هوشیاری منبع فیزیکی دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک، سالهاست که فیزیکدانان کوانتوم در تلاشند تا اطلاعاتی از تمرین های معنوی کهن که قرن هاست موعظه می شوند، بدست آورند. ما و هر چیز دیگری در هستی از هوشیاری ساخته شده ایم. متون باستانی یوگا، هندو و بودایی ادعا می کنند که ما اساسا به همه چیز متصل هستیم، این مفهوم عموما اشاره به یگانگی دارد اما تنها علم است که می تواند درستی این ادعا را اثبات می کند.

محققان از دانشگاه هاروارد در حال مطالعه بر روی هوشیاری و به طور خاص بر روی این موضوع هستند که هوشیاری دقیقا از کجای وجود انسان ها نشات می گیرد؟ آیا ما به وسیله احساساتمان تعریف می شویم، معرفت وجودیمان و یا چیز بزرگتری؟ این ها سوالاتی هستند که جامعه علمی همواره به دنبال جوابشان هستند.

دانشمندان هاروارد در حال مطالعه بر روی منشا هوشیاری هستند

چه چیزی باعث می شود که ما از حقیقت وجودیمان آگاه شویم، آیا این موضوع به ذهن ما مربوط می شود، به ناحیه فیزیکی و یا چیز عمیق تری؟ اکثر دانشمندان آگاهی را مرتبط با ذهن می دانند، و آن را با خودآگاهی اشتباه می گیرند، در حالی که بقیه تشخیص می دهند که این عناصر همگی به هم متصل هستند.

محققان از دانشگاه هاروارد اعتقاد دارند که منبع فیزیکی هوشیاری را در وجود انسان یافته اند. طبق یافته های آن ها سه ناحیه خاص در مغز انسان وجود دارد که به نظر می رسد اساس هوشیاری باشند.

این محققان برای اولین بار ارتباطی بین ناحیه ساقه مغزی مستلزم انگیختگی و نواحی مستلزم آگاهی یافتند، که این دو پیش نیازهایی برای هوشیاری هستند. بیشتر شواهد گرد هم آمدند تا اشاره ای به این شبکه که نقشی در هوشیاری انسان ایفا می کند، داشته باشند.

محققان تعیین کردند که شرایط انگیختگی به وسیله ساقه مغزی تنظیم می شود، ساقه مغزی بخشی از مغز است که به نخاع متصل است و کار تنظیم چرخه خواب، ضربان قلب و نفس کشیدن را بر عهده دارد. زمانی که شما درباره رابطه نخاع با سیستم چاکرا و انرژی کوندالینی فکر می کنید جای تعجب نیست که این قسمت، بخش اصلی هوشیاری انسان در بدن فیزیکی باشد.

از سوی دیگر تعیین مکان دقیق آگاهی در گذشته کار دشواری بوده، در عین حال تصور می شد این بخش در جایی از قشر یا لایه بیرونی مغز قرار گرفته است. تیم محققان هاروارد دو ناحیه قشری را تعیین کردند که به نظر می رسد این دو ناحیه برای ایجاد آگاهی ضرورتا با هم کار می کنند.

۳۶ بیمار بیمارستانی آسیب دیده در ناحیه ساقه مغزی در مطالعه شرکت کردند، ۱۲ نفر آن ها در اغما بودند. دانشمندان نقشه ساقه مغزی این افراد را نگاشتند تا دریابند چرا بعضی از افراد با وجود آسیب دیدگی هوشیار باقی می مانند در حالی که بقیه بی هوش هستند. یافته های آن ها بیان می دارد که ناحیه ای از ساقه مغزی به نام پونتاین تگمنتوم خلفی جانبی که وابسته به اغماست  در ۱۰ تا ۱۲ بیمار اغمایی به شدت آسیب دیده است.

سپس آن ها قشر را با این ناحیه از ساقه مغزی مقایسه کردند و بخش های متصل به آن را تعیین کردند. آن ها دریافتند که دو بخش از قشر به این بخش از ساقه مغزی متصل می باشند، بنابراین نتیجه گرفتند که به احتمال زیاد این نواحی نقش مهمی در آگاهی ایفا می کنند. اولی در اینزولای چپ قدامی (AL) و دیگری در قشر کمربندی قدامی (pACC) بود.

همچنین محققان تصاویر fMRI 45 بیمار اغمایی دیگر را مشاهده کردند، همه این تصاویر نشان دادند که بیماران از نوعی آسیب و قطع ارتباط بین این سه ناحیه از مغز رنج می برند. طبق نظر محققان این سه ناحیه نقشی اساسی در هوشیاری ایفا می کنند. شاید این مطالعه ما را یک گام جلوتر ببرد تا بتوانیم درک کنیم که چرا بیماران در اغما آگاهی هشیار خود را از دست می دهند.

ارتباط هوشیاری با یگانگی

دانشمندان اغلب هوشیاری را با آگاهی اشتباه می گیرند، در حالی که این دو مقوله کاملا متفاوت هستند. دانشمندان هاروارد در تلاشتند تا مکان دقیق آگاهی ما را تعیین کنند اما هوشیاری ساخته ذهن نیست و چیزی فراتر از ذهن است.

وجود انسان هیچوقت نمی تواند عاری از هوشیاری باشد حتی اگر انسان بی هوش باشد، تعدادی از دانشمندان در تلاشند تا این موضوع را اثبات کنند. بیماران در اغما به محرک های خارجی مانند موزیک آشنا و صدای فرد مورد علاقه شان واکنش می دهند.

مطالعه دیگری نوسان ضربان قلب (HRV) بیماران در اغما را اندازه گیری کرد، این پارامتر در ارتباط با ناراحتی عاطفی یا تندرستی با استفاده از تکنولوژی بیوفیدبک بود که توسط موسسه HeartMath ایجاد شده است. اگر با موسسه HeartMath آشنا نیستید بهتر است بدانید آن ها از لحاظ علمی اثبات کردند که چگونه قلب احساس ما را به صورت پیامی خاص به بیرون منتقل می کند، درواقع قلب یک میدان الکترومغناطیسی از خود ساطع می کند که بقیه افراد می توانند آن را بگیرند.

درواقع اطلاعات احساسی درون این میدان ها کدگذاری و مدوله می شوند. ما با تغییر احساساتمان اطلاعات کدگذاری شده درون میدان های مغناطیسی را تغییر می دهیم که توسط قلب ساطع می شود و می تواند روی محیط اطرافمان تاثیر بگذارد. ما اساسا و عمیقا در ارتباط با یکدیگر و جهان هستیم.

محققان در این مطالعه خاص واکنش بیماران در اغما هنگامی که افراد مهربان در کنار آن ها نشسته بودند آنالیز کردند. یافته های آنان نشان داد که همراهان و بیماران در اغما واکنش های همزمانی داشتند و بیماران نسبت به افکار، مراقبه و دعاها واکنش می دادند.

شما این حقیقت را در نظر بگیرید که همه افکارمان به هوشیاری اجتماعی فرستاده می شود و قلب ما یک میدان الکترومغناطیسی یا تشعشعی را به بیرون می فرستد که بقیه می توانند آن را بگیرند.

یافته های محققان نشان دادند هنگامی که ما به ارتباط قلبی و تشعشع عشق و مهربانی ممارست می ورزیم، قلب ما یک موج الکترومغناطیسی منسجمی را ایجاد می کند و به محیط اطراف می فرستد که این امر به ارتباط اجتماعی، چه در خانه و چه در محیط کار، در کلاس یا پشت میز کمک می کند. هنگامی که افراد بیشتری ارتباط قلبی را از خود متشعشع می سازند، یک میدان پرانرژی ساخته می شود که باعث می شود دیگران راحت تر بتوانند ارتباط قلبی برقرار کنند. بنابراین از نظر تئوری این امکان وجود دارد که افراد با ایجاد ارتباط فردی و اجتماعی بتوانند به یک ارتباط جهانی آشکار کمک کنند.

هر چیزی که وجود دارد از هوشیاری ساخته شده است. افراد در اغما عاری از هوشیاری نیستند زیرا چنین چیزی غیرممکن است. شما با همه چیز و همه کس در جهان در ارتباط هستید حتی اگر شخصی آگاهی کمی داشته باشد.

وجود انسان ها هوشیاری را نمی سازد، بلکه همه ما نمودی از هوشیاری جمعی هستیم. هوشیاری همه ما وهمه چیز را به جهان یا منبع متصل می کند. بنابراین، این مطالعه درک جامعه علمی را نسبت به چگونگی ارتباط آگاهی با بیماران در اغما بالا می برد، اما دانشمندان هنوز برای درک هوشیاری راه زیادی در پیش دارند. منبع هوشیاری نمی تواند به یک جنبه فیزیکی از بدن انسان نسبت داده شود زیرا هوشیاری همه چیز را دربردارد.

آیا هوشیاری ساخته مغز است یا مغز گیرنده هوشیاری است؟

هوشیاری یک اصل است. ماده از هوشیاری مشتق می شود. پشت هوشیاری چیزی وجود ندارد. لازمه همه چیزهایی که در مورد آن ها صحبت می کنیم و لازمه هرچه وجود دارد هوشیاری است.