نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نشر دیجیتال مکمل چاپ سنتی است، نه جایگزین آن

مجدالدین معلمی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر

 

سلسله نشست‌های صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی با حضور مجدالدین معلمی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر در سالن فناوری‌های نشر در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری سینا، مجدالدین معلمی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر، با بیان اینکه حوزه نشر با چالش‌هایی برای ورود به دنیای دیجیتال همراه شده، توضیح داد: «در حال حاضر کتاب صوتی و دیجیتال نه تنها جای کتاب کاغذی را نمی‌گیرد، بلکه به مخاطبان یک نشر می‌افزاید. در اصل ما با دو سلیقه گوناگون روبرو هستیم. صنعت نشر باید سلایق گوناگون را در نظر بگیرد و متناسب با آن تولیدات خود را پیش ببرد.»
این فعال حوزه کتاب بیان کرد: «طبق گزارش‌های موجود تقریبا ۵ درصد اقتصاد بازار را اقتصاد دیجیتال در برمی‌گیرد که هنوز فضا برای پیشرفت وجود دارد. تقریبا فایل‌های الکترونیکی اکثر کتاب‌های انتشارات امیرکبیر موجود است و همچنین قصد داریم نسخه‌های صوتی آن را توسعه دهیم.»
وی در مورد نحوه‌ی فعالیت قدیمی‌ترین انتشارات کشور با ۷۵ سال سابقه در ایران، توضیح داد: «در حال حاضر ۱۵۰۰ تا ۲ هزار کتاب زنده و در جریان داریم و مخاطبان حرفه‌ای و ثابت امیرکبیر و سایر مخاطبان ارتباط خوبی با ما می‌گیرند.»
مدیر عامل این انتشارات خاطرنشان کرد: «تقریبا در سال بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون نسخه تیراژ کتاب منتشر می‌کنیم, طبیعتاً نوعی از نیازسنجی مخاطب را در نظر گرفتیم که باید تولید و توزیع کتاب با محاسبات دقیق باشد تا دچار انباشت در انبار نشود.»
او افزود: «هوش مصنوعی برای صنعت نشر تهدید نیست. ما قشر کتابخوانی داریم که در گذشته کتاب چاپی می‌خواندند و اکنون هم می‌خوانند. اگر قرار بود تمام شود تاکنون تمام می‌شد در حالی که مخاطبان جدید اضافه می‌شوند. با فضای جدید تعارض نداریم حتما تعامل داریم تا مخاطبان جدید را کشف کنیم.»
معلمی با اشاره به یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی، خلاصه کردن کتاب‌ها، بیان کرد: «هوش مصنوعی امکان خلاصه کردن محتوا را در اختیار ما گذاشته است. ما پیش از این هم در کتاب‌های جیبی انتشارات امیرکبیر کتاب‌ها را مختصر می‌کردیم، اما هیچ وقت خلاصه‌ی رمانی مثل جنگ و صلح کوتاه جای جنگ و صلح اصلی را می‌گیرد و هر دو مخاطب خودش را خواهد داشت»
او با بیان این نکته که چرا صنعت نشر دچار تغییر به سوی فضای دیجیتال و مدرن نمی‌شود، گفت: «بافت صنعت نشر در ایران سالخورده و گذشته‌گرا است. منابع آن اقتضا می‌کند حلقه‌های تولید و توزیع و پخش به هم نخورد و از گذشته چنین بوده است. قواعد چون از ابتدا شکل نگرفته بی‌اعتمادی در بین ناشران کلاسیک ایجاد کرده است.»
این فعال حوزه نشر به یکی دیگر از دلایل عدم بهره‌گیری ناشران از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: «می‌توان گفت مغزی که فارغ از بازار و منافع اقتصادی، نشر را برای مدیریت اطلاعات رصد و گزارش کاربردی ارائه کند، در حوزه کتاب وجود ندارد و این نقطه ضعف به حساب می‌آید.»
معلمی افزود: «اقتصاد نشر اقتصاد کم‌ریسکی است، از این نظر که بتواند بازار خودش را در مدتی مختل کند تا فضای بازاریابی را وارد فضای دیجیتال کند. به عبارت دیگر صنعت نشر در نیازهای روزانه‌ی خود مانده است.»

سالن فناوری‌های نشر یکی از برنامه‌های نوآورانه سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگیِ جهاددانشگاهی و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور شرکت‌های خلاق و دانش بنیان در حوزه کتاب و نشر پذیرای علاقه‌مندان است. گفتنی است برنامه‌های ثابتی در زمینه برگزاری نشست‌های تخصصی در موضوعات فناورانه مرتبط با کتاب و نشر برگزار می‌شود که ۴ نشست آن توسط پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی انجام می‌شود.

 

خروج از نسخه موبایل