فرهنگ رانندگی به اصلاح آموزش نیاز دارد

براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، در حوادث رانندگی 10 ماه نخست سال 1395 تعداد 13 هزار و 826 نفر از هموطنان، جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده اند. این آمار، کاهش 2.3 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل (1394) نشان می دهد.

باتوجه به آمار بالای سوانح رانندگی در کشور، لزوم اتخاذ سیاست های جدی تر و گاها سخت گیرانه از سوی دولت، سیاست گذاران، مسئولان حوزه حمل و نقل، راهنمایی و رانندگی و سایر بخش های مرتبط احساس می شود؛ در عین حال، آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی از سنین پایین و فرهنگ سازی در جامعه می تواند نقش بسزایی در کاهش تلفات حوادث رانندگی داشته باشد.

مقررات راهنمایی و رانندگی

وضع مقررات راهنمایی و رانندگی، علاوه بر نظم بخشی به ترافیک شهری و جاده ای، منجر به پیشگیری و کاهش تصادفات و تلفات رانندگی می شود. اما چه راهکارهایی بازدارنده ای برای رانندگانی متخلفی که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند، وجود دارند؟

به گزارش سیناپرس، تشدید برخورد با تخلفات حادثه ساز از جمله: سرعت، سبقت، انحراف به چپ، عبور از چراغ قرمز، استفاده از مواد روان گردان یا مشروبات الکلی، افزایش میزان جریمه های رانندگی، اعمال نمره منفی برای رانندگان متخلف، توقیف چند روزه خودرو و در نهایت، ضبط گواهینامه، از جمله اقداماتی هستند که از سوی پلیس راهور در جهت کاهش میزان تصادفات (شهری – جاده ای) و ارتقاء فرهنگ رانندگی انجام شده اند.

در این بین نباید همراهی دولت، مجلس و نهادهای ذیربط را برای تصویب و اجرایی شدن این مقررات نادیده گرفت.

معاینه فنی و اطمینان از سلامت خودرو

نقص فنی خودرو، سهم عمده ای در بروز تصادفات رانندگی دارد؛ از همین رو، عیب یابی و رفع نقص فنی می تواند به کاهش میزان تصادفات رانندگی کمک کند.

انجام آزمون های معاینه فنی شامل: آلاینده های خروجی از اگزوز، عملکرد نور چراغ های خودرو، همراستایی چرخ ها، کمک فنر، عملکرد ترمزها، بررسی اهرم بندی و اتصالات، علاوه بر کمک به کاهش آلایندگی خودروها، تضمین قابل قبولی در مورد سلامت خودرو محسوب می شود.  

ایمنی خودروها و جاده ها

نباید از این نکته مهم غافل شد که تولید خودروهای با کیفیت و مطابق با استانداردهای ایمنی جهانی، در کنار استاندارد سازی جاده ها نقش انکارناپذیری در کاهش تصادفات و تلفات رانندگی ایفا می کنند.

فرهنگ سازی و اصلاح رفتار رانندگی

جدا از وظایف مهم دولت، سیاست گذاران، پلیس راهور، مسئولان حوزه حمل و نقل، و صنایع خودروسازی، اصلاح رفتار رانندگی از سوی مردم، تکمیل کننده چرخه ای است که می تواند منجر به کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی شود.

اصلی ترین وظیفه یک راننده، پایبندی کامل به مقررات راهنمایی و رانندگی است؛ در عین حال، اصلاح رفتار رانندگی و فرهنگ سازی، بویژه از سنین کودکی، می تواند به کاهش قابل ملاحظه خسارات جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی منجر شود.

  • استفاده از کمربند ایمنی: باوجود الزامی بودن بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو در مناطق شهری و برای تمامی سرنشینان در جاده ها، همچنان برخی از مردم با رعایت نکردن این اصل اساسی ایمنی، جان خود را به مخاطره می اندازند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بستن کمربند ایمنی، خطر مرگ سرنشینان جلو را 50-40 درصد و سرنشینان عقب را 75-25 درصد کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده اند، اجباری شدن قانون استفاده از کمربند ایمنی و اعمال جریمه عدم استفاده از آن، نقش بسیار موثری در افزایش استفاده از کمربند ایمنی دارد.

  • استفاده از کلاه ایمنی: استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران، به قوانین الزام آور یا اعمال جریمه نیاز ندارد؛ چراکه موتورسواران به خوبی از خطری که جان آنها را در صورت استفاده نکردن از کلاه ایمنی تهدید می کند، آگاه هستند. گزارش WHO نشان می دهد، استفاده صحیح از یک کلاه ایمنی استاندارد می تواند خطر مرگ موتورسواران در تصادفات رانندگی را تا 40 درصد و خطرات آسیب جدی به سر را تا 70 درصد کاهش دهد.

  • صندلی کودک: درحالی که در بسیاری از کشورهای غربی، استفاده از صندلی ماشین مخصوص کودکان اجباری شده است، اما این مسأله مهم از سوی برخی والدین نادیده گرفته می شود. گزارش WHO نشان می دهد، استفاده از صندلی کودک، خطر مرگ نوزادان در هنگام تصادف را تا 70 درصد و کودکان خردسال را بین 80-54 درصد کاهش می دهد. دو نکته در این خصوص باید مدنظر قرار بگیرد: نخست، کودکان از بدو تولد تا سن 12 سالگی (یا زمانی که قد آنها به 135 سانتی متر برسد) باید از صندلی مخصوص استفاده کنند؛ دوم، این صندلی باید به شیوه صحیح و ترجیحا توسط یک تکنیسین در محل توصیه شده در ردیف عقب نصب شود.

  • عدم استفاده از تلفن همراه: استفاده از موبایل، یکی از مهمترین عواملی است که تمرکز راننده را در هنگام رانندگی برهم می زند. صحبت با تلفن، ارسال پیام، بررسی شبکه های اجتماعی یا جستجو در اینترنت، سرعت عکس العمل راننده را در شرایط اضطراری کاهش می دهند. همچنین استفاده از هندزفری توسط راننده، تأثیری قابل توجهی در کاهش میزان تصادفات رانندگی ندارد. گزارش WHO نشان می دهد، خطر بروز تصادف در میان رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می کنند، 4 برابر رانندگانی است که از تلفن همراه استفاده نمی کنند.

  • آموزش ترافیک به کودکان: اجرای طرح های موفق همیاران پلیس و پارک های آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی، گام مهمی در حوزه فرهنگ سازی و اصلاح رفتار رانندگی محسوب می شوند. در طرح همیاران پلیس، کودکان با فرا گرفتن مقررات راهنمایی و رانندگی، در صورت مشاهده تخلف از سوی والدین، به آنها هشدار می دهند که این کار می تواند نقش مهمی در کاهش تصادفات رانندگی داشته باشد. طرح پارک آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی نیز، اقدامی موثر در جهت نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از خردسالی است که نوید دهنده رانندگانی قانون مدار در آینده است.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا