سلسله نشستهای صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی:
ناشران از سرعت بالای فناوری و تجربهمحوری عقب ماندهاند

نیما محمدحسنی، مدیر ارشد بازاریابی آژانس تبلیغاتی دیجیتال تپسل در سلسله نشستهای صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی در سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران حضور پیدا کرد و به موضوع جاماندن صنعت نشر ایران از تحولات سریع فناوری در حوزه دیجیتال مارکتینگ پرداخت.
به گزارش خبرگزاری سینا، محمدحسنی در این نشست در مورد تغییر بازار کتاب حوزه مارکتینگ توضیح داد: «کتاب از زمان کرونا به عنوان یک منبع آموزش تخصصی در برخی حوزهها مثل حوزه دیجیتال مارکتینگ کنار رفت. زیرا سرعت تغییر آنچنان زیاد است که در عرض یک ماه پس از انتشار یک کتاب، الگوریتم، روش جدید و شبکه اجتماعی نوینی ظهور میکند. در این شرایط نمیتوان کتابهای قبلی را حذف کرد و کتابهای جدید را به سرعت تغییر فناوری در لحظه منتشر کرد.»
او خاطرنشان کرد: «میتوان گفت فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ اصلأ کتابهای حوزه تخصصیشان را به طور کامل نمیخوانند، وقتی در تپسل گزارش سالانه با آمار کاربردی در مورد مارکتینگ منتشر میکنیم مخاطبان حوصلهی کافی برای مطالعه کردن ندارد. به همین خاطر در دنیا خلاصه کاربردی کتاب مورد توجه قرار میگیرد.»
محمدحسنی افزود: «در حال حاضر دانش مارکتینگ را از بلاگها میتوان آموخت. در کنار دانش که بهروز میشود، بحث تجربه و انتقال فعالان و متخصصان این حوزه مطرح میشود. نیاز است که در این حوزه تجربه به روز شده افراد و سازمانها را بررسی کنیم.»
بیشتر بخوانید:
هوش مصنوعی در خدمت محتوا یا تهدیدی برای اصالت ادبی؟ نگاهی به تجربههای جهانی
ناشران از سرعت بالای فناوری و تجربهمحوری عقب ماندهاند
وی در خصوص جایگزین شدن آموزش آنلاین در حوزه مارکتینگ به جای کتاب، بیان کرد: «مذاکره با ناشر و مراحل چاپ یک کتاب فرایند طولانی و دشواری است اما آکادمی تپسل یا شبکه اجتماعی یوتیوب درگیر مراحلی همچون انتظار برای دریافت مجوزها برای انتشار محتوای آموزشی نیستند.»
این فعال حوزه مارکتینگ در مورد تحولات تبلیغات در فضای مجازی گفت: «وقتی در سال ۱۳۹۲ میخواستیم در مورد لینکدین مارکتینگ تبلیغ کنیم و استخدام انجام بدهیم منبع درست، چه ایرانی و چه خارجی در فضای مجازی وجود نداشت. در حال حاضر محتوا از متنی به ویدئویی منتقل شده و با چت جی پی تی امکان دستهبندی و آموزش سرفصلها نیز وجود دارد.»
وی با اشاره به اینکه در مارکتینگ فقط بحث هزینه مطرح نیست، توضیح داد: «به جز هزینه، اهمیت بحث محتوا هم نکتهی مهمی است. در ایران ایونتهای بازاریابی مخصوص کتاب نداریم. اگر یک انتشارات اگر روی این نوع از تبلیغات تمرکز کند، میتواند بازخورد بهتری داشته باشند.
سالن فناوریهای نشر یکی از برنامههای نوآورانه سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگیِ جهاددانشگاهی و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور شرکتهای خلاق و دانش بنیان در حوزه کتاب و نشر پذیرای علاقهمندان است. گفتنی است برنامههای ثابتی در زمینه برگزاری نشستهای تخصصی در موضوعات فناورانه مرتبط با کتاب و نشر برگزار میشود که ۴ نشست آن توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی انجام میشود.