مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است ارزآوری و ثروت سازی فناوریهای نرم و صنایع خلاق در گرو خروج از تک ارزشی و ورود به مسیر چند ارزشی است. زیرا صنایع خلاق علاوه بر ارزش کاربردی باید دارای ارزش فرهنگی، ارزش میراثی و ارزش هویتی نیز باشد.
محمد حسین عبدلی آشتیانی با اشاره به مزیت رقابتی صنایع خلاق در گفتگو با خبرگزاری سینا گفت: چند ارزشی شدن صنایع خلاق علاوه بر هویت سازی در مزیتهای رقابتی در بازار نیز حرف برای گفتن دارد در واقع اگر در پارک ملّی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی به استراتژی همافزایی رشتههای مختلف در راستای افزودن ارزشهای بیشتر و همراه شدن آنها با یکدیگر دست یابند؛ علاوه بر احاطه بازارهای داخلی با وجود تورم و وضعیت اقتصادی نا بسامان کنونی به ارزآوری در بازارهای خارجی نیز دست مییابند.
گفتگوی خبرگزاری سیناپرس با محمدحسین عبدلی آشتیانی
مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که از سومین نمایشگاه دستاوردهای فناوریهای نرم و صنایع خلاق که در دی ماه سال جاری برگزار شده بود؛ بازدید کرده بود در ارزیابی این نمایشگاه گفت: نکته اول که در این نمایشگاه مشاهده کردم قدرت شبکه سازی بود که مسئولان پارک ملّی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی با حضور افراد مختلف با تخصص های متنوع و منحصر بهفرد توانسته بودند ایجاد کنند و این مهم مبیین این مطلب است که این مجموعه ارزشمند توانایی ارزندهای برای شبکه سازی دارد. زیرا شبکه سازی در حوزه صنایع خلاق نقش اساسی، کاربردی و اقتصادی را ایفا میکند.
محمد حسین عبدلی آشتیانی ادامه داد: برای بیان اهمیت موضوع شبکه سازی در صنایع خلاق باید به این نکته اشاره کنم که صنایع خلاق برای رشد واقعی در درجه نخست نیاز به شبکه سازی پویا دارد که به اعتقاد من این شبکه سازی در سومین نمایشگاه دستاوردهای فناوریهای نرم و صنایع خلاق رخ داد.
وی افزود: یکی دیگر از نکات مثبت و مهم در این نمایشگاه تنوع صنایع خلاق بود و آنه به عنوان بحران در این حوزه از فعالیت اقتصادی مطرح است نبود همافزایی بین رشتههای مختلف صنایع خلاق و همچنین نبود یک تعیق سازمانی مشخص در این حوزه است که بتوانند توانایی خود را به اشتراک بگذارند. در واقع صنایع خلاق به عنوان رشتههای میان رشتهای شناخته شده است که از اضلاع مختلف میتوانند همراه هم باشند.
مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: برای توضیح بیشتر به این نکته اشاره میکنم مثلا یک فردی به صنایع خلاق از نگاه مد و لباس نگاه میکند با فردی که از نگاه یک پلتفرم و یا IT به موضوع نگاه میکند متفاوت است. و حال اینکه چگونه میتوان حلقههای مشترکی داشته باشند؟ و این مواردی است که باید مورد دقت قرار گیرد. زیرا از منظرمن آنها برای صنایع خلاق سرمایه خواهد بود، خروج از تک ارزشی و ورود به مسیر چند ارزشی است. زیرا صنایع خلاق علاوه بر ارزش کاربردی باید دارای ارزش فرهنگی، ارزش میراثی و ارزش هویتی نیز باشد.
وی افزود: به عنوان مثال به یک برند معروف مانند Dior از کشور فرانسه دقت کنید. ممکن است یک فرد برای تامین نیاز سراغ این برند برود و یک مشتری دیگر علاوه بر تامین نیازمندیهای خود برای هویت سازی سراغ این محصول برود در واقع این برند توانسته در طول زمان به موضوع چند ارزشی دست یابد و دریافته نیاز مشتری صرفا رفع احتیاج نیست. بنابراین در حوزه صنایع خلاق آن نوع خود شکوفایی که در راس هرم مازلو قرار دارد؛ مورد نظر صاحبان صنایع است. بنابراین یم برندینگ محصولات باید دقت کنند که چگونه میتوانند به راس هرم مازلو و خود شکوفایی که مد نظر است، دست یابند. زیرا دنیای امروز در جهت تامین لذت و هویت سازی برندسازی میکند نه در راستای تامین نیاز.
محمد حسین عبدلی آشتیانی در ادامه با اشاره به این مطلب که پارک ملّی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی به عنوان تنها پارک فعال در حوزه صنایع خلاق گفت: آموزش ارزشآفرینی برای متخصص در زمینه صنایع خلاق یکی از مهمترین اموری است که این پارک میتواند به انجام برساند.
این مشاور فناوری و نوآوری در وزارت علوم در پاسخ به این سئوال که معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به چه ترتیبی کنار صنایع فرهنگی و خلاق ایستاده است؛ گفت: به اختصار عرض میکنم که معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم متولی پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد است. و از سوی دیگر به این دلیل که در ایران نمونههای مختلفی از اقتصاد وجود دارد و بسیاری از مناطق ایران ستعد در حوزه صنایع خلاق هستند؛ در این معاونت توجه ویژهای به ظرفیت بالقوه صنایع خلاق در تمامی پارکهای علوم و فناوری میشود و در این راستا در قدم اول کارگروه توسعه صنایع خلاق در وزارت علوم ایجاد شده است.
عبدلی آشتیانی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین به دنبال بحث شبکه سازی هستیم و در این مسیر گامهای خوبی را برداشتهایم زیرا در این مسیر دو موضوع زیرساخت و منتورینگ (مربی به عنوان نقش هدایتگر) باید مورد دقت قرار گیرد چون یکی از مهمترین نقاط ضعف در فعالیت اقتصاد فعال صنایع خلاق نبود نقش منتورینگ برای هدایت این صنایع به بازارهای جهانی است.