بررسی افزایش قیمت بلیت کنسرت در ایران و تأثیر آن بر مخاطبان
بلیت کنسرت، گران‌تر از نت‌‌های موسیقی

در سال‌های اخیر، قیمت بلیت کنسرت‌ها در ایران افزایش چشمگیری داشته است. تا پیش از شیوع ویروس کرونا، سقف قیمت بلیت‌ها حدود ۲۰۰ هزار تومان بود، اما امروز به میانگین ۶۵۰ هزار تومان رسید. در برخی موارد، قیمت بلیت‌ها تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز گزارش شده است.

ندا انتظامی: این افزایش قیمت‌ها، کنسرت رفتن را به تفریحی لوکس تبدیل کرده و بسیاری از خانواده‌ها، به‌ویژه با درآمدهای متوسط، توانایی شرکت در این رویدادها را از دست داده‌اند. برای مثال، یک خانواده چهار نفره با حداقل دستمزد ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، باید حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فقط برای بلیت کنسرت آن هم در ردیف‌های آخر سالن و یا بالکن هزینه کند که معادل ۲۲ درصد از درآمد ماهانه آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاری سینا، قابل تصور است که قیمت بلیت کنسرت هم مثل تمام عوامل دیگر با افزایش قیمت روبه‌رو شود. اما این موضوع نه‌تنها باعث کاهش دسترسی قشر متوسط و کم‌درآمد به این رویدادهای فرهنگی شده، بلکه نوعی شکاف طبقاتی در میان مخاطبان موسیقی به وجود آورده است. در این گزارش، دلایل این افزایش قیمت، تأثیرات آن و راهکارهای احتمالی بررسی می‌شود.

دلایل افزایش قیمت بلیت کنسرت

یک گروه کنسرت با عواملی متعددی برای برگزاری کنسرت مواجه است. اولین مورد به هزینه‌های بالای اجاره سالن مربوط است که یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها، هزینه سرسام‌آور اجاره سالن‌های مناسب برای اجراهای زنده است. بسیاری از سالن‌های بزرگ، هزینه‌های بالایی برای اجاره دریافت می‌کنند که در نهایت بر قیمت بلیت تأثیر می‌گذارد.

در طی این سالها افزایش هزینه‌های تبلیغات، صدابرداری، نورپردازی و عوامل فنی دیگر افزایش چشمگیری داشته است. هزینه‌هایی که مستقیماً بر دوش تهیه‌کنندگان کنسرت و در نهایت مخاطبان قرار می‌گیرد.

دستمزد گروه از خواننده تا نوازنده از عوامل دیگری است که افزایش آن بر بلیت تاثیر مستقیم دارد. از طرف دیگر نباید تورم و کاهش ارزش پول ملی را در این میان نادیده گرفت. نرخ تورم بالا و کاهش ارزش ریال در سال‌های اخیر بر تمامی کالاها و خدمات تأثیر گذاشته و قیمت بلیت کنسرت نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

کنسرت برای دیگران

این شرایط باعث شده تا کنسرت‌ها بیشتر در دسترس قشر مرفه جامعه قرار گیرد و طبقه متوسط و ضعیف از این رویدادهای فرهنگی محروم شوند.  گفتنی است که در تمام دنیا رفتن کنسرت جزء کارها لوکس قرار می‌گیرد، اما در مقایسه با سایر کشورها در کشورهای پیشرفته، قیمت بلیت کنسرت‌ها معمولاً با توجه به درآمد متوسط مردم تعیین می‌شود و بسیاری از دولت‌ها یارانه‌هایی برای کاهش هزینه‌های فرهنگی در نظر می‌گیرند. در کشورهای همسایه نیز قیمت بلیت کنسرت‌ها معمولاً منطقی‌تر از ایران است و اقشار مختلف جامعه می‌توانند از این رویدادها بهره‌مند شوند.

زمانی که بلیت کنسرت موسیقی حتی در بدترین جای سالن قیمت نزدیک به ۵۰۰ هزارتومان دارد، طبیعی است که دسترسی اقشار متوسط و ضعیف جامعه که به موسیقی هم علاقه‌مند است کاهش پیدا کند. در اینجاست که دولت می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. برگزاری اجراهای خیابانی و برگزاری کنسرت‌های رایگان یکی از عواملی است که دولت می‌تواند به آن ورود کند.

در سال‌های اخیر، استقبال از کنسرت‌های رایگان و اجراهای خیابانی افزایش یافته است. این روند نشان‌دهنده نیاز جامعه به برنامه‌های فرهنگی ارزان‌تر است. اجراهای موسیقی از این دست، دسترسی بیشتری به موسیقی زنده برای مردم فراهم می‌کنند.

در دوران کرونا کنسرت‌ها آنلاین هم رواج خوبی داشت. برخی هنرمندان با گرفتن اسپانسر توانستند به صورت رایگان کنسرت‌ها را به خانه مردم ببردند و در آن زمان دلگرمی برای مردم باشند. توسعه کنسرت‌های آنلاین با بلیت ارزان‌تر همزمان با  اجرای کنسرت می‌تواند جایگزینی مناسب برای کنسرت‌های گران‌قیمت باشد و دسترسی بیشتری برای مخاطبان فراهم کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا