مبارزه نانویی با سرطان

آنها با انجام آزمایش‌ دریافتند که تحریک پاسخ ایمنی سیستمیک برای از بین بردن بیماری متاستاتیک دقیقا در 43 درجه سانتی گراد می‌تواند اتفاق بیافتد.

دکتر استیون فیرینگ، از مرکز سرطان نوریس کاتن در کالج دارتموث به دنبال راهی برای تحریک پاسخ‌های ضد تومور توسط سیستم ایمنی بدن بود، او در طی تحقیقاتی موفق شد درجه حرارت دقیقی که منجر به پاسخ ضد توموری متمایز توسط سیستم گسترده ایمنی بدن می‌شود و در برابر بیماری متاستاتیک مقاومت می‌کند را شناسایی کند. گروه پژوهشی فیرینگ نتایج تحقیقات خود را در مقاله‌ای با عنوان «درمان هیپرترمی موضعی تومورها باعث القای مقاومت سلول‌ واسطه CD8 T در برابر تومورهای دیستال و ثانویه می‌شود»، در مجله نانوپزشکی؛ فناوری نانو، زیست شناسی و پزشکی منتشر کردند.

متاستاز یا فراگستری در واقع گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر است. در برخی از سلول‌های توموری تعداد اندکی از خصوصیات سلول اولیه تغییر می‌کند و سلول توموری هنوز کم و بیش شبیه سلول اولیه‌ای است که از آن منشا گرفته ‌است. تومورهایی که در اثر این سلول‌ها پدید می‌آیند تومورهای خوش‌خیم هستند. تومورهای خوش‌خیم، گسترش محدودی دارند و تومور، فقط در همان محل سلول اولیه مشاهده می‌شود.

اما در برخی از سلول‌های توموری در اثر جهش‌های بیشتر، اغلب خصوصیات سلول اولیه تغییر می‌کند. این سلول‌ها پروتئین‌هایی را بیان می‌کنند که در حالت عادی در سلول‌های نرمال، بیان نمی‌شوند. همچنین در این سلول‌ها از بیان برخی از پروتئین‌ها، جلوگیری می‌شود. این تغییرات در بیان پروتئین‌های سلولی باعث می‌شود سلول سرطانی، ارتباط خود را با سلول‌های مجاور از دست دهد و با تجزیه ماتریس بین‌سلولی، از محل اولیه خود مهاجرت کرده و به محل دیگری برود و در آنجا نیز باعث ایجاد تومور شود. به عمل مهاجرت سلولهای سرطانی از محل اولیه به محلی دیگر، متاستاز، و به این نوع تومورها، تومورهای متاستاتیک گفته می‌شود.

فیرینگ می‌گوید: «درمان هیپرترمی خفیف یک تومور شناخته شده پیش از جراحی برای برداشتن تومور، می‌تواند پاسخ ضد تومور را تقویت و به توقف بیماری متاستاتیک کمک کند. هیپرترمی در حالت کلی وضعیت نادر و کشنده‌ای است که در برخی از افراد پس از تماس با داروهای بیهوشی بروز می‌کند.»

در میان گزینه‌های بسیاری که برای درمان سرطان مورد پیگیری قرار می‌گیرند ، ایمنی درمانی مورد تمرکز بیشتری قرار گرفته است. سیستم ایمنی بدن تومورهای کوچک را تشخیص می‌دهد و معمولا آنها را از بین می‌برد، اما تومورهای دیگر به مشکلات بالینی تبدیل می‌شوند و توسط سیستم طبیعی بدن از گرایش‌های ضد توموری جلوگیری می‌کنند تا سیستم ایمنی را سرکوب کنند. به تازگی، دانشمندان تلاش کردند تا چگونگی معکوس کردن روند سرکوب سیستم ایمنی  به واسطه تومورها را کشف کنند. علاوه بر این، فاگوسیتها (بازیگران کلیدی در سرکوب سیستم ایمنی و تحریک سیستم ایمنی) که به سرعت نانوذرات را جذب می‌کنند، گزینه‌ای برای استراتژی‌های جدید ارائه کردند. مطالعات فیرینگ در مورد موش‌ها با یک مدل تومور ملانوم انجام شد، و با قرار دادن مستقیم نانوذرات آهن در داخل تومور و در حالی که با اعمال یک میدان مغناطیسی متناوب، نانوذرات به طور مساوی و در درجه حرارت دقیقی گرم می‌شدند آغاز شد.

زيست درمانی یا ايمنی درماني و یا درمان اصلاح کننده پاسخ زيستی روش نسبتا جديدی در درمان سرطان است که روش‌های رایج آن از گذشته جراحی ، شيمی درمانی و پرتو درمانی بوده‌اند. در زيست درمانی از دستگاه ايمنی بدن ، به صورت مستقيم و یا به روش غير مستقيم ، برای مبارزه با سرطان و يا کاهش عوارض جانبی که ممکن است در نتيجه درمان سرطان به وجود آيد، استفاده می‌کنند .

فیرینگ توضیح می‌دهد: «در حالی که اعمال به اندازه کافی حرارت برای از بین بردن تومور روشی آسان است، این نوع فرسایش حرارتی نتیجه‌ای که ما به دنبال آن بودیم یعنی تحریک پاسخ ایمنی سیستمیک برای از بین بردن بیماری متاستاتیک را در پی نداشت. با بررسی متغیرهای دما، ما آموختیم که دقیقا در 43 درجه سانتی گراد، پاسخ ایمنی سیستمیک وارد عمل می‌شود. انجام این کار با ایمنی و دقت بسیار یک روش درمانی بسیار موثر است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به مبارزه با تومورهای متاستاتیک درمان نشده تحریک کند.»

فیرینگ در این تحقیق از منابع به اشتراک گذاشته شده توسط کالج دارتموث از جمله منابع ترانسژنیک موش استفاده کرد تا بتواند آزمایش‌ها و دستکاری‌های لازم را روی موش‌ها انجام دهد. همکار فیرینگ دکتر جک هوپس از مدرسه مهندسی تایر دارتموث یکی از مهمترین تجهیزات میدان مغناطیسی متناوب را برای او فراهم کرد. استفاده از منابع به اشتراک گذاشته دارتموث برای تمام پژوهشگران آزاد است.

با استفاده از رویکرد علمی مرکز سرطان نوریس کاتن، فیرینگ و هوپس در نظر دارند مطالعات تست پاسخ ایمنی سیستمیک به درمان نانوذرات در سگ‌های مبتلا به ملانوم را به اشتراک بگذارند. ملانوم در سگ‌ها نیز همانند انسان‌ها اغلب متاستاز و کشنده است. اگر پاسخ ایمنی سیستمیک بتواند جلوگیری از متاستاز در سگ را نشان دهد، در آن صورت می‌توان این روش را برای آزمایشات کلینیکی روی انسان نیز توسعه داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا