کشف چرخه آب در مریخ توسط کنجکاوی

تازه ترین مطالعات مریخ نورد کنجکاوی نشان می دهد در شبهای سرد زمستانی مریخ آب مایع به زیر سطح این سیاره نفوذ می کند.

روبات متحرک کنجکاوی که حالا مهمترین سیستم اکتشافاتی ناسا در مریخ به شمار می آید به اطلاعات جالب توجهی دست یافته که بر این اساس زمانی که دما در شبهای سرد زمستانهای این سیاره افت قابل توجهی پیدا می کند، بخش قابل توجهی از آب موجود در اتمسفر آن به برفک تبدیل می شود.

بر اساس یافته های کنجکاوی، در ادامه این فرآیند برفک تولید شده در لایه های بالایی خاک مریخ جذب شده و تبدیل به مایع می شود. این آب پس از طلوع دوباره خورشید و افزایش نسبی دما در سطح مریخ تبخیر شده و دوباره به اتمسفر آن بازمی گردد.

دانشمندان دریافته اند تبدیل آب از خاک (حالت برفک) به حالت مایع به وجود گونه ای از نمک نیاز دارد که موجب ذوب شدن برفک موجود در خاک شود.

در عین حال این تحقیقات نشان می دهد وجود مقادیر اندکی آب نمک در خاک مریخ نمی تواند محیط مساعدی جهت ادامه حیات میکروبی باشد.

یافته های مریخ نورد کنجکاوی همچنان نشان می دهد در زیر سطح سیاره مرموز خیلی فراتر از آنچه که تاکنون تصور می شود اتفاقات عجیب زیست محیطی در حال روی دادن است.

مریخ نورد کنجکاوی در حدود 2.5 سالی که در این سیاره مشغول به گشت زنی های تحقیقاتی بوده یافته های جالب توجهی درباره گذشته این سیاره به زمین ارسال کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا