قائممقام و سخنگوی سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: امسال برای اولینبار سالن فناوریهای نشر در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران شروع به فعالیت میکند.
به گزارش خبرگزاری سینا، ابراهیم حیدری، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات و قائممقام نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، در گفتوگو با ستاد خبری سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، درباره فعالیتهای بخش فناوریهای نشر گفت: با هدف اجرای برنامه پیشنهادی وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کاربست فناوری در فعالیتهای فرهنگی و ظرفیتهای خانه کتاب، امسال برای اولینبار سالن فناوریهای نشر در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران شروع به فعالیت میکند. این سالن با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم با هدف آشنایی ذینفعان حوزه نشر با آخرین دستاوردهای فناوران این حوزه در کشور برپا میشود.
وی افزود: برنامههای متنوعی در این سالن اعم از استقرار شرکتهای دانشبنیان و خلاق، برگزاری کارنامه نشر بهصورت الکترونیکی، پنلهای تخصصی با رویکرد فناوریهای نشر برای علاقهمندان، استفاده از هوش مصنوعی در ترویج کتاب و کتابخوانی، برگزاری استارت آپ کتاب و کتابخوانی، و امضای تفاهمنامه تاسیس پردیس فناوریهای نشر با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و بخش خصوصی تدارک دیده شده است و امیدواریم نمایشگاه پیشرو یک شروع برای آشنایی علاقهمندان کتاب با فناوریهای این حوزه باشد تا آغازی برای رشد فناوری در حوزه نشر کشور شود.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ادامه داد: دنیای فناوری دیجیتالی، توسعهای به اندازه همه صفر و یکهای دنیای امروز پیدا کرده و با همان سرعت تغییر بین صفر و یک، در حرکت روبهجلو است. این حرکت و توسعه، حدومرزی برای موضوعها و حوزههای مختلف نمیشناسد. تقریباً هر نوع خدماتی را که تصور کنید، اکنون در دنیای جدید دیجیتال راهکار جدید و ویژه خود را پیدا کرده و یا بهزودی در دسترس قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند بهکارگیری فناوریهای نوین، تمامی بخشهای اقتصادی را متأثر میسازد و به بیان دیگر تأثیر این فناوری ناشی از اهمیت و قدرت بالای آنها به منزله یک عامل خارجی است که بهطور جبری بر متغیرهای سازمان تأثیر میگذارد. صنعت چاپ نیز مستثنی از این فرایند نیست و باید خلق ثروت از طریق نوآوریها، همکاری با دانشگاهها و استفاده از توانبخش خصوصی را در اولویت قرار دهد. صنعت چاپ در دنیا یکهزار میلیارد دلار گردش مالی دارد سهم صنعت چاپ کشورمان از این بازار چقدر است؟ امروزه در تحول فرایندی نشر، اشکال نوینی را در نشر شاهد هستیم که از آنها با عباراتی مانند پلتفرم یا بسترهای نشر یاد میشود. خودناشری، نشر بنا بر نیاز، نشر برخط، نشر اجتماعی، نشر موبایلی، نشر در شبکه و… از این دست بسترها هستند.
حیدری ادامه داد: نشانهها و شواهد موجود از کسبوکار ناشران ایرانی، حاکی از آن است که اگر ناشران ایرانی فعالیتهای خود را بر بهکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی متمرکز سازند، بهمراتب عملکرد بهینه و متناسب با واقعیات فرهنگی و دانشی زمانه، خواهند داشت. تجربیات ناشران در این خصوص نشانگر آن است که تحولات ناشی از ورود فناوریهای نوین به این صنعت، دریچههای جدیدی فراروی حرفه نشر در بهوجودآمدن زمینهها و بسترهای تولید محصولات نوین میگشاید.
قائممقام سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بیان کرد: یکی دیگر از وظایف مهم و بسیار مؤثر در حال حاضر بالابردن سواد دیجیتال و حقوقی در مخاطبان و بهخصوص کودکان از طریق کتابخوان کردن آنهاست. نسلی از کودکان که با آنها روبهرو هستیم کودکانی هستند که ویژگیهایی همچون تحصیلکردهترین نسل تاریخ، اهلفن و دوستدار تکنولوژی، زندگی در عصر هوش مصنوعی، یادگیری شخصی، تعامل بهوسیله شبکههای اجتماعی دارند و درعینحال علاقهمند به اقتصاد غیرشراکتی بوده و در چارچوب قوانین بازی نمیکنند.
وی افزود: دراین مسیر برنامهریزی صحیح فرهنگی علاوه بر حفظ هویت ملی و قومی، عاملی است که منجر به خودشناسی و ایستادگی در مقابل هجوم فرهنگهای دیگر میشود و به حفظ فرهنگ خودی میانجامد. کتاب و کتابخوانی یکی از مؤلفههای مهم فرهنگی هر جامعه است و لزوم توجه به آن بر هیچکس پوشیده نیست، در کنار اهمیت مطالعه در جامعه و گروههای مختلف مطالعه، موضوع انس و الفت کودکان نسل آلفا و زد با کتاب نیز بسیار قابل توجه و مهم است.
حیدری همچنین گفت: از آن جایی که کتاب، دریچه ورود به دنیای حیرتانگیز علم و دانش است و یکی از مهمترین روشهای افزایش توانمندیهای انسان به شمار میرود، همگان باید توجه ویژهای نسبت به فرهنگسازی و نهادینهشدن عادت مطالعه در کودکان داشته باشند. در دوره پس از کرونا و خلق فناوری بلکچین و ظهور و گسترش روزافزون پدیدههای جدید تکنولوژیک در زندگیهایمان و وابستگی کودکان بهعنوان آسیبپذیرترین قشر جامعه به ابزار دیجیتال، مطالعه و کتابخوانی در کودکان دچار آسیب شده و فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال تا حدود بسیاری جای کتابخوانی را در کودکان گرفته است.
قائممقام سیوششمین نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: استفاده از ظرفیتهایی فناور و نوآوری در صنعت نشر و چاپ در جامعه گام دیگری در ایجاد تعامل بین کتاب و سرگرمیهای دیجیتال است. استفاده از ابزار دیجیتال برای معرفی کتاب به مخاطبان و کودکان، وجود دیتا ماینینگها، هوش مصنوعی، اپهای مختلف گوشیهای هوشمند، کتابفروشیهای مجازی، تبلیغات فضای مجازی، صنعت چاپ دیجیتال، تولید نسخههای الکترونیک کتاب و کتابهای صوتی مناسب و استاندارد و هرآنچه که در کل به فناوری اطلاعات از ابزار دیجیتالی که در اختیار دارند بهینهتر استفاده کنند و زمانی را که در فضای مجازی سپری میکنند، به مطالعه و کسب دانش بپردازند و هم در این صنعت شاهد رشد اقتصادی و ورود جدیتر در بازارهای بینالمللی باشیم.
سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.