با شهروندانی آگاه و باسواد به سوی زمینی پاک

به منظور دستیابی به تعادل میان نیازهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی نسل های حاضر و آینده، هماهنگی میان طبیعت و زمین باید حفظ شود. یکی از مهمترین اقدامات در این حوزه، افزایش سواد و آگاهی مردم جهان با هدف محافظت هرچه بیشتر از مادر زمین است.

تاریخچه روز جهانی زمین

سال 1969 جان مک کانل، فعال صلح، در کنفرانس یونسکو در سانفرانسیسکو پیشنهاد داد که روزی را برای افتخار زمین و مفهوم صلح، به نام روز زمین نامگذاری کنند. تاریخ 21 مارس 1970 (نخستین روز فصل بهار در نیمکره شمالی) برای این مراسم پیشنهاد شد.

یک ماه بعد، گیلورد نلسون، سناتور آمریکایی، تاریخ 22 آوریل را به عنوان روز زمین (Earth Day) بنیانگذاری کرد. درحال حاضر، این مراسم در بیش از 193 کشور جهان برگزار می گردد.

سازمان ملل متحد در سال 2009 با تصویب قطعنامه A/RES/63/278، تاریخ 22 آوریل (دوم اردیبهشت) را به نام روز بین المللی مادر زمین (International Mother Earth Day) نامگذاری کرد.

این نامگذاری در حقیقت، دعوت از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل، سازمان های بین المللی، منطقه ای و محلی، جوامع مدنی و سازمان های غیردولتی (NGOs) برای کمک به افزایش آگاهی عمومی در جهت محافظت هرچه بیشتر از سیاره زمین است.

چه برنامه هایی در روز جهانی زمین برگزار می شود؟

  • کاشت نهال و درختان جدید
  • فعالیت های اجتماعی و خانوادگی در دل طبیعت با محوریت محافظت از محیط زیست
  • ایجاد انگیزه در مردم و آگاهی بخشی درخصوص کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی، آلوده کردن آب و خاک
  • آموزش به کودکان در مورد چرخه بازیافت و استفاده از مواد بازیافتی
  • جمع آوری زباله از سطح رودخانه ها، کوه ها و پارک ها
  • شرکت در جلسات، کارگاه ها و سمینارهای آموزشی با محوریت محافظت از منابع طبیعی
  • تشویق مردم به استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر

محوریت روز جهانی زمین 2017

"سواد زیست محیطی و آب و هوایی" (Environmental & Climate Literacy) از سوی سازمان ملل متحد به عنوان محور اصلی مراسم روز زمین 2017 معرفی شده است.

برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و تهدیدات بی سابقه ای که سیاره زمین را تهدید می کنند، به شهروندانی آگاه و آشنا به اصول حفاظت از محیط زیست نیاز داریم. آموزش، پایه و اساس پیشرفت است. دانش و سواد در این حوزه، علاوه بر پیشبرد سیاست ها و قوانین زیست محیطی، به توسعه مشاغل و فناوری های سبز کمک می کند. 

روز زمین پاک در ایران

روز گذشته (جمعه) در آستانه روز زمین و با شعار "باهم بسوی زمین پاک"، حاشیه رودخانه جاجرود با حضور معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی، معاونین رییس جمهور و جمعی از کارکنان محیط زیست استان تهران و تشکل های مردم نهاد (NGOs) پاکسازی شد.

ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنانی تأکید کرد: معضلات محیط زیستی و جمع آوری پسماندها و زباله ها از محیط زیست، یکی از مشکلات این حوزه است که باید در این زمینه بیش از پیش فرهنگ سازی کرد. فعالیت های آموزشی موثر و هدفمندی در این حوزه انجام شده است و در سال های اخیر در سطوح مختلف تحصیلی، موضوع مدیریت پسماند و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه قرار گرفته است.

شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز که در مراسم روز زمین حضور داشت، در سخنانی گفت: نقش زنان به عنوان مدیر خانواده و الگوی تربیتی با برخورداری از جمعه آماری نیمی از جمعیت اجتماعی در حوزه محیط زیست، فرهنگ سازی، تغییر الگوی مصرف و مدیریت مصرف انرژی موثر و تعیین کننده است.

مولاوردی افزود: در جهت بسیج سرمایه‌ اجتماعی زنان و دختران در استفاده‌ بهینه از منابع آب و انرژی‌های تجدیدپذیر، ارتقای دانش و ترویج اخلاق زیست ‌محیطی با توجه به مأموریت‌های خود، گام‌ های مهمی را برداشته ایم

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: ibtimes / earthday / UN / سازمان حفاظت محیط زیست

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا