تشخیص سریع بیماری به کمک کریسپر

مشخص شده است، که ابزاری بر اساس کریسپر را می‌توان برای کشف ویروس زیکا در خون، ادرار و آب دهان به کار گرفت. این ابزار به وسیله محققان در انستیتو براود در کمبریج ماساچوست ساخته شده است و اسمش را شرلوک گذاشته‌اند که مخفف گزارشگر آنزیمی خاص وحساسیت بالا است. کریسپر کشف شده در باکتری E. coli برای شناخت محتوای ژنتیکی ویروس‌ها و از بین بردن آن‌ها استفاده شده است.

تا اینجا محققان بیشتر کریسپر را به عنوان ابزار ویرایش ژنی مورد استفاده قرار داده‌اند، اما ممکن است ثابت شود که این ابزار برای آزمایش‌های پزشکی هم مفید است. «عمر ابودایه» از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید:« وقتی ما فهمیدیم که آنزیم چطور کار می‌کند، دیدم که می‌تواند کاربردهای نامحدودی در تخیص داشته باشد». ابزار شرلوک به وسیله ساختن کپی آر‌ان‌ای از روی دی‌ان‌ای کار می‌کند. سپس از ابزار کریسپر برای جستجوی  توالی خاص ژنتیکی استفاده می‌کند و آنزیم باعث سیگنال دهی فلورسنس در هنگام کشف هدف مورد نظر می‌شود.

آزمایش سرطان

همانند ویروس زیکا تیم از ابزار شرلوک برای کشف ژن مقاومت آنتی‌بیوتیکدر باکتری Klebsiella pneumonia که عامل ذات الریه است و همین‌طور و نسخه‌های مختلف ژن‌های مرتبط با سلامت در بزاق انسان استفاده کردند. محققان همچنین موفق به شناسایی جهش‌های عامل سرطان در نمونه مواد ژنتیکی شدند که برای شبیه‌سازی محتویات خون ساخته بودند که نشان می‌دهد از این ابزار می‌توان برای فهم وشناسایی زودهنگام سرطان هم بهره برد. تیم تحقیقاتی می‌گوید این روش نسبت به آزمون‌های دیگر برتری‌هایی دارد؛ از جمله این‌که می‌تواند تنها یک ملکول از محتوای ژنتیکی را از درون نمونه‌های ترکیبی تشخیص بدهد. همچنین می‌تواند بین توالی ژنتیکی که تنها در یک حرف تفاوت دارند تمایز قایل شود. این روش همچنین بسیار سریع است و جواب آزمون‌هایش تقریبا یک ساعته حاضر می‌شود و می‌شود آن‌را به روش تست‌های کاغذی شبیه معرف‌های مواد شیمیایی با قیمت 61 سنت به کار گرفت، قیمتی که قابلیت به کارگیری با تنظیمات بسیار زیاد را به این سیستم می‌دهد. « جاناتان گوتنبرگ» یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید:« وقتی همه‌گیری بعدی یا تهدید ویروس ییش بیاید، برای مثال همه‌گیری بعدی زیکا یا ابولا ما فکر می‌کنیم این ابزار کمک بسیاری برای پایش این همه‌گیری‌ها خواهد بود».

ژانت دارلی از دانشگاه ناتینگهام می‌گوید به خصوص حساسیت این آزمون به خصوص برای ویروس‌هایی مثل زیکا و دنگ که به سادگی ممکن است نادیده گرفته شوند، بسیار مهم است. او می‌گوید:« این رویکرد تمامی نیاز‌های تشخیص بسیاری از ویروس‌هایی نوظهور را برطرف می‌کند، از جمله قابلیت طراحی مجدد برای تشخیص ویروس‌های جدید را». او ادامه می‌دهد:« به هر حال هنوز مانده تا مشخص شود کارایی ان در هنگام تشخیص با نمونه‌های واقعی بیماران چطور است». 

علی رنجبران

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا