ارزش گذاری اختراعات و طرح های بازار دارایی فکری باید اجرایی شود

به گزارش ایرنا از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکترعلیرضا دلیری، با اشاره به سفر به کشور چین و کسب تجربه در زمینه بازار مالکیت فکری افزود:مهمترین عامل موفقیتی که در چین دیده شد و متاسفانه در ایران به آن پرداخته نمی شود، ارزش گذاری اختراعات همزمان با ثبت اختراع است.

وی بیان کرد: در کشورما متاسفانه به این شکل نیست و طرح ها و اختراع ها فقط ثبت می شوند و مراحل دیگری را برای عرضه در فرابورس طی می کنند.

دلیری درباره مزیت ارزش گذاری طرح ها واختراعات گفت: ثبت و ارزش گذاری طرح ها و اختراعات باعث می شود که مخترع طرح از قیمت آن مطلع شود و با توجه به مصوبات دولتی بتواند براساس ارزش طرح خود تسهیلات از بانک دریافت کند و نیازی به دریافت منابع مالی دولتی نباشد درصورتی که درکشور ما به این شکل نیست. 

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی بیان کرد: دراین روش، با توجه به ارزش گذاری طرح ها و اختراع ها، آنها علاوه برقابلیت خرید و فروش، قابیلت دریافت تسهیلات را نیز طبق ارزش گذاری خود دارند.

دلیری افزود: این روش حتی به مخترعان وصاحبان طرح ها وایده ها این قابیلت را می دهند که با مشخص شدن ارزش و قیمت طرح خود بتوانند خودشان طرح را تجاری سازی کنند و ازصندوق ومشکلات ضمانت آن دور شوند. 

وی یادآورشد: با پیاده سازی و بومی سازی دستورالعمل ها وآیین نامه هایی که در این سفر کسب شده امید است که این مدل به صورت مناسب درکشور اجرایی شود وساختاربازار دارایی فکری اصلاح گردد.

معاون توسعه مدیریت ومنابع معاونت علمی با اشاره به اینکه کشور چین به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورها در زمینه تکنولوژی است افزود: این سفر با هدف کسب تجربه برای اصلاح ساختار بازار دارایی فکری انجام شده است .

دلیری یادآور شد: بازار دارایی فکری سال گذشته راه اندازی شد و تعدادی از شرکت ها طرح های خود را برروی تابلوی فرابورس اعلام کردند ولی تعداد طرح های به فروش رفته کم است و ما باید روش های خود را در واگذاری این طرح ها اصلاح کنیم و بازاریابی بهتری داشته باشیم. 

وی گفت: انتقال تکنولوژی و بعضی از فرآیندهایی که در کشور چین وجود دارد و فعال شدن واحدهای توسعه و تحقیقات از دیگر اهداف این سفر بوده است.
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا