سلسله نشستهای صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی:
امیدوارم اقتصاد مصرفی نشر به اقتصاد پررونق تبدیل شود

سلسله نشستهای صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی که در سالن فناوریهای نشر برگزار میشود، اینبار با حضور حسین کاشانی، بنیانگذار هلدینگ فناوری آران در حاشیه در سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری سینا، هلدینگ فناوری آران در نمایشگاه کتاب به مدت ۱۰ سال است که بازدیدکنندگان را برای آشنایی با فضای دیجیتال و گذر سنتی به فناوری آشنا میکند و کیوسکهای دیجیتال برای جستجو در نمایشگاه را طراحی و مستقر کردهاست.
حسین کاشانی، بنیانگذار هلدینگ فناوری آران با اشاره به حجم سالانهی بازدیدکنندگان در نمایشگاه کتاب، بیان کرد: «نمایشگاه کتاب با ۵ میلیون بازدیدکننده برای ارائه خدمات و اطلاعرسانی به خدمات دیجیتال نیازمند هستند.»
این کارآفرین حوزه فناوری در مورد ایجاد فرصتهای فناورانه برای جستجوی آنلاین در نمایشگاه کتاب، توضیح داد: «در فضاهای مختلف با انجام نیازسنجی، راهکار ارائه میکنیم تا مردم خدمات حضوری دریافت کنند. تسهیلگری در حوزه دیجیتال با نیازسنجی صورت گرفت و متوجه شدیم در دورههای گذشته نمایشگاه، مردم زمان زیادی را برای یافتن کتاب مورد نیازشان صرف کردند.»
بنیانگذار این هلدینگ در سالن فناوریهای نشر به روند استفاده از کیوسکهای دیجیتال در نمایشگاه کتاب پرداخت: «بهواسطه طراحی نرمافزار کتاب، مردم و متولیان فرهنگی را به این سمت سوق دادیم که از این بستر استفاده کنند. از آنجایی که نصب اپلیکیشن در موبایل برای کاربران دشوار است، بهجای آن بهرهگیری از کیوسک دیجیتال برای خدمات موقتی را کاربردیتر یافتیم.»
کاشانی اضافه کرد: «جلسات گوناگونی با مدیران فرهنگی وقت برای رایزنی جهت ایجاد خدمات دیجیتال برگزار کردیم. ابتدا موانع زیادی ایجاد میکردند که دلیل خاصی برای مخالفت نداشتند. برای شروع در سال ۱۳۹۵ مشخص کردیم ۱۰ تا کیوسک برای بازدیدکنندگان عرضه کنیم. اگر از عموم مردم بپرسید آیا از چنین خدماتی راضی بودهاید، مهر تایید را میزنند. پس از استقرار کیوسکها مردم متوجه خدمات شدند و این پروسه آزمون و خطای زیادی داشت تا مخاطبان بهتر ارتباط بگیرند.»
وی خاطرنشان کرد: «یکی از رسالتهای ما تسهیلگری در ارائه خدمات دیجیتال به مردم است. در حال حاضر ۳۰ درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه از بستر دیجیتال کیوسکها استفاده میکنند.»
بیشتر بخوانیم:
نقش نوآوری و شناخت بازار در موفقیت کسبوکارها
هوش مصنوعی؛ دستیار تربیتی والدین ایرانی
کاشانی در مورد اهمیت فناوری در صنعت نشر توضیح داد: «ورود فناوری به صنعت نشر باید اتفاق بیفتد چون در دوران اطلاعات آنلاین زندگی میکنیم، بخش زیادی از این اطلاعات در نمایشگاه کتاب از بین میرود و بهشکل صورت پراکنده است.»
وی در مورد کارایی دیگر کیوسکها برای ذائقهسنجی مخاطبان گفت: «روی کیوسکها میتوانیم بسنجیم که ذائقه امروز به سمت حوزه کتاب ورزشی است یا عاطفی. بر اساس ذائقهسنجی مخاطب میتوانیم محتوای توسعه پیداکرده و مناسب فضای فناوری را آماده کنیم.»
کاشانی به این نکته که نظرسنجی به شیوه سنتی دارای خطاست، گفت: «نظرسنجی و آمار نشان میدهد نتیجه پاسخ مردم در نظرسنجی تنها ۴۰ درصد واقعی است و همین مسأله یک چالش است. در بستر خدماتی که انجام میشود تحلیل و برنامهریزی دیتا صورت میگیرد.»
او افزود: «گزارشهایی که صورت گرفته نشان میدهد برخی از انتشارات در جستجو بالاتر از سایتهای دیگر بالا میآید، این نشان میدهد تفکر مدیر به سلیقه کتابخوانها نزدیک بوده و کتابهایی منتشر کرده که مردم بیشتر تمایل به خواندن دارند و بهتر است کجا سرمایهگذاری کرد.»
او در پایان خاطرنشان کرد: «بهرهگیری از هوش مصنوعی در نمایشگاه کتاب امسال اتفاق افتاد و ما دو سال استفاده از کیوسکهای دیجیتال را ارائه کردیم تا اینکه تیم جدید پذیرفت ما از آن بهره بگیریم. جای کار زیادی دارد و صنعت بکری در حوزه فناوری محسوب میشود. امیدواریم این نیاز برای حوزه نشر شناسایی و کار شود و اقتصاد مصرفی به اقتصاد پررونق تبدیل شود.»
سالن فناوریهای نشر یکی از برنامههای نوآورانه سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگیِ جهاددانشگاهی و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور شرکتهای خلاق و دانش بنیان در حوزه کتاب و نشر پذیرای علاقهمندان است. گفتنی است برنامههای ثابتی در زمینه برگزاری نشستهای تخصصی در موضوعات فناورانه مرتبط با کتاب و نشر برگزار میشود که ۴ نشست آن توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی انجام میشود.