نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درحال برنامه ریزی برای بازیافت پسماندهای الکترونیک هستیم

معصومه ابتکار روز شنبه به مناسبت روز جهانی زمین در پیامی افزود: برای دستیابی به زمین پاک و تغییر این وضعیت، نیازمند تلاش همه آحاد و ارکان جامعه هستیم. 
وی اظهار کرد: توجه به وضعیت زمین، رهایی آن ازآلودگی ها و تخریب ها بیش از هر دوره ای توجه بشر را به خود جلب کرده چرا که هیچ گاه مخاطرات تا این حد اشکار نشده و آثار مداخلات توسعه ای در طبیعت از مرز هشدار و بحران عبور نکرده بود. 
ابتکار ادامه داد: از دلایل مهم این وضعیت، الگوی مصرف موجود بوده که جامعه ما نیز در ابعاد مختلف درگیر آن است، مصرف آب، انرژی ، غذا و دیگر مصارف به لحاظ پایداری سرزمین و توجه به حقوق نسل های آینده از الگوی صحیحی پیروی نمی کند و نیازمند بازنگری جدی است و روز زمین پاک فرصتی برای مرور وضعیت موجود و میسر پیش رو است. 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود:روز زمین پاک در ایران از سال ها قبل با فعالیت برمحور مدیریت مصرف، کاهش و بازیافت پسماند و زباله و پاکسازی آن از طبیعت متمرکز شده و البته در این زمینه کشور صاحب قانون مدیریت پسماند است که در سال ١٣٨٣ به تصویب رسید و شامل آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی است. 
ابتکار ادامه داد:دردولت یازدهم این قانون به عنوان یک اولویت درمدیریت شهری و مناطق روستایی دردستور کار قرار گرفت، به طوری که ضمن بازنگری آن، تسهیلات و حمایت های مختلفی در فعالیت های مرتبط با مدیریت پسماند به تصویب رسیده است. 
وی ادامه داد: شهرداری ها ، شوراهای شهر و روستا، دهیاری ها ، فرمانداری ها، بخشداری ها و در نهایت آحاد مردم در این موضوع نقش مهمی دارند، مشکل اصلی درمدیریت پسماند، کنترل و کاهش میزان آلودگی از مبدا و اسراف در بسیاری از موادی است که می توانیم پس از بازیافت دوباره آنها را استفاده کنیم اما تبدیل به دورریز و زباله می شوند. 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهارکرد: فعالیت های آموزشی هدفمند اینک در سطوح مختلف تحصیلی با موضوع مدیریت پسماند و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه است. 
وی گفت: همچنین در سال ٩٢ طرح سبز – ساحل پاک بر اساس یک تفاهم نامه جامع با استانداری ها، در مسیرهای گردشگری و تفرجی شمال کشور به اجرا درآمد و مدیریت پسماندهای صنعتی و بیمارستانی نیز با جدیت و بر اساس قانون پیگیری می شود. 
وی تاکید کرد: امیدوارم رفتارهای فردی و گروهی و شیوه زندگی همگان نیز به کمک تحقق این مهم آید که بدون آن زمین پاک به رویایی دست نیافتنی تبدیل خواهد شد. 
به واسطه گستردگی و جهانی بودن معضل زباله ها و درک اهمیت حفظ زمین پاک، از سال 1969 سالروز جهانی زمین کلید خورد. 
روز جهانی زمین هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا گرامی داشته می شود و به همگان یادآوری می ‌کند که باید در حفظ زمین کوشا بود. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل