نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد زیرساخت پیشرفته ستاره شناسی در شیلی

کشور شیلی در آمریکای جنوبی طی سال های اخیر گام های بلندی برای پیشبرد پژوهش های ستاره شناسی برداشته است و بخش عمده ای از  سیاست های پژوهشی این کشور بر پایه رشد و گسترش علم ستاره شناسی و رصد ستارگان قرار گرفته است . به تازگی میشل باچلت Michelle Bachelet رئیس جمهور این کشور به طور رسمی اعلام کرد که شیلی باید تا سال 2020 میلادی میزبان و مجری  70 درصد از تاسیسات و شالوده علم ستاره شناسی در جهان باشد .

روز سه شنبه طی مراسم نمادینی که با نمایش یک تکه شهاب سنگ بزرگ همراه بود پروژه ساخت ابر تلسکوپ پژوهشی و بررسی کننده این کشور آغاز شد . این تلسوپ که با نام LSST معرفی شده ، قرار است در شهر ویکونا Vicuña در شمال این کشور شیلی مورد بهره برداری قرار گیرد .

رئیس جمهور این کشور آمریکای لاتین ضمن تائید رسمی آغاز به کار این پروژه اعلام کرد که امیدوار است با ساخت و راه اندازی این تلسکوپ بسیار بزرگ و پیشرفته ، گام بزرگی در پیشبرد و پیشرفت علم ستاره شناسی برداشته شود .

در این مراسم رئیس جمهور شیلی به صورت نمادین ، سنگ بنای آغاز به کار ساخت این تاسیسات پژوهشی را بنا نهاد . کارشناسان پیش بینی می کنند با راه اندازی این تلسکوپ ، شیلی به عنوان یکی از قطب های اصلی ستاره شناسی در جهان شناخته شده و سهم عمده ای از بررسی های حوزه علم نجوم بر عهده این کشور قرار گیرد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل