سلسله نشستهای صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی:
تبلیغات خلاقانه در عصر هوش مصنوعی، محرک فروش کتاب در بازار نشر است

سلسله نشستهای صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی با حضور مسعود سعیدی، استراتژیست توسعه کسب و کار و برند در مورد استراتژیهای تبلیغات در حوزه نشر در سالن فناوریهای نشر در سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری سینا، مسعود سعیدی، استراتژیست توسعه کسب و کار و برند در مورد استراتژیهای تبلیغات در حوزه نشر توضیح داد: «تاکتیکها و استراتژیهای تبلیغات برای ناشران متفاوت است. ما ۴ آیتم اساسی در این داریم که ناشران به آنها باید توجه کنند که کدام به برندی برای تبلیغات تبدیل میشود. ناشر، نویسنده، موضوع و داستانپردازی.»
او در خصوص ۴ بخش در برند حوزه نشر توضیح داد: «در ادبیات برند نویسنده را داریم، معمولا ناشر آنقدر مهم نیست. اما در حوزه علمی و فرهنگی ناشر اولویت دارد. مثلا حوزه بازاریابی و برند ناشر متخصصی داریم که نویسنده با تمرکز روی یک موضوع، آرام آرام یک شخصیت از خود میسازد. برند موضوع هم در زمانهایی که موج اجتماعی وجود دارد، پررنگ میشود.»
وی با تاکید بر اهمیت بازاریابی خلاقانه در نشر بیان کرد: «بازار فرهنگی خصوصاً بازار نشر باید به سمت تبلیغات خلاقانه برود، مدل آن به دلایل اجتماعی و فرهنگی متفاوت است و تبلیغات باید بتواند با کمترین هزینه بیشترین دستاورد را داشته باشد. بازاریابی خلاقانه به فروش محصولات در عصر جدید کمک کند. از بازاریابی چیریکی میتوان استفاده کرد. به عنوان مثال ایونتهایی که ناشران برگزار میکنند در دنیا، به بازاریابی کمک میکند. از آنجایی که کتاب جزو معدود محصولاتی است که یک بار تولید میشود اما بارها میتوان آن را به فروش رساند و پتانسیل تبلیغ زیادی دارد.»
مسعود سعیدی پیرامون مشکلات حوزه نشر گفت: «مسأله این است که ما حمایت را برای کتاب به عنوان کالای فرهنگی از گذشته بهعنوان پشتوانه در نظر گرفتهایم. انتظار میرود ناشر برای دوام در این حوزه وابسته باشد. هیچ کجای دنیا نمیبینید که دولتها از حوزه نشر حمایت کنند.»
بیشتر بخوانید:
نشر دیجیتال مکمل چاپ سنتی است، نه جایگزین آن
نشر سنتی در آستانه دگرگونی؛ هوش مصنوعی آینده صنعت کتاب را بازنویسی میکند
این فعال حوزه فناوری در مورد موانع موجود در صنعت نشر توضیح داد: «در ده سال گذشته بر خلاف تصور عموم، با روند رشد حجم مالی و میزان چاپ نشر و کتاب روبرو هستیم. این پرسش مهم است که چه چیزی باید قیمت کالا را ارزان کند؟ مثل همه جای دنیا رقابت باعث تعیین قیمت و همچنین باعث پیشرفت میشود. در حالی که حمایت دولت و نهادها عارضههای سوئی داشته است. اتحادیه اروپا صرفا موسیقی و فیلم را کالای فرهنگی محسوب نمیکند و برخورد حمایتی ندارد. دولت فقط باید مسئول و میراثدار محصولات گذشته باشد تا از بین نرود.»
سعیدی با اشاره به وضعیت کنونی صنعت نشر، اذعان کرد: «در شرایطی که با بازار ۱۶ هزار میلیارد تومانی نشر در سال مواجه هستیم، اگر مانند سایر بازارها فقط ۱۰ درصد صرف تبلیغات شود، بسیار معنادار خواهد بود. پس با یک بیزنس محکم و قرصی روبرو هستیم. در اصل چرا حمایتی وجود داشته باشد و یارانه تعلق بگیرد؟ تنها حمایتی که قانونگذار میتواند درنظر بگیرد، برای باز کردن فضای تنفس میبایست صورت بگیرد.»
او افزود: «منبع درآمد نویسندگان در چند دهه گذشته بررسی کنیم، چند درصدشان از راه نویسندگی نبوده، پیوند بین ادبیات و سینما و تلویزیون نیز برقرار نبوده است. بعد از انقلاب با نگاه بازاریابی عدهای از نویسندگان شروع به فعالیت کردند.»
سعیدی افزود: «در نشر و هنر ما مثلا پس از ساخت نیمی از سریال، بازخورد میگیرد و ادامهاش را میسازد. در بازار هم ناشران موجهای حاضر را رصد میکنند و به این سمت میرود که روی یک کتاب سرمایهگذاری کند یا نه. در این حوزه مسأله بزرگی وجود دارد، همچنین این فرایند که ناشر یارانه بگیرد و برای چاپ اثر از نویسنده هزینه دریافت کند چرخه معیوبی است.»
سعیدی پیرامون نگاه صنعت نشر به محصولات فرهنگی توضیح داد: « در صنعت نشر نگاه درازمدت به محصول وجود ندارد و برندسازی صورت نمیگیرد. وقتی یک رفتار در بازار تکرار میشود، شخصیت شکل میگیرد و ناشران موفق در ایران به همین شکل کار میکنند.»
او در پایان بیان کرد: «مانند همه بازارهای دیگر، شاید باید دورهای بگذرد تا با عبور از آن یک صنعت پیشرفت کند. رفتار بازار در دنیا در همه کسب و کارها تغییر کرده، صنایع زیرساختی در دنیا اینقدر تغییر کرده که ناچار شدهاند تغییرات بنیادی ایجاد کنند. بازارها در دنیا دچار عدم قطعیت شدهاند. مدیران نیاز به شفافیت دارند اما در شرایط عدم قطعیت نمیتوان تصمیم گرفت و مشخص نیست هوش مصنوعی چه تغییری در بازار ایجاد میکند. ناشران هم در همین وضعیت قرار دارند.»
عیدی در مورد جنگ بین برندها در که در قرن ۲۱ شروع شده بیان کرد: جنگ بین برندها زیباترین و سالمترین جنگ در تاریخ بشر است که تلفات انسانی و فرهنگی ندارد و انسانها میتوانند خوی حمله خود را ارضا کنند. تمام قد از آن دفاع میکنم چون چون شغل و شور زندگی و رقابت ایجاد میکند. برنده نهایی مصرف کننده است و نبرد قدرتها.»
سالن فناوریهای نشر یکی از برنامههای نوآورانه سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگیِ جهاددانشگاهی و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور شرکتهای خلاق و دانش بنیان در حوزه کتاب و نشر پذیرای علاقهمندان است. گفتنی است برنامههای ثابتی در زمینه برگزاری نشستهای تخصصی در موضوعات فناورانه مرتبط با کتاب و نشر برگزار میشود که ۴ نشست آن توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی انجام میشود.