آزمایش نخستین خودرو برقی قطب جنوب

سامانه برقی Venturi Antarctica که توسط شرکت فرانسوی خودروسازی Venturi Automobiles تولید شده، دارای پنج صندلی بوده و می‌تواند بر روی مسیرهای برفی به سرعت حداکثر 25 کیلومتر در ساعت برسد؛ این خودرو که با جوی‌استیک کنترل می‌شود، همچنین قادر است بر روی چرخ به سرعت 45 کیلومتر در ساعت برسد.

زمانی که نمونه اولیه این خودرو برقی به طور کامل توسعه یابد، به دانشمندان امکان رانندگی‌کردن به مکان‌های تحقیقاتی بدون ایجاد هر گونه خطر آلوده‌شدن نمونه‌های جمع‌آوری‌شده را می‌دهد. آلودگی نمونه‌ها، دغدغه بسیار مهمی است زیرا حتی یک مولکول اضافی می‌تواند انسجام نمونه‌موردی را به خطر بیندازد.

محققان به طور معمول، فاصله هشت تا 10 کیلومتر مانده به سایت تحقیقاتی را از طریق اسکی یا با پای پیاده طی می‌کنند؛ این در حالی است که سامانه ابداعی با انتقال دانشمندان به مکان تحقیقاتی بدون ایجاد هر خطری برای نمونه‌ها، به آن‌ها کمک می‌کند.

این اتومبیل، هوا و خاک مکان تحقیقاتی را آلوده نمی‌کند و بنابراین تیم‌های علمی می‌توانند محیطی دست‌نخورده را برای جمع‌آوری‌ نمونه‌موردی‌هایشان در اختیار داشته باشند.

به گزارش ایسنا، نمونه اولیه خودروی برقی ابداعی سه متر طول، 2.3 متر عرض و 1.8 متر ارتفاع دارد و از باتری با نیروی 23 کیلووات ساعت، دو موتور الکتریکی و هشت چرخ بهره می‌برد. دانشمندان مانوردهی آن را در دامنه‌های جنوب آلپ آزمایش کردند که این ناحیه تا 40 درصد، دمای بسیار پایینی دارد و شرایط برفی دشوار یا یخبندانی را داراست.

مانورهای Venturi Antartica مانند چرخش 360 درجه، بالارفتن از کوه، زمان واکنش به دستورات و همچنین ترمزهای شدید آزمایش شده‌اند.

هدف تیم سازنده این بود که به رانندگان آموزش‌ندیده و پرسنل علمی، امکان عملیاتی‌کردن آسان اتومبیل را بدون از سرگذراندن دوره‌های آموزش‌ خاص بدهد.

مهندسان همچنین توانایی این وسیله الکتریکی برای شارژشدن در دماهای پایین مختلف را ارزیابی کردند.

آن‌ها به دنبال یافتن مواد سبکی هستند که آب‌وهوایی وخیم را تحمل کند؛ تیم سازنده همچنین به دنبال ارتقای کارآیی باتری و محدودکردن وزن آن است.

به گفته آن‌ها، با در اختیارداشتن شاسی دیگری، می‌توان اتومبیل را با کاربردهای مختلف از جمله استفاده از آن برای حمل افراد و تجهیزات در مناطق اسکی سازگار کرد.