آزمایش تنفس برای تشخیص سرطان معده

تحقیقات جدید نشان می دهد که آزمایش تنفس می تواند نشان دهد که فردی در معرض خطر بالای سرطان معده قرار دارد یا نه؟ پژوهش های جدید  چگونگی قابل اطمینان بودن این آزمایش تنفس را نشان داده و نتایج امیدوار کننده ای به دست آوردند .

این نوع آزمایش ، بر پایه روش چاپ تنفس (breath prints) بنا شده است .  در واقع این روش آزمایشی می تواند  ترکیباتی که موجب ابتلای به سرطان  شده و به این بیماری وابسته و مرتبط هستند ، را پیدا مکرده و اطلاع دهد .

پژوهشگران در تحقیقات خود 484 نفر را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند . این افراد با روش چاپ تنفس (breath prints) مورد آزمایش قرار گرفتند که از آن میان، 92 درصد تشخیص ها  دقیق و درست بوده و سطح های مختلف سرطان را نشان داده است .

پروفسور هوسام هیک (Hossam Haick) از دانشکده مهندسی شیمی و موسسه فن آوری نانو Russell Berrie اعلام کرد : از نکات قوت این آزمایش می توان به وضعیت غیر تهاجمی آن ، سهولت در استفاده، سرعت تشخیص و هزینه کم اشاره کرد .

سرطان معده (stomach cancer) از شایع ‌ترین نوع سرطان ها است که آدنوکارسینوم یا سرطان غددی در معده محسوب می شود. در واقع سرطان معده را می‌ توان رشد بدون کنترل سلول‌ های بدخیم در معده دانست. سرطان معده سالیانه باعث مرگ حدود یک میلیون نفر در سراسر جهان می ‌شود و چهارمین سرطان شایع جهان به حساب می آید .

لازم به ذکر است که این روش آزمایشی برای تایید کلی نتایج مثبت آن ، نیازمند مطالعات و بررسی های بیشتر است . در صورتی که این مراحل نیز بر نتایج مثبت این روش صحه گذارد ، می تواند به یک روش تشخیصی عادی در سراسر دنیا تبدیل شود .

شرح کامل این پژوهش  ، آزمایش های انجام شده  و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله  Gut به چاپ رسیده است .