سیروس مقدم: وارد فضای زرد و سطحی نشویم

سیروس مقدم بعد از چهار سال در گفت و گوی بلند به برخی حواشی فصل ششم «پایتخت»، چگونگی دوباره جمع شدن تیم و سکانسهای مهم و چالشی فصل ۷ صحبت کرده است. او در این گفت و گو به دلتنگی مردم برای سریال و استقبال از فصل هفتم این سریال صحبت کرد. در بخشی از این گفت و گو او به مسائل مالی و دستمزد بازیگران پرداخت.
به گزارش خبرگزاری سینا، سریال «پایتخت» هفت فصلی شد، این اولین سریال در تاریخ کشور است که بنا به خواست و علاقه مردم هفت فصل آن ساخته شده است و هنوز چند قسمتی از پایان پخشش نگذشته که بسیاری کنجکاو هستند، بدانند قرار است فصل هشت هم در کار باشد و منتظر بمانند یا خیر.
«پایتخت ۷» با همه حواشی فصل ششم بالاخره دوباره شکل گرفت، تیم جمع شد و سریال به پخش رسید. سریالی که توانست در ایام نوروز مخاطب را با خود همراه کند و اگرچه نقدهایی ممکن است به این فصل هم وارد باشد اما رکوردهایی که این سریال در تلوبیون (سامانهای که بازدیدهای مخاطبان را هم نمایش میدهد) ثبت کرد و بیش از ۶۰ میلیون بازدید را شامل میشد، حاکی از یک اتفاق بود. اتفاقی که یک بار دیگر ثابت کرد فضای سرگرم کننده، حضور چهرهها، سریالی که برندسازی کرده است و موقعیتها و شخصیتهایی که شبیه زندگی واقعی مردم هستند، همه میتواند برگ برندههای یک سریال موفق باشد که تلویزیون نه تنها نباید آنها را از دست بدهد که باید سعی کند بیش از پیش از این برندها حفاظت شود.
مقدم در بخشی از گفت و گو به جرقه اولیه داستان اشاره کرد: تنابنده سوژهای تعریف کرد و همه روی آن توافق کردند، سپس ماجرای شهاب سنگ، کمپر، ماشین پرنده و موقعیتها و اتفاقات اضافه شد. اینها همه هزینه بر و زمانبر بودند و طبیعی است که نمیشد امروز قصه را نوشته و هفته دیگر کلید بزنیم. به عنوان مثال، فرآیند ساخت اتوبوس را توضیح میدهم؛ از زمانی که آقای تنابنده مشخص کرد که یک اتوبوس در فیلمنامهاش دارد که باید تبدیل به محل زندگی شود، تا زمانی که به اتوبوسی برسیم که بتواند در جاده حرکت کند و همه در آن بنشینند، حدود ۶ ماه طول کشید.
او درباره هزینه و شایعه تخمین هزینه از ۱۰ میلیارد تا ۳۰ میلیارد گفت: به قیمتها ورود نکردم. اما ما ابتدا سعی کردیم از شرکت واحد یک اتوبوس اسقاطی بگیریم و روی آن کار کنیم که نشد. به هر حال، فرآیند بروکراسی زمان بر بود. شرکتی این اتوبوس را به ما داد و حدود ۲ ماه پیمان قانع طراح صحنه سریال، آن را تجهیز کرد. مخاطب «پایتخت» هر بار دوست دارد اتفاق جدیدی ببیند، اگر مثلاً موتوری داریم که رحمت صاحبش است یک باکس با مدل خودش برایش طراحی میشود، لباسها و جزییات همه برای تماشاگر ما تازههایی دارد که در همه فصلهای «پایتخت» این کار انجام شده است. درنهایت از زمانی که نگارش شروع شد و آرش عباسی روی متن کار کرد تا به قسمت اول برسیم، زمانی سپری شد چون بارها متن نوشته و توسط تنابنده تایید نمیشد و تغییر میکرد و بازنویسی میشد.
او درباره گمانه زنیهایی درباره دستمزدها تصریح کرد: به نظرم اصلاً وارد این فضای زرد و سطحی نشویم. به نظرم مجسمه این بچهها را باید طلا بگیرند و در تئاتر شهر و دانشکدههای هنری بگذارند. کسانی که این حرفها را میزنند به کشورهای دیگر بروند تا ببینند به هنرمندانشان چطور احترام میگذارند. ما به تاجیکستان رفتیم و مقبرهای که برای هنرمندانشان ساخته بودند به گونهای بود که گویی در بهشت قدم میگذارید؛ اینقدر ارج و قرب قائل میشوند. محسن ۲ سال است که درگیر این پروژه است و هرچه گرفته باشد، کم گرفته است. باید ما هم قدر بهترینها را بدانیم و ارج بگذاریم.