ساخت شهر شنی در دل بیابانهای خشک و سوزان

 این طرح جدید توسط طراحان شرکت XTU Architects در پاریس ارایه شده و توجه بسیاری از کارشناسان معماری و شهرسازی را نیز به خود جلب کرده است.

این طرح که Flohara نام دارد مناسب به کارگیری در مناطقی از جهان است که شرایط آب و هوایی و محیطی سختی همچون بیابانهای خشک و بی آب و علف دارند.

گرچه این طرح به عنوان "شهر" ارایه شده اما بیشتر شبیه تعدادی از پناهگاههای اولیه است که بر روی یکدیگر سوار شده و با ساختاری متفاوت از آنچه که درباره شهرهای متداول دیده ایم افراد را در دل خود جای می دهد.

این ایده که بتوان از شن های موجود در صحرا برای ساخت خانه و شهرهای مقاوم در برابر شرایط سخت محیطی استفاده کرد در نوع خود جالب توجه به نظر می رسد.

در طرح اولیه ای که برای این شهر ارایه شده، ساختارهایی به شکل حباب دیده می شود که از ویژگیهای مهمی نظیر سبکی، قابل باد شدن و راحتی در جابجایی برخوردارند. در حقیقت این سازه ها را می توان اسکلت مقاوم خانه هایی به شمار آورد که بر روی آنها بنا می شود.

به گزارش مهر،نکته جالب توجه این است که این ساختارها را هم می توان از پیش تولید و سپس به منطقه مورد نظر ارسال کرد و یا اینکه در همان نقطه بیابانی شروع به ساخت آنها نمود.

پس از استقرار و باد شدن به اندازه کافی، ساختارهای حبابی در برابر جریان باد قرار می گیرند. آب، شن و نوعی ژل آبی با گونه ای باکتری که به چسبیدن ذرات شن به یکدیگر کمک می کند ترکیب شده و بر روی دیواره ساختارهای حبابی شکل اسپری می شود.

با قرار گرفتن این مجموعه در برابر نور خورشید و خشک شدن آن عملا کار ساخت ساختار مورد نظر پایان یافته و عملیات ساخت سازه بعدی شروع می شود و بدین ترتیب شهری متفاوت در دل بیابان های خشک و سوزان احداث می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا