نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محدودیت، هرگز مانعی برای نخبگی نخواهد بود

 

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان در اختتامیه اولین دوره المپیاد ملی علمی_‌مهارتی دانشجویان دارای معلولیت گفت: محدودیت، هرگز مانعی برای نخبگی نخواهد بود. شما نخبگان، ثابت کردید که داشتن یک یا چند محدودیت، هیچ‌گاه مانع از بروز توانایی‌های افراد و خدمت به جامعه نبوده و نخواهد بود.

 

به گزارش خبرگزاری سینا، اولین دوره المپیاد ملی علمی_‌مهارتی دانشجویان دارای معلولیت روز گذشته 19 اردیبهشت‌ماه با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برترین‌ها در 11 رشته به پایان رسید.

 

در آیین اختتامیه این رویداد حسین افشین معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علی نیکبخت معاون مستعدان آینده‌ساز بنیاد ملی نخبگان و علی مقداری رئیس دانشگاه آزاد واحد بین‌الملل فرشتگان حضور داشتند.

 

نخبگی، مرز و محدودیت نمی‌شناسد

حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری المپیاد ملی علمی- مهارتی دانشجویان دارای معلولیت گفت: در اواخر پاییز، زمانی که دکتر مقداری برای نخستین بار ایده المپیاد علمی-کاربردی را برای دانشگاه فرشتگان مطرح کرد، از این پیشنهاد استقبال کردم. درواقع دانشگاه فرشتگان به عنوان تنها دانشگاه ویژه دانشجویان با استعداد و دارای محدودیت در کشور است. در همین راستا، بنیاد نخبگان همواره بر نکاتی کلیدی تأکید داشته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که نخبگی، مرز‌های جغرافیایی نمی‌شناسد. استعداد و توانمندی، وابسته به شهر، روستا یا استان خاصی نیست؛ بلکه هر فرد، در هر نقطه‌ای از کشور، می‌تواند در مسیر نخبگی گام بردارد و به موفقیت دست یابد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در ادامه بیان داشت: نکته مهم دیگر اینکه محدودیت، هرگز مانعی برای نخبگی نخواهد بود. شما نخبگان، ثابت کردید که داشتن یک یا چند محدودیت، هیچ‌گاه مانع از بروز توانایی‌های افراد و خدمت به جامعه نبوده و نخواهد بود. درواقع شما نشان دادید که داشتن معلولیت باعث می‌شود نخبگی را بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشت.

 

دانشجویان دارای معلولیت ستاره‌های درخشان جامعه‌‌اند به شرطی که دیده شوند

محمد‌مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در مراسم اختتامیه المپیاد ملی علمی‌مهارتی دانشجویان دارای معلولیت گفت: در میان دانشگاهیان مفهومی تحت عنوان نسل‌های دانشگاهی مطرح است که به نوعی می‌توان آن را زایش‌های دانشگاهی نامید. این مفهوم به‌معنای جابه‌جایی نسل‌ها نیست، بلکه اشاره به تحول و تکامل دانشگاه‌ها در گذر زمان دارد. در هر جامعه، چهار نسل دانشگاهی که امروزه شناخته شدند، حضور دارند و هر دانشگاه در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرد. البته پایه‌ اصلی، که به عنوان زایش اول شناخته می‌شود، سازمان آموزش بوده اما پس از آن، دانشگاه سازمان پژوهش‌ متولد شد. درگام بعدی، دانشگاه سازمان فناور و کارآفرین و در نهایت سازمان جامعه‌پرداز شکل گرفت.

 

او در ادامه اظهار داشت: دانشگاه در نوع جامعه‌پرداز، درحقیقت دانشگاهی با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد است که پرسش‌ها و دغدغه‌هایش نه صرفا از نظام علم و صنعت، بلکه از بطن جامعه می‌آید. در این راستا، دانشگاه فرشتگان نیز به عنوان نمونه‌ای از زایش نسل چهارم دانشگاه یعنی «دانشگاه جامعه‌پرداز» رسالت خود را انجام می‌دهد؛ و مفتخریم که پس از چند سال تلاش بی‌وقفه دوستان خصوصا دکتر مقداری؛ شعار ما یعنی معلولیت، محدودیت نیست، امروز به مفهوم معلولیت مانع نخبگی نیز نیست، رسیدیم. همچنین این افتخار را داریم که در تابلویی که به عنوان اولین المپیاد ملی علمی‌مهارتی برای دانشجویان دارای معلولیت بوده پشتیبانی با عنوان بنیاد علمی نخبگان داریم.

 

طهرانچی با بیان اینکه شعار امروز ما این است که می‌توان هم معلول و هم نخبه بود، عنوان کرد: این دستاورد، افتخاری است که در مدت‌زمانی کوتاه یعنی کمتر از پنج سال تلاش مستمر به ثمر نشسته است. روزی که هیچ دانشگاهی در کشور‌ و حتی در منطقه، برای این عزیزان وجود نداشت، ما گامی بلند برداشتیم و دانشگاهی را بنیان نهادیم و ثابت کردیم که این دانشجویان می‌توانند ستاره‌های درخشانی در جامعه باشند، به شرط آنکه دیده شوند؛ اگر غبار روی عینک‌های خود را پاک کنیم. اما امروز، دانشگاه جامعه‌پرداز، این واقعیت را به روشنی دریافت و با تمام توان، قدردان این استعدادها شد.

 

واحد فرشتگان بستر فعالیت دانشجویان دارای معلولیت را فراهم کرده است

علی مقداری، رئیس دانشگاه آزاد واحد بین‌الملل فرشتگان و دبیر علمی المپیاد ملی علمی- مهارتی دانشجویان دارای معلولیت با بیان این مطلب که این المپیاد برای اولین بار در ایران و جهان برگزار شده است گفت: در سراسر دنیا، مسابقات علمی و پارالمپیکی متعددی برگزار می‌شوند، اما یک المپیاد علمی-مهارتی که مختص دانشجویان باشد و آن‌ها را هم‌پای سایر دانشجویان در مسیر رقابت قرار دهد وجود نداشته است. این رویداد با اهداف مشخصی طراحی شده که نخستین هدف آن ایجاد رقابت‌های مناسب‌سازی شده است، به گونه‌ای که هر فرد متناسب با سطح توانمندی‌های خود به رقابت بپردازد.

او با بیان این مطلب که فرهنگ‌سازی و افزایش دیده‌شدن توانمندی‌های افراد دارای معلولیت در میان سایر اقشار جامعه از دیگر اهداف این المپیاد است، عنوان کرد: این المپیاد، فرصتی را فراهم کرد تا جامعه بیش از پیش دریابد که معلولیت، به‌معنای محدودیت نیست. اگر زمینه‌های مناسب برای این افراد فراهم شود، آن‌ها می‌توانند به رقابت بپردازند و دستاورد‌های ارزنده‌ای خلق کنند. سومین هدف نیز معرفی گسترده دانشگاه آزاد واحد فرشتگان به‌عنوان نخستین دانشگاه مناسب‌سازی شده ایران و ویژه ناشنوایان بود که برگزاری این فراخوان عمومی سبب شد نام آن در میان دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی و آزاد مطرح شود.

مقداری در ادامه بیان داشت: چهارمین هدف این المپیاد، بررسی دقیق‌تر وضعیت دانشجویان دارای معلولیت در دانشگاه‌های کشور است؛ چراکه تاکنون آمار مشخص و جامعی در این زمینه چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در دانشگاه‌های آزاد وجود ندارد حتی در بسیاری از موارد، مدیران واحد‌های دانشگاهی از تعداد دانشجویان دارای معلولیت در مجموعه خود بی‌اطلاع هستند. تا زمانی که آماری در دست نباشد، طبیعتا تصمیم‌گیری برای مناسب‌سازی محیط‌های آموزشی نیز به درستی صورت نمی‌گیرد اما اگر این شناخت حاصل شود، آن‌گاه تبدیل به یک ضرورت خواهد شد و اقدام برای ایجاد تغییرات لازم به جریان خواهد افتاد. ضمن اینکه در بسیاری از دانشگاه‌های کشور، فضای کافی برای حضور و تحصیل افراد دارای معلولیت مهیا نشده است. اما در مقابل، دانشگاه فرشتگان به عنوان یک مرکز مناسب‌سازی شده، بستری را فراهم کرده که حضور این دانشجویان را تسهیل کند.

 

رئیس دانشگاه آزاد واحد بین‌الملل فرشتگان تصریح کرد: درواقع تلاش‌های گسترده منتور‌ها و همکاران علمی در این مسیر نقش قابل‌توجهی ایفا کرد؛ آن‌ها زمان زیادی را صرف کردند تا مفهوم المپیاد و فرآیند شرکت در مسابقه را برای دانشجویان روشن کنند. البته این رویداد نیز خالی از نقص نبود، اما مهم‌تر از وجود نواقص، این بوده که ما از چالش‌ها نمی‌هراسیم؛ بلکه آن‌ها را فرصتی برای بهبود و پیشرفت می‌دانیم.

 

گنجاندن المپیاد دانشجویان دارای معلولیت در شیوه‌نامه رویدادهای بنیاد نخبگان

علی نیکبخت، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با بیان این مطلب که این بنیاد دو معاونت تخصصی دارد، گفت: معاونت مستعدان و آینده‌سازان که در گذشته با عنوان معاونت دانشجویی-دانش‌آموزی شناخته می‌شد، به فعالیت‌های مرتبط با دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد اختصاص دارد.

 

معاونت دیگر، معاونت سرآمدان و نخبگان است که نقش آن زمانی پررنگ می‌شود که فرد نخبه دانش‌آموخته می‌شود. ضمن اینکه تمامی برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان براساس سه اصل کلیدی دانایی، توانایی و مانایی تعریف می‌شوند که همه برنامه‌های این بنیاد در ذیل یکی از این سه محور صورت می‌گیرد.

او با بیان این جمله که افزایش مهارت و اشتغال‌پذیری دانشجویان یکی از بحث‌های مهم کشور است، عنوان داشت: در واقع نهاد‌های متولی این حوزه، از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد ملی نخبگان، به‌طور ویژه در این زمینه فعالیت دارند. از دیدگاه من تربیت نیروی انسانی کارآمد برای کشور یکی از وظایف بنیاد ملی نخبگان است. در همین راستا با برگزاری چنین المپیاد‌های که بحث‌های مهارت‌افزایی و علمی را برای دانشجویان قرار می‌دهد، می‌توانیم نقش بیشتری را ایفا کنیم. ضمن اینکه بنیاد بیشتر نقش‌های حمایتی و تشویقی ایفا می‌کند و در نظر داریم براساس شیوه‌نامه رویداد‌ها امتیاز‌های مشخصی برای برگزیدگان این المپیاد در نظر بگیریم.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه فعالیت‌های امروز نقطه شروع مسیر است، اظهار داشت: درواقع با توجه به توانمندی‌های شما و صحبت‌های دکتر مقداری که معلولیت، محدودیت نیست مطمئنم بدون داشتن هرگونه محدودیتی می‌توانید در این جامعه موج‌آفرینی و قله‌سازی کنید. ضمن اینکه بنیاد ملی نخبگان همراه و پشتیبان شما خواهد بود و امیدواریم شاهد برگزاری بیشتر چنین المپیاد‌هایی در کشور باشیم.

 

ثبت‌نام بیش از 200 دانشجو در نخستین المپیاد

حامد معیری، دبیر اجرایی المپیاد ملی علمی- مهارتی دانشجویان دارای معلولیت در آیین اختتامیه المپیاد ملی علمی مهارتی دانشجویان دارای معلولیت گفت: در نخستین گام از زمستان سال گذشته فراخوانی گسترده از طریق نصب پوستر‌ها در محیط‌های دانشگاهی و شبکه‌های اجتماعی در سراسر کشور صورت گرفت. در گام بعدی، پلتفرمی آنلاین پاراالمپیاد برای ثبت‌نام علاقه‌مندان راه‌اندازی شد، که تمامی داوطلبان متقاضی می‌توانستند در آن ثبت‌نام کنند. ضمن اینکه با توجه به رشته‌های مختلف، نوع پذیرش و داوری اختصاصی تعیین شد.

او با بیان این مطلب که حدود ۲۰۷ نفر در این دوره از المپیاد شرکت کردند، ادامه داد: از میان این تعداد ۱۷۲ نفر واجد شرایط حضور در مسابقات شناخته شدند. شرایط پذیرش شامل دو معیار اصلی یعنی دانشجوی مشغول به تحصیل بودن و وضعیت معلولیت بود. البته در رشته مترجمی زبان ناشنوایان، امکان حضور افراد فاقد معلولیت نیز فراهم بود. معیری در ادامه افزود: بیشترین میزان مشارکت در رشته عکاسی مشاهده بود و پس از آن، رشته‌های نقاشی و گرافیک جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. نکته قابل توجه اینکه بخش قابل‌توجهی از داوطلبان را افراد ناشنوا تشکیل می‌دادند زیرا دانشگاه فرشتگان که برگزارکننده این المپیاد است سهم بیشتری از دانشجویان ناشنوا را در برداشت. افزون بر آن، گروهی از افراد با معلولیت‌های جسمی-حرکتی و فاقد معلولیت در بخش مترجمی زبان نیز در این رقابت‌ها حضور داشتند.

دبیر اجرایی المپیاد ملی علمی- مهارتی دانشجویان دارای معلولیت با بیان این مطلب که تقریبا از همه استان‌ها شرکت‌کنندگانی در این رقابت حضور داشتند، عنوان کرد: همان‌طور که انتظار می‌رفت، استان تهران بالاترین میزان شرکت‌کننده را به خود اختصاص داد، اما با این حال، پراکندگی شرکت‌کنندگان از نقاط مختلف کشور بسیار مطلوب و قابل توجه بود. ضمن اینکه بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان از دانشگاه فرشتگان بود؛ چراکه به عنوان یک مرکز تخصصی در این زمینه شناخته می‌شود. پس از آن نیز واحد‌های مختلف دانشگاه آزاد قرار داشتند، همچنین دانشگاه‌های دولتی و مدارس و دبیرستان‌ها نمایندگانی در این رقابت داشتند. البته در این میان نیز اساتیدی حضور دارند که هم در زمان ثبت‌نام و هم در زمان داوری‌ها به نقش‌آفرینی پرداختند.

او درباره رده سنی شرکت‌کنندگان این المپیاد بیان داشت: بیشترین تعداد مربوط به رده سنی ۲۰ تا ۲۵ سال بود؛ چرا‌که دانشجویان مقطع کارشناسی بخش عمده‌ای از شرکت‌کنندگان‌اند. با این حال، تنوع سنی در میان رقابت‌کنندگان نیز وجود داشت؛ به‌گونه‌ای که حتی دانشجویان محصل بالای ۵۰ سال وگروهی از دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال نیز در رقابت شرکت کردند؛ چراکه بخش مربوط به رباتیک دانش‌آموزی به‌طور ویژه برای دانش‌آموزان طراحی شده بود. ضمن اینکه تعداد شرکت‌کننده‌های خانم هم بیشتر از آقایان بود.

معیری در پایان گفت: پس از مراحل داوری دقیق، از میان ۱۷۲ شرکت‌کننده، برای هر رشته، بین ۶ تا ۸ نفر به آزمون حضوری دعوت شدند. این رقابت‌ها در محل دانشگاه فرشتگان برگزار شد و بسته به رشته موردنظر، مدت زمان مسابقه متفاوت بود؛ برخی از رشته‌ها به مدت چهار روز ادامه داشتند، در حالی که برخی دیگر تنها یک روز به طور کامل در جریان بودند. پس از چند مرحله داوری و ارزیابی تخصصی، از میان شرکت‌کنندگان حضوری، سه نفر برتر در هر رشته انتخاب و موفق به کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز شدند. ضمنا به دلیل بالا بودن سطح کیفی رقابت‌ها در برخی از رشته‌ها علاوه بر مدال‌آوران، تعدادی از شرکت‌کنندگان به عنوان افراد شایسته تقدیر معرفی شدند.

 

 

 

خروج از نسخه موبایل