افتتاح باشگاه ادبی سیمرغ در فارس؛ گامی نو برای پرورش استعدادهای ادبی دانشآموزان

باشگاه ادبی سیمرغ با حضور بیش از 250 دانشآموز مستعد در حوزه شعر و داستان، جمعی از مسئولان فرهنگی و آموزشی، و با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای ادبی امروز، ۲۱ اسفندماه در شیراز افتتاح شد.
این رویداد که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش برگزار شد، فرصتی نوین برای تربیت نخبگان ادبی کشور فراهم میکند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در این مراسم، ضمن تشکر از معاون فرهنگی و بخش آفرینشهای ادبی کانون استان و آموزش و پرورش، اهداف باشگاه ادبی سیمرغ را معرفی کرد و گفت: باشگاه ادبی سیمرغ بهعنوان یک پلتفرم نوین برای کشف و رشد استعدادهای ادبی در حوزههای شعر و داستان، فضای مناسبی را برای تربیت نخبگان ادبی کشور فراهم میآورد.
علی خواجهنژادیان افزود: هدف ما از این اقدام، ایجاد فضایی مناسب برای شکوفایی استعدادهای ادبی دانشآموزان است تا در آینده بهعنوان سرمایههای ادبی کشور در سطح ملی بدرخشند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در ادامه به باشگاه ادبی “قاف” اشاره و عنوان کرد: اعضای باشگاه قاف پس از شناسایی در مدارس، به انجمنهای کانون معرفی شده و پس از گذراندن دورههای مختلف ادبی، به باشگاههای تخصصی قاف پیوسته و در اردوهای آموزشی با حضور نویسندگان مطرح کشور آموزشهای لازم را خواهند دید.
وی همچنین به مراحل بعدی این رویداد اشاره و اظهار کرد: در مراحل بعدی، کارگاههای تخصصی شعر و داستان برای این دانشآموزان برگزار خواهد شد و آموزشهای تخصصی و حرفهای در سطح استان آغاز خواهد گردید.
معاون متوسطه اول آموزش و پرورش استان فارس، نیز در این مراسم ضمن تجلیل از مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس و بخش آفرینشهای ادبی و فرهادپور، مسئول حوزه آموزش ادبیات متوسطه اول، از برگزاری این برنامه ابراز خرسندی کرد.
یزدان دشتیان تصریح کرد: دانشآموزان باید با مشاهیر بزرگ ادبیات ایران و استان فارس آشنا شوند. ما باید شعرها و آثار سعدی، حافظ و دیگر بزرگان ادب فارسی را بشناسیم.
دشتیان در ادامه به فواید آشنایی با ادبیات اشاره کرد و گفت: ادبیات گاهی بهانهای برای بیان احساسات و افکار است. این حوزه به فرهنگ پیوند میخورد و باعث تحریک تفکر و انتقاد میشود. همچنین، ادبیات توسعهدهنده زبان و تفکر است و حس زیبایی و لذت را در فرد ایجاد میکند. علاوه بر این، ادبیات نوع نگاه و مهارتهای زیباییشناسی را تقویت میکند.
وی افزود: شعر و داستان موجب افزایش اعتماد به نفس و بهبود بیان میشود. همچنین با پرورش مهارتهای چهارگانه گوش دادن، خواندن، نوشتن و تحلیل، دانشآموزان میتوانند مسائل را بهتر درک و تحلیل کنند.
دشتیان در پایان با اشاره به همکاری میان حوزه متوسطه آموزش و پرورش، بخش ادبیات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این رویداد را نقطهای مثبت برای شناسایی استعدادهای ادبی در استان دانست و ابراز امیدواری کرد که این همکاری به کارهای ارزشمندی منجر شود.
به گزارش سینا، در ادامه این برنامه، اعضای باشگاه ادبی “قاف” و دانشآموزان مستعد ادبی آثار خود را قرائت کردند و در پایان، به شرکتکنندگان در این رویداد کتابهایی بهعنوان یادبود اهدا گردید.
این رویداد که با همکاری حوزه متوسطه آموزش و پرورش، بخش آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد، نقطه آغازین برای شناسایی و پرورش استعدادهای بیشتر در حوزه ادبیات در استان فارس به شمار میآید. امید است با حمایتهای مستمر از این طرح، ظرفیتهای بالقوه دانشآموزان در این زمینه شکوفا شده و به موفقیتهای بزرگتری دست یابند.