رکورد رشته پزشکی در یک خانواده ایرانی

رشته ای که نه تنها والدین بلکه تقریبا ۹۰ درصد از بچه ها از دوران کودکی آرزوی آن را در ذهن می پرورانند. شاید برای شما هم جالب باشد که یک خانواده ایرانی توانسته است رکورددار ۲۶ پزشک در یک خانواده باشد.

سال گذشته به بهانه زاد روز حکیم بوعلی سینا و روز پزشک خبرنگار ما گفت وگویی با 4 نفر از اعضای این خانواده داشت که استقبال از آن باعث شد تا باردیگر به انعکاس این مصاحبه بپردازیم.

چه شد که شما رشته پزشکی را انتخاب کردید؟ آیا حرفه پدرتان هم شغل پزشکی بود و شما پیرو پدر این رشته را انتخاب کردید؟ اصلا مشوق شما برای انتخاب شغل پزشکی چه کسانی بودند؟

دکتر محمد حسین فره وش: مرحوم پدرم حمید فره وش، استاد ریاضی بود. او سال 1320 دیپلمش را از شهر تبریز اخذ کرد . دوران ثبت نام او برای دانشگاه مقارن با جنگ جهانی دوم بود .در نهایت او توانست لیسانس ریاضی اش را از این دانشگاه اخذ کند. مادرم که خدا را شکر هم اکنون در قید حیات هستند با وجود هوش و ذکاوت زیاد به دلیل شرایط حاکم دوران رضا شاه( کشف حجاب) تنها موفق به اخذ دیپلم طبیعی شدند. این دو بزرگوار نقش بزرگی در تربیت و پرورش ما داشتند. در واقع ایثار و از خود گذشتگی این دو بزرگوار بود که باعث شد ما به این مرحله برسیم.

دکتر محمد رضا فره وش: البته  به غیر از این دو بزرگوارعمویمان دکتر مجید فره وش، جراح عمومی ، فوق تخصص جراحی ترمیمی و استاد دانشگاه تبریز هستند و پسر دایی مان دکتر صادق مختار زاده ، بنیان گذار طب اطفال در ایران و موسس بیمارستان بهرامی و رییس سابق بیمارستان امام خمینی هم مشوق های اصلی ما در این راه بودند.

در مجموع علت اصلی موفقیت خودتان را در چه چیزی می دانید؟

دکتر محمد جعفر فره وش: در مجموع جو تحصیلی حاکم در خانه ، استعداد مورثی ، داشتن الگوهایی مانندعمو و شوهرعمه‌ها و دو برادر بزرگ‌تر، راه برای ما خواهر و برادرهای کوچکتر هموارتر شد و ما توانستیم به این موفقیت دست یابیم. به طوری كه من به همراه برادر كوچكترم محمدصادق، هردو  سال 1354  وارد دانشگاه شدیم؛ برادرم حدود یك سال و نیم از من كوچكتر است اما او توانست با خواندن یك سال جهشی خود را هم‌پایه من كند. خواهرم وحیده  هم با خواندن سه سال جهشی توانست با ما همكلاسی شود. همكلاسی با این دو نفر باعث یادگیری بهتر درس‌ها شد.

دکتر وحیده فره وش: حمایت و پشتیبانی خانواده مثل پدر، مادر، عمو و برادرها در وهله اول باعث موفقیت ما شده است اما بی شک استادان بزرگ و پیشکسوت ما در دوران دانشگاه هم در موفقیت ما نقش بسزایی داشته اند.

 

تا به حال کسی هم رکورد شما را در ایران و جهان شکسته است؟

دکتر محمد رضا فره وش: سالیان پیش از کتاب ثبت رکوردهای گینس با ما تماس گرفتند تا نام مادرم را به عنوان نامزد بیشترین تربیت کننده پزشک در یک خانواده را ثبت کنند. آن زمان تنها یک خانواده ایرلندی با تربیت 5 پزشک رقیب خانواده ما بود.

دکتر محمد حسین فره وش: در ایران خانواده های زیادی هستند که 4-5 پزشک تربیت کرده اند منتها با این تعداد من سراغ ندارم. چند سال پیش که نبود، اخیرا را نمی دانم.

 

هیچ وقت از بچگی فکر می کردید یک روزی پزشک بشوید؟

دکتر محمد حسین فره وش: معمولا از هر بچه ای بپرسیم دوست داری در آینده چه کاره شوی، پاسخ می دهند دوست دارم دکتر، مهندس و وکیل بشوم. اگر بچه ای دیدگاهش این چنین نباشد پیشرفتی نمی کند. منم از بچگی دوست داشتم دکتر بشوم. شرایط خانه مان هم کاملا برای درس خواندن مهیا بود. لطف و اذن خداوند هم شامل حالم شد و من توانستم در این مسیر بیافتم.

دکتر وحیده فره وش: من از ده سالگی دوست داشتم روزی پزشک بشوم. آن موقع هیچ کدام از برادران بزرگترم وارد دانشگاه نشده بودند اما من علاقه زیادی به این رشته داشتم و خوشحالم که به آرزوی دوران کودکی ام دست پیدا کردم چون شرایط قبولی آن دوران در رشته پزشکی خیلی سخت بود؛ سال1355 از یک میلیون نفر فقط 100 نفر داوطلب کنکور در دانشگاه تهران قبول شدند که از این تعداد هم فقط 30 نفر دختر بودند.

 

اگر به عقب برگردید دوباره این رشته را با تمام سختی هایش انتخاب می کنید؟

دکتر محمد حسین فره وش: دلیلی ندارد که انتخاب نکنم. همه رشته ها سختی های خاص خودشان را دارند. هرکسی که می خواهد در هر رشته ای موفق باشد باید تمام این سختی ها را به جان بخرد.

دکتر محمد رضا فره وش: علاقه شرط اصلی هر کاری است. من علاقه زیادی به این رشته دارم بنابراین اگر دوباره به عقب برگردم همین رشته را با تمام سختی هایش انتخاب می کنم. البته آن زمان به دلیل اینکه عمو و پسر دایی ام پزشک بودند با این سختی ها آشنا بودم.

دکتر وحیده فره وش: من هیچ وقت از اینکه چنین رشته ای را انتخاب کرده ام پشیمان نشده ام. من همیشه دوست داشتم متخصص قلب و عروق شوم اما الان که فکر می کنم اگر دوباره به عقب برگردم دوباره رشته چشم پزشکی را انتخاب کنم.

 

با توجه به امروز که روز پزشک نامگذاری شده است، در حال حاضر جایگاه علم پزشکی ایران را  نسبت به سایر کشورها چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر محمد جعفر فره وش: هم‌اكنون از نظر كیفیت رشته پزشكی كشور ایران نسبت به كشورهای خاورمیانه‌ای دارای رتبه نخست است و در آزمون‌های پزشكی خارج از كشور هم فارغ‌التحصیلان ایرانی در رتبه‌ ای بالا قرار دارند. دوره‌های تحصیلات پزشكی نیز در ایران از الگوهای كشورهای انگلیسی‌زبان برداشته شده كه بهترین استاندارد پرورش پزشك را دارد.

دکتر محمد حسین فره وش: پیشرفت پزشکی ما به گونه ای است که مریضان کشورهای مختلف به ایران می آیند و خودشان را به دست پزشکان ایرانی می سپارند.

دکتر محمد رضا فره وش: مثلا ما الان در رشته جراحی پلاستیک به مرتبه ای رسیده ایم که مریضانی از کشورهایی مختلف حتی اروپایی و آمریکایی برای مداوا نزد پزشکان ایرانی می آیند.

دکتر وحیده فره وش: من خودم وقتی  مریض می شوم ترجیح می دهم برای مداوا به ایران بیایم. حتی بسیاری از بیماران ایرانی مقیم در آلمان هم برای مداوا به ایران می آیند. آنها از من می پرسند کدام پزشک  را برای مداوا در ایران توصیه می کنم. در آلمان هم بسیاری از بیماران ترجیح می دهند نزد پزشک ایرانی بروند چون پزشکان ایرانی در دنیا خوش نامند.

 

چرا از ایران نرفتید و ترجیح دادید در ایران بمانید و به مردم کشورتان خدمت کنید؟

دکتر محمدرضا فره وش: من چند سال در دانشگاه هاروارد بودم و به من پیشنهاد کاری هم شده بود. همین طور به برادرم محمد جعفر در واشنگتن و برادر دیگرم محمد صادق پیشنهادهای کاری زیادی شده بود اما ما همه ماندیم به خاطر اینکه خانواده فره وش ایران را دوست است و همه ما ترجیح می دهیم در کشور باشیم و به مردم خودمان خدمت کنیم. پسر من در آمریکا مشغول به ادامه تحصیل است. اوهم پس از خاتمه دوره رزیدنتی اش به کشورش می آید و به مردمش خدمت خواهد کرد.

 

در حال حاضر علم پزشکی با چه چالش ها و نقاط قوتی مواجه است؟

دکتر محمد جعفر فره وش: پزشکی در همه دنیا همراه بامشکلات زیادی است چون بیمه های درمانی تمام خدمات را ارایه نمی دهند وهزینه خدمات بهداشت و درمانی بسیار پرهزینه و بدون فایده از نظر اقتصادی است مثلا خیلی از کشورها مانند آلمان، سوئد و انگلستان با اینکه مالیات های زیادی از مردم می گیرند اما افراد عادی برای گرفتن یک MIR باید در نوبت طولانی باشند. ایران هم از این مشکلات مستثنی و ایده آل نیست اما نسبت به کشورهای دیگر از سطح بالای برخوردار است چون هم بیمارستان دولتی برای افراد فقیر وکم درآمد و هم بیمارستان لوکس و شیکی برای افراد پولدار دارد. بیمارستان های دولتی هم با بیمه ها، خدمات سطح بالا و با کیفیتی ارایه می کنند.

دکترمحمد حسین فره وش: در واقع خدمات پزشکی در بیمارستان های خصوصی و دولتی هیچ فرقی با هم ندارد.

دکترمحمد رضا فره وش: البته در اینکه کیفیت خدمات درمانی بیمارستان خصوصی نسبت به دولتی بیشتر است، شکی نیست اما خوشبختانه در ایران هر کسی می تواند با کمترین درآمد، بیمه شود. اخیرا هم بیمارستان امام خمینی با اجرای طرحی برای ارتقا سطح سلامت مردم، 80 درصد از هزینه خرید وسایل درمانی را پرداخت می کند. انجام چنین کاری تحول بزرگی در کشور ایجاد کرده است.

گفتگو:فرزانه صدقی

 

پزشکان این خانواده ایرانی

1-فرزند اول خانواده: دکتر محمد حسین فره وش، فوق تخصص روماتولوژی و عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی

2-فرزند دوم خانواده: دکتر محمد رضا فره وش، فوق تخصص جراحی پلاستیک، استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران

3-فرزند سوم خانواده: دکتر محمد جعفر فره وش، متخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران

4-فرزند چهارم خانواده: دکتر محمد صادق فره وش، متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

5-فرزند پنجم خانواده: دکتر وحیده فره وش، چشم پزشک /پزشک حاذق کشور آلمان

6-فرزند ششم خانواده:دکتر محمد صالح فره وش، پزشک عمومی

7-فرزند هفتم خانواده: دکتر محمد مهدی فره وش، پزشک عمومی

8-فرزند هشتم خانواده: دکتر هایده فره وش، دندانپزشک

9-همسر دکتر محمد حسین فره وش: دکتر میترا زارع، دکترای انگل شناسی دانشگاه تهران، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران

10-همسر دکتر محمد رضا فره وش: دکتر سیمین آراد، متخصص پوست

11- همسر دکتر محمد جعفر فره وش: دکتر الهام رحیمیان، متخصص رادیولوژی و فوق تخصصMRI

12-همسر دکتر محمد صادق فره وش: دکتر شیوا محمد زاده، دکترای داروساز و تغذیه

13- همسر دکتر هایده فره وش: دکتر رضا صفی زاده، دندانپزشک

14-فرزند دکتر محمد حسین فره وش: سولماز فره وش، جراح لثه

15- فرزند دکتر محمد حسین فره وش: امیر علی فره وش، متخصص اورولوژی

16- فرزند دکتر محمد رضا فره وش: یاشار فره وش، دکترای داروسازی و دندانپزشکی

17- فرزند دکتر محمد رضا فره وش: بنیامین فره وش، متخصص بیماری های قلب و عروق

18- سارا فره وش: دانشجوی سال چهارم پزشکی دانشگاه تهران

19-فرزند دکتر وحیده فره وش: چنگیز آراد، جراح عمومی و فوق تخصص جراحی ترمیمی

20- عمو: مجید فره وش: جراح عمومی و فوق تخصص جراحی ترمیمی و استاد دانشگاه تبریز

21- عموزاده: ارسلان فره وش، پزشک عمومی

22- عموزاده: نگار فره وش، متخصص پوست

23- دایی زاده: حسین فتاح زاده، چشم پزشک

24- دایی زاده: صادق مختار زاده ، بنیان گذار طب اطفال در ایران و موسس بیمارستان بهرامی و رییس سابق بیمارستان امام خمینی

25- شوهر عمه: دکتر طالب زاده، متخصص زنان

26- شوهر عمه: مرحوم دکتر مجلسی، جراح

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا