چگونه با پدیده نمایش زنده خودکشی مقابله کنیم؟

یکی از نمونه های اخیر این پدیده ناخوشایند، پخش فیلم زنده کشتن یک نوزاد تایلندی به دست پدر و سپس خودکشی این فرد در فیسبوک و یوتیوب بود.

اگرچه این پدیده تقریبا نادر است، اما حتی پوشش خبری این حوادث می تواند باعث ایجاد حس ناراحتی یا عصبانیت شود. نتایج تحقیقات نشان می دهند که برای برخی افراد، کسب اطلاعات دقیق در مورد حادثه می تواند منجر به ایجاد افکار یا رفتار خودکشی در فرد شود.

به گفته مادلین گولد، استاد ایپیدمیولوژی در روانشناسی دانشگاه کلمبیا، شواهدی وجود دارند که "اثر مسری بودن" خودکشی را بر روی گروه خاصی از افراد نشان می دهند و آسیب پذیرترین گروه، افرادی هستند که فرد کشته شده را می شناسند.

  (تصویر: Pressmaster)

پدیده پخش زنده فیلم خودکشی (یا قتل) از طریق شبکه های اجتماعی بقدری جدید است که حتی کارشناسان حوزه پیشگیری از خودکشی نیز درک درستی از اثرگذاری احساسی این فیلم ها ندارند.

ویکتور شوارتس، مدیر بنیاد غیرانتفاعی پیشگیری از خودکشی جد (Jed Foundation) معتقد است: شبکه های اجتماعی عمر چندان زیادی ندارند؛ از همین رو، نمی توان به شناخت و درک درستی از تمایز آنچه در روزنامه یا تلویزیون می بینیم با آنچه در این شبکه ها دیده می شود، دست یافت.

به گفته شوارتس، (مشاهده) این خشونت ها می تواند عمیقا نگران کننده باشد؛ بخصوص برای افرادی که در معرض خطر هستند، از مشکل اضطراب یا افسردگی رنج می برند، یا انگیزه خودکشی دارند.

چگونه از خود محافظت کنیم؟

شاید ساده ترین راه برای در امان ماندن از تأثیرات احتمالی دیدن فیلم های زنده خودکشی، دور شدن از منبع اصلی باشد.

شوارتس تأکید می کند: زمانی که از طعم یک غذا یا نوشیدنی خوشتان نمی آید، ساده ترین کار نخوردن آن است. این مسأله در مورد شبکه های اجتماعی هم صدق می کند. امکان کنترل کردن آنچه به صورت آنلاین می بینیم وجود ندارد، اما می توانیم (اصلا) آنها را نبینیم.

اندکی از این فضاها فاصله بگیرید؛ سعی کنید با یک دوست مورد اطمینان در مورد احساس خود پس از دیدن یا شنیدن در مورد یک حادثه خودکشی صحبت کنید. یک فیلم طنز نگاه کنید، به پیاده روی بروید یا کاری انجام دهید که باعث ایجاد حس خوبی در شما شود.

بی تفاوت نباشید؛ زمانی که در شبکه های اجتماعی شاهد یک اقدام برای خودکشی به صورت زنده هستید، این موضوع را به مسئولان شبکه ها (فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، اسنپ چت) اطلاع دهید. اگر کسی در شرایط خطر فوری قرار دارد، با مراکز امداد و نجات یا پلیس تماس بگیرید.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: scoopnest

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا