قائممقام شهردار شیراز اعلام کرد: با توسعه زیرساختهای حملونقل و تصویب خط ۳ مترو، روند اتصال غرب شیراز به شبکه حملونقل شهری سرعت گرفته و به زودی آثار آن برای شهروندان ملموس خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری سینا، آرش فرجزاده شامگاه شنبه، ۷ اردیبهشتماه در بازدید شبانه ایستگاههای مترو میلاد و آفرینش، با اشاره به برنامه تفصیلی شهر شیراز اظهار کرد: حدود ۵ تا ۶ سال پیش توسعه شهر شیراز به سمت غرب پیشبینی شد. در آن زمان محدوده خدماتی ما که در کمربندی شیراز قرار داشت، به سمت گویم گسترش یافت.
وی با بیان اینکه آینده توسعه شهر به گونهای پیشبینی شد که ضرورت ایجاد مسیرهای ارتباطی جدید احساس شد، افزود: خوشبختانه با اقدامات مؤثر شورای ششم و تلاشهای انجام شده، بسیاری از مسیرهای تردد به سمت غرب شیراز احداث، بازگشایی و تکمیل شدند.
قائممقام شهردار شیراز ادامه داد: محور آیتالله حائری که از پروژههای شاخص این مسیر است. همچنین فاز دوم این محور نیز در دست اجراست.
فرجزاده با اظهار به اینکه محور حسینیه الهاشمی که در سالهای گذشته احداث شده بود، به همراه تعریض بلوار آیتالله علوی و اجرای زیرگذر گویم، کمک شایانی به بهبود تردد در غرب شیراز کردهاند، گفت: بخشی از این توسعه مربوط به حملونقل عمومی است که شامل اتوبوسرانی و مترو میشود.
قائممقام شهردار شیراز با تأکید بر اینکه توسعه خطوط مترو به سمت غرب شهر ضرورت داشت، عنوان کرد: خوشبختانه خط ۳ مترو در شورای عالی حملونقل کشور به تصویب رسید و در طرح جامع حملونقل شهری گنجانده شد.
وی خاطرنشان کرد: تسریع در اجرای پروژه مترو میتواند هزینهها را کاهش داده و زمان بهرهبرداری را کوتاهتر کند. به لطف این اقدامات، در آیندهای نزدیک، اتصال محور غربی شیراز به شبکه حملونقل شهری محقق خواهد شد. محور غربی شیراز نه تنها مسیر دسترسی به جنوب بلکه به شمال شهر را نیز تسهیل کرده است.
قائممقام شهردار شیراز عنوان کرد: از آنجا که ایستگاهها و خطوط مترو زیر سطح شهر ساخته میشوند، مردم به طور محسوس متوجه این حجم از فعالیت نمیشوند؛ در حالی که پروژه به سرعت در حال پیشرفت است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر، حوزه مترو شیراز از فعالترین و پررنگترین پروژههای عمرانی کشور محسوب میشود. در تأمین اعتبار، انتخاب مشاور و پیمانکار نیز با موفقیت عمل شده است.
فرجزاده با بیان اینکه عملیات اجرایی مترو شیراز آغاز شده و آثار آن به زودی به چشم خواهد آمد، اظهار کرد: اتصال خط یک به خط چهار مترو نیز در دست اقدام است. توسعه حملونقل و تردد شهری، همگام با توسعه راهها و پروژههای تونلسازی پیش میرود. با وجود آنکه شیراز شهری کوهستانی نیست، امروز ۹ تونل در شهر احداث شده که نشان از توانمندی عمرانی بالای شهر دارد.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این بازدید اظهار کرد: این پروژه چند ویژگی فنی منحصر به فرد دارد. نخست، در هر نقطه از مسیر و ایستگاههای در حال احداث، روشهای اجرایی متفاوت و متناسب با شرایط محیطی انتخاب شده است. به عنوان نمونه، ایستگاه میلاد که زیر خیابان در حال احداث است و ایستگاه پل بصیرت (محدوده رودخانه چمران) هر یک ویژگیهای خاص فنی خود را دارند.
رضا محمدیان افزود: نکته دوم اینکه در این پروژه، دستگاه حفاری (TBM) برخلاف روال مرسوم، ایستگاهها را حفاری نکرده، بلکه از محل ایستگاهها عبور کرده است. این روش باعث صرفهجویی قابل توجه در هزینهها به نفع مردم شهر شده و میتواند خط ۳ را به یکی از اولین خطوط مترو کشور با این شیوه اجرایی تبدیل کند.
وی ادامه داد: نکته سوم نیز برنامهریزی دقیق زمانبندی پروژه است. اگر این برنامه به درستی دنبال شود، تیم فعلی مدیریت شهری میتواند پروژه را تا مرحلهای پیش ببرد که تحویل آن به تیم بعدی در شورای آینده، در قالب خطی آماده بهرهبرداری انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: این خط اتصال غرب شیراز را به شبکه ریلی شهری ممکن میسازد و ظرفیت جابهجایی روزانه مسافر در شیراز را از ۱۰۰ هزار نفر به بیش از ۲۰۰ هزار نفر افزایش خواهد داد.
وی تأکید کرد: از نظر فنی، این پروژه با در نظر گرفتن ضرایب اطمینان بسیار بالا و رعایت کامل اصول ایمنی طراحی شده است. هرچند ممکن است شهروندان در زندگی روزمره خود متوجه اجرای این پروژه عظیم نشوند، اما در عمق زمین، عملیات پیچیدهای با فعالیتهای فنی گسترده و در دو شیفت کاری در حال انجام است که به زودی نتیجه آن در توسعه پایدار حملونقل شهری شیراز نمایان خواهد شد.
رییس سازمان ریلی شهرداری شیراز هم در این بازدید با بیان اینکه فضای کاری پروژه خط ۳ مترو شیراز به طور کامل آماده شده است، گفت: بسیاری از همکاران ما، هنگام ورود به پروژه در ابتدای روز، تا پایان شب مشغول فعالیت هستند و شیفتهای شبانه نیز به همین شکل تا صبح ادامه دارد تا روند اجرای پروژه با حداکثر سرعت پیش برود.
علی کلانتری افزود: هدف اصلی این تلاشها، تحقق وعدههایی است که به مردم شریف شیراز دادهایم. امیدواریم تا سال ۱۴۰۶ شاهد بهرهبرداری کامل از خط ۳ مترو باشیم. تکمیل ایستگاهها بر اساس اولویتبندی در حال انجام است و در روزهای آینده نیز عملیات حصارکشی ایستگاههای باقیمانده آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: همچنین، فعالیتهای اجرایی ایستگاه صنایع نیز به زودی وارد فاز عملیاتی خواهد شد تا تمامی بخشهای این پروژه عظیم با برنامهریزی دقیق به سرانجام برسد.