نخستین فیلم، کنسرت هری پاتر به همت فیدیبو با استقبال بیش از 6 هزار نفری طرفداران مجموعه هری پاتر در دو سانس در سالن هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.
پریسا ساسانی: حضور بخش فرهنگی در حوزه توسعه اقتصاد هنر و خروج از عملکرد تک بعدی مراکز فرهنگ و هنر و رسیدن به یک اقتصاد پایدار و سودآور همواره یکی از رویکردهای نهادهای سیاستگذار بوده است. اما آنچه مسلم است بخش خصوصی از این غافله عقب نماند و خیلی سریع تر از بروکراسیهای اداری به مقصود رسید. که به عنوان نمونه، میتوان به فعالیتهای همراستای فیدیبو با طرح ایدههای خلاقانه در برگزاری کنسرت هایی همچون گروه کامکارها و فیلم، کنسرت هری پاتر اشاره کرد.
به گزارش خبرگزاری سینا، در واقع با عملیاتی کردن ایدههای خلاقه در راستای سودآوری حوزه فرهنگ، جریان تازهای از فعالیتهای هنری برای جذب مخاطب به وجود میآید. درست مانند ایده اجرای نخستین فیلم، کنسرت هری پاتر که توانست سالن اصلی هتل اسپیناس پالاس را به بخشی از مدرسه هاگوارتز تبدیل کند.
همگرایی ادبیات، موسیقی و سینما در صنایع خلاق
حضور و تماشای 6 هزار مخاطب هری پاتر در دو سانس با لباسها و لوازم مربوط به سریال هری پاتر به واقع هریک از آنها را عضوی از گروه هافلپاف، گریفیندور، اسلیترین و ریونکلا کرده بود تا خاطرات خوش از هری پاتر را با بخشهایی از پخش فیلم به همراه شنیدن قطعههای خاطره انگیز مرور کنند. در حقیقت این حضور و همراهی همگرایی ادبیات، موسیقی و سینما بود که جادوی صنایع خلاق و فرهنگی را رقم زد.
این رویداد که با همکاری پلتفرم فیدیبو بهعنوان والگلد برای اولین بار در ایران اجرا شد، ترکیبی از اجرای زنده موسیقی و نمایش سکانسهای کلیدی هشت فیلم هری پاتر بود. این برنامه که پیشتر در ۳۷ کشور جهان اجرا شده بود، ایران را به سیوهشتمین مقصد این تجربه موسیقایی-سینمایی تبدیل کرد.
بازآفرینی هنر در حوزه صنایع خلاق
امیر بهدانی مدیرعامل فیدیبو در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا، گفت: فیلم، کنسرت هری پاتر به واقع نمایش قدرت گفتمان فرهنگی میان غرب و ایران بود که موجب خلق و بازآفرینی یک هنر در حوزه صنایع خلاق شد که قدران موهب حضور مخاطبان پر شور تماشاگران بود.
ارکستر سمفونیک، متشکل از بیش از ۱۰۰ نوازنده حرفهای به رهبری سینا خیرآبادی و با نظارت هنری سینا صالحی، با اجرای قطعه نمادین «Hedwig’s Theme» اثر جان ویلیامز برنامه را آغاز کرد.
هر قطعه، از اثر آهنگسازی شده جان ویلیامز در سه فیلم اول و ملودیهای پاتریک دویل در «هری پاتر و جام آتش»، نیکلاس هوپر در «محفل ققنوس» و الکساندر دسپلا در «یادگاران مرگ»، بهصورت زنده و همزمان با سکانسهای مرتبط نواخته شد.
تمدید اجرا
یکی از ویژگیهای این فیلم کنسرت علاوه بر تنوع سازهای از ویولنها و فلوتها تا درامها و سازهای بادی و هماهنگی کمنظیر در همراهی موسیقی با فیلم روی پرده، استانداردهای فنی در نورپردازی و صدابرداری بود.
با توجه به استقبال از فیلم-کنسرت هری پاتر، قرار است روز 17 خرداد 1404 بار دیگر در سالن اصلی هتل اسپیناس پالاس در دو سانس اجرا شود.