مدیا فرجنژاد، آهنگساز در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری سینا در رابطه با پروژه «تار و تاریخ» گفت: هدف بزرگتر من توجه به بناهایی تاریخی کمتر شناخته شده بود. قلعهها، بناها و کاخها و کاروانسراهایی که در جای جای این کشور هستند و به لحاظ گردشگری و رشد اقتصاد هنر میتوانند نقاط بسیار جذابی باشند. اما متاسفانه مردم ما آگاهی از این بناها ندارند و حتی شناسنامه تصویری هم از این مکانها در اینترنت نیز وجود ندارد
سحر طاعتی: پروژه «تار و تاریخ» از حدود ۲ سال پیش با مدیریت و آهنگسازی مدیا فرجنژاد با تولید بیش از ۱۰۰ اثر موسیقی برای بناهای تاریخیِ کشورمان تولید و منتشر شده است.
در این پروژه که به نوعی موسیقایی-میراث فرهنگی است ابتدا بناهای تاریخی کشورمان انتخاب میشوند و سپس فرجنژاد در جایگاه آهنگساز براساس حال و هوای هر بنا و جغرافیای آن، اقدام به ساخت موسیقی میکند.
او که این پروژه را بعد از برنامه موسیقیایی «صدای تاریخ» کاری از سیف الله شکری با هدف ساخت موسیقی برای هر بنای تاریخی شروع کرده ، درباره «تار و تاریخ» میگوید: بزرگترین هدفم این بود که در بناهای تاریخی موسیقی یا به صورت تکنوازی یا دونوازی و چند نوازی نواخته و صدابرداری صورت گیرد. این اتفاق در عین داشتن نکات مثبت ، نکات منفی نیز داشت مثلا حس و حال لحظه را می شود نکات مثبت آن دانست اما نکته منفی در بخش صدا بود چرا که به خاطر گونه ای از صدابرداری، عدم کنترل در محیط بیرونی و پیرامون، آنچه به عنوان صدا از اجرا می شنیدیم قابل ارائه نبود و این خود ایراد بزرگی بود که ما در این پروژه با آن روبرو بودیم. متاسفانه در بسیاری بناها رطوبت و صدای محیط و صدای باد را نمی توان کنترل کرد و البته خیلی چیزهای دیگر و همین باعث میشد ما خیلی جاها صدای خوب نشنویم .
وی ادامه می دهد: با در نظر گرفتن همه این موارد من پروژه «تار و تاریخ» اینگونه شروع کردم که برای هر بنای تاریخی، تابلو–موزیکالی خلق شود که آن تابلو -موزیکال هم به شکل استودیویی صدابرداری شود تا بهترین حالت ممکن به لحاظ صدابرداری را داشته باشد. تا اثر هم قابل ارائه باشد و هم بتوانیم در قالب آلبوم و مجموعه ای، کار تالیفی انجام داده باشیم و به گنجینه موسیقی ایرانی چیزی را اضافه کنیم. نه صرفا موسیقی و کاری تولید کنیم که در فضای مجازی منتشر شود درواقع نگاه من خیلی نگاه تولیدی نبوده است. با همین تفکر تا به امروز بیش از ۱۲۰ اثر ضبط و ثبت شده که حدود ۶۰ اثر از این تعداد در فضای مجازی منتشر شده اند و به صورت صوتی نیز آلبوم «تار و تاریخ یک»به صورت جهانی منتشر و در پلتفرمهای مختلف و درگهاههای فروش بین المللی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
این نوازنده تار که چندی پیش نیز جدیدترین اثرش با عنوان قطعه «به دست نایی» را در قلعه دختر استان کرمان ضبط کرده درباره سفر موسیقایی اش به نقاط تاریخی کشورمان می گوید: در مدت این دو سال به بیش از ۱۸ استان و نزدیک به ۸۰ شهر و شهرستان سفر کردیم و در این راه هدف من این بود که در همه فضاهای تاریخی خصوصا آنهایی که ممنوعیت و سخت گیری اجرا در آنها وجود داشت نیز با راه حل هایی، اجراهایی را داشته باشیم . این قبیل ممنوعیت ها را کنار بزنیم و برای گروههای دیگر نیز ایجاد فرصت کنیم تا بتوانند در چنین بناهای معروف و شناخته شده همچون تخت جشمید، زیگورات جغازمبیل، قلعه فلک الافلاک ،حافظیه و سعدیه و خیلی جاهای دیگر آثاری را ثبت و ضبط کنند.
البته هدف بزرگتر من توجه به بناهایی تاریخی کمتر شناخته شده بود چرا که ما کلی بنای تاریخی از دورهای مختلف همچون ساسانیان، اشکانیان و صفویه و قاجار داریم که رها شدهاند و از کمترین توجه ها هم بهره مند نیستند. قلعهها، بناها و کاخها و کاروانسراهایی که در جای جای این کشور هستند و به لحاظ گردشگری و رشد اقتصاد هنر میتوانند نقاط بسیار جذابی باشند اما متاسفانه مردم ما آگاهی از این بناها ندارند و حتی شناسنامه تصویری هم از این مکانها در اینترنت نیز وجود ندارد به طوری که اگر کسی بخواهد به چنین مکانهایی برود به هیچ آدرسی دسترسی ندارد.
میدیا فرج نژاد ادامه میدهد : با در نظر گرفتن چنین کمبودهایی ما درکنار اجرای موسیقی مان درمکانهای تاریخی در سفرهایمان سعی کردیم این مکانها را شناسایی کنیم حتی برای رفتن به بسیاری از آنها از مسیرهای سخت و با دشواریهای بسیار عبور کردیم و بعضا ساعتها کوه نوردی کردیم تا به آن بنا برسیم که بتوانیم آن مکان را به لحاظ تصویری ثبت و ضبط کنیم که برای آیندگان باقی بماند و همچنین شناسنامه ای برای آن بنا ایجاد کنیم.
این آهنگساز بر این باور است که با پروژه «تار و تاریخ » و اجرا در مکانهای شناخته شده و پر اهمیت ونیز اجرای موسیقی در آنها، به مکانهایی نیز پرداختیم که مغفول واقع شدند و خداروشکر در این زمینه توفیق بزرگی برایمان حاصل شد که بتوانیم بسیاری بنای ناشناخته را کشف و ثبت و ضبط کنیم .امیدوارم که یک همکاری جمعی و یک عزم کلی صورت گیرد که بتوانیم این میراث ملموس خودمان و این بناها را حفظ کنیم و بابت اش بودجه ای تخصیص داده شود و در نگهداری اش کوشا باشیم.
این نوازنده تار در پایان با اشاره به جهانی شدن پروژه «تار و تاریخ» نیز میگوید: «تار و تاریخ» فقط در ایران دیده و شنیده نشده بلکه پایش را فراتر گذاشته و اخیرا دستاوردهای بین المللی هم داشته به طوری که سال گذشته در رویداد هنری «گلوبال موزیک اورادز» با حضور بیش از ۲۰ هزار اثر، آلبوم ما توانست جایزه بهترین آلبوم در ژانر موسیقی فولک را دریافت کند و من نیز جایزه بهترین نوازندگی را بگیریم که دو طلای جهانی بود و بسیار خوشحالیم که توانستیم به دیده شدن موسیقی دستگاهی و فولک کمک و افتخاری را برای کشور کسب کنیم.