد مورسن» مدیر این ارزیابی و مدیر برنامه قطبی و کمکی وزارت انرژی دانمارک معتقد است هر چند کاهش چشمگیر انتشار ممکن است تفاوت زیادی تا پایان قرن ایجاد کند، اما در چند دهه آینده روند تغییرات خیره کننده خواهد ماند:« قطب شمال در میانه قرن بسیار متفاوت از قطب شمال امروزی خواهد بود». 

علی رنجبران

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل