نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فرهنگ رانندگی به اصلاح آموزش نیاز دارد

براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، در حوادث رانندگی 10 ماه نخست سال 1395 تعداد 13 هزار و 826 نفر از هموطنان، جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده اند. این آمار، کاهش 2.3 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل (1394) نشان می دهد.

باتوجه به آمار بالای سوانح رانندگی در کشور، لزوم اتخاذ سیاست های جدی تر و گاها سخت گیرانه از سوی دولت، سیاست گذاران، مسئولان حوزه حمل و نقل، راهنمایی و رانندگی و سایر بخش های مرتبط احساس می شود؛ در عین حال، آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی از سنین پایین و فرهنگ سازی در جامعه می تواند نقش بسزایی در کاهش تلفات حوادث رانندگی داشته باشد.

مقررات راهنمایی و رانندگی

وضع مقررات راهنمایی و رانندگی، علاوه بر نظم بخشی به ترافیک شهری و جاده ای، منجر به پیشگیری و کاهش تصادفات و تلفات رانندگی می شود. اما چه راهکارهایی بازدارنده ای برای رانندگانی متخلفی که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند، وجود دارند؟

به گزارش سیناپرس، تشدید برخورد با تخلفات حادثه ساز از جمله: سرعت، سبقت، انحراف به چپ، عبور از چراغ قرمز، استفاده از مواد روان گردان یا مشروبات الکلی، افزایش میزان جریمه های رانندگی، اعمال نمره منفی برای رانندگان متخلف، توقیف چند روزه خودرو و در نهایت، ضبط گواهینامه، از جمله اقداماتی هستند که از سوی پلیس راهور در جهت کاهش میزان تصادفات (شهری – جاده ای) و ارتقاء فرهنگ رانندگی انجام شده اند.

در این بین نباید همراهی دولت، مجلس و نهادهای ذیربط را برای تصویب و اجرایی شدن این مقررات نادیده گرفت.

معاینه فنی و اطمینان از سلامت خودرو

نقص فنی خودرو، سهم عمده ای در بروز تصادفات رانندگی دارد؛ از همین رو، عیب یابی و رفع نقص فنی می تواند به کاهش میزان تصادفات رانندگی کمک کند.

انجام آزمون های معاینه فنی شامل: آلاینده های خروجی از اگزوز، عملکرد نور چراغ های خودرو، همراستایی چرخ ها، کمک فنر، عملکرد ترمزها، بررسی اهرم بندی و اتصالات، علاوه بر کمک به کاهش آلایندگی خودروها، تضمین قابل قبولی در مورد سلامت خودرو محسوب می شود.  

ایمنی خودروها و جاده ها

نباید از این نکته مهم غافل شد که تولید خودروهای با کیفیت و مطابق با استانداردهای ایمنی جهانی، در کنار استاندارد سازی جاده ها نقش انکارناپذیری در کاهش تصادفات و تلفات رانندگی ایفا می کنند.

فرهنگ سازی و اصلاح رفتار رانندگی

جدا از وظایف مهم دولت، سیاست گذاران، پلیس راهور، مسئولان حوزه حمل و نقل، و صنایع خودروسازی، اصلاح رفتار رانندگی از سوی مردم، تکمیل کننده چرخه ای است که می تواند منجر به کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی شود.

اصلی ترین وظیفه یک راننده، پایبندی کامل به مقررات راهنمایی و رانندگی است؛ در عین حال، اصلاح رفتار رانندگی و فرهنگ سازی، بویژه از سنین کودکی، می تواند به کاهش قابل ملاحظه خسارات جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی منجر شود.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل