کشف ارتباط میان مصرف آنتی بیوتیک و دو برابر شدن خطر سقط جنین

تقریبا از هر 4 بارداری یک بارداری به سقط جنین ختم می شود. محققان دانشگاه مونترال با هدف شناسایی عوامل دخیل در این مسأله، تأثیر مصرف آنتی بیوتیک ها در اوایل دوران بارداری را مورد بررسی قرار دادند.  

در یک بررسی عمده شامل 95 هزار زن باردار 15 تا 45 ساله مشخص شد که 5 کلاس متداول دارویی با افزایش خطر در ارتباط هستند و دو کلاس دیگر از ایمنی لازم برخودار هستند. اصلی ترین خطر شناسایی شده در این مطالعه، تجویز آنتی بیوتیک به زنانی است که هنوز از بارداری خود اطلاعی ندارند.

بررسی ها نشان داد، افزایش احتمال سقط جنین با مصرف آنتی بیوتیک های موسوم به ماکرولیدها، کینولون ها، تتراسایکلین ها، سولفونامیدها و مترونیدازول همراه است.

محققان همچنین دریافتند، اریترومایسین و نیتروفورانتوئین که اغلب برای درمان عفونت دستگاه ادراری در زنان باردار استفاده می شود، با افزایش خطر سقط جنین در ارتباط نیست.

دکتر آنیک برارد از دانشکده داروسازی دانشگاه مونترال تأکید کرد: عفونت در دوران بارداری بسیار شایع است. در مطالعات قبلی مشخص شده بود که استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ها با کاهش خطر زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن در ارتباط است.

برارد افزود: بررسی های اخیر ما نشان دادند که برخی از انواع خاص آنتی بیوتیک ها می توانند خطر سقط خود به خودی را تا دو برابر افزایش دهند، اما گروه دیگری از آنتی بیوتیک ها هیچ خطری برای مادران باردار و جنین ایجاد نمی کنند.

نتایج این مطالعه در Canadian Medical Association Journal منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: telegraph

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا