دکتر عباس اسدی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با دو وظیفه اصلی رسانه ها در زمان انتخابات گفت: آگاهی بخشی به این معناست که رسانه ها بتوانند با انتشار اخبار و اطلاعات مردم را از مسائل انتخابات و موضوعات مربوط به کاندیداها مطلع کنند و تنویر افکار عمومی نیز بدان معناست که رسانه ها باید بتوانند تفسیر و تحلیل مسائل مربوط به انتخابات و کاندیداها را به درستی انجام داده، روشنگری کرده و افکار عمومی را به سمت و سویی هدایت کنند که صحیح است و به هیچ وجه مغرضانه و جهت گیرانه فعالیت نکنند.
وی ادامه داد: بنابراین، رسانه ها باید در زمان انتخابات تا جایی که می توانند استقلال حرفه ای خود را حفظ کرده و فقط اینگونه است که می توانند کارکردهای یاد شده را به درستی انجام دهند. اما متاسفانه در کشور ما چون رسانه ها استقلال حرفه ای ندارند و وابستگی حزبی، جناحی و ایدئولوژیکی و مالی دارند نمی توانند کارکرد مناسبی در زمان انتخابات داشته باشند.
اسدی در ادامه صحبت هایش عنوان کرد: اینگونه است که اغلب رسانه ها همیشه طرفدار فلان حزب و فلان جناح هستند و از این روست که می بینیم همواره اخبار و اطلاعات مغرضانه و غرض ورزانه آغشته به تعصب به مخاطبان ارائه می دهند و این باعث می شود مخاطبان گمراه شده و نتوانند حقیقت را بشناسند و به فرد اصلح رای بدهند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: در زمان انتخابات بسیاری از رسانه های ما به دلیل وابستگی که دارند نمی توانند آن افکار و عقاید را تنویر کرده و در نتیجه نمی توانند وظایف و کارکرد خود را به درستی انجام دهند به بیان دیگر، وابستگی رسانه ها به منابع مالی و ایدئولوژیکی برای رسانه ها به مثابه سمی است که فضای انتخابات تاثیر این سم را بیشتر کرد و رسانه ها را بیشتر در معرض این وابستگی قرار می دهد.
اسدی ادامه داد: اگر تا دیروز رسانه ای یک استقلال نسبی داشت اما در فضای انتخابات چون پول کلانی برای رسانه ها به همراه می آورد و رسانه ها نیز از نظر مالی و اقتصادی ضعیف هستند، بنابراین، به سمت جناح ها و گروه ها کشیده می شوند و اینگونه هم آزادی و هم استقلال آنها به خطر می افتد.
گفتگو: هانیه حقیقی
No tags for this post.