نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

۱۲۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی سالانه با فیلتر هوای نانویی در خودروهای سنگین

گزارش صنعتی با عنوان «مزایای اقتصادی استفاده از فناوری نانو در فیلتر هوای خودروهای سنگین» از مجموعه گزارش‌های صنعتی فناوری نانو که به تازگی در مجله «نانو و صنعت» منتشر شده‌است به صرفه‌جویی ۱۲۰ میلیارد تومانی‌‌ای که از رهگذر استفاده از فیلترها رقم خورده، پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری سینا، استفاده از فیلترهای هوای نانویی در خودروهای سنگین نه تنها مصرف سوخت و هزینه‌های تعمیرات را کاهش می‌دهد، بلکه سالانه میلیاردها تومان صرفه‌جویی اقتصادی برای کشور به ارمغان می‌آورد. جایگزینی این فناوری با فیلترهای معمولی می‌تواند آلودگی هوا را نیز به طور چشمگیری مهار کند.

به تازگی، گزارش صنعتی با عنوان «مزایای اقتصادی استفاده از فناوری نانو در فیلتر هوای خودروهای سنگین» منتشر شده که در آن جزئیات جالبی از مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی استفاده از فیلترهای هوا در خودروهای سنگین مطرح شده است.

آمارهای تکان‌دهنده از حجم تردد خودروهای سنگین در ایران

بر پایه آمارهای سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۶۵ هزار دستگاه کامیون عمومی، ۱۴ هزار اتوبوس عمومی و ۲۴ هزار مینی بوس عمومی در جاده‌های کشور تردد کرده‌اند. این خودروها در مجموع بیش از ۱۹.۵ میلیون کیلومتر را طی کرده‌اند که معادل ۴۷۵ بار سفر به دور کره‌زمین است! این حجم بالای تردد، نیاز به تعویض مکرر فیلترهای هوا را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد در 10 سال گذشته حدود ۸.۸ میلیون فیلتر هوا برای خودروهای سنگین کشور مصرف شده است.

فیلترهای نانویی؛ راهکاری برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری

فیلترهای هوای معمولی از الیاف میکرومتری ساخته می‌شوند که تنها قادر به جذب ذرات چند میکرونی هستند. اما فیلترهای نانویی با استفاده از نانوالیاف با قطر کمتر از ۱۰۰ نانومتر، ذرات ریزتر از ۰.۳ میکرون (مانند دوده و ریزگردها) را نیز جذب می‌کنند. این ویژگی دو مزیت کلیدی دارد: نخست، کاهش سایش قطعات موتور؛ جلوگیری از ورود ذرات ساینده به سیلندر و پیستون، طول عمر روغن موتور را تا ۳۰ درصد افزایش داده و هزینه‌های تعمیرات را کاهش می‌دهد. دوم، کاهش آلودگی هوا؛ فیلترهای نانویی با جذب ذرات معلق خروجی از اگزوز، عملکرد کاتالیست را بهبود بخشیده و انتشار آلاینده‌ها را تا ۴۰درصد کاهش می‌دهد.

مقایسه اقتصادی فیلترهای نانویی و معمولی

این گزارشی صنعتی، هزینه‌های استفاده از فیلترهای نانویی و معمولی را در بازه‌ای ۱۰ ساله مقایسه کرده است. بر این اساس، قیمت فیلتر نانویی حدود ۱۰ درصد گران‌تر از فیلتر معمولی است این در حالی است که عمر مفید فیلتر نانویی ۱.۵ برابر بیشتر است. از این رو، با احتساب مسافت طی شده خودروهای سنگین، استفاده از فیلترهای نانویی به جای نمونه‌های معمولی، تعداد فیلترهای مصرفی را از ۸.۸ میلیون به ۵.۸ میلیون کاهش می‌دهد. این جایگزینی تنها در یک سال، ۱۲۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی مستقیم به همراه دارد. اگر این محاسبات را برای ۱۰ سال در نظر بگیریم، رقم صرفه‌جویی به ۱.۰۸ تریلیارد تومان می‌رسد!

اثرات غیرمستقیم؛ محیط‌زیست و سلامت عمومی

کاهش ذرات معلق خروجی از اگزوز خودروهای سنگین، تأثیر شگرفی بر کیفیت هوا به ویژه در کلان‌شهرها و مناطق صنعتی دارد. بر اساس پژوهش‌ها، آلودگی هوا سالانه جان ۴۰ هزار ایرانی را می‌گیرد و هزینه‌های درمانی مرتبط با آن به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. استفاده از فیلترهای نانویی با کاهش ۲۰ درصدی این آلاینده‌ها، می‌تواند سالانه از مرگ زودرس هزاران نفر جلوگیری کند.

جمهوری اسلامی ایران با همت شرکت‌های دانش‌بنیان، گام‌های بلندی در تولید فیلترهای نانویی برداشته است. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت بهران فیلتر (مشهد)، نانوساختار مهرآسا (اصفهان)، آزاد فیلتر (تهران) و فرانگار شرق ( فردا فیلتر) (شیراز) اشاره کرد. این شرکت‌ها نه تنها نیاز داخلی را برطرف کرده‌اند، بلکه محصولاتشان را به کشورهای همسایه نیز صادر می‌کنند.

چالش‌ها و راهکارها

اگرچه فیلترهای نانویی مزایای قابل توجهی دارند، دو چالش اصلی پیشروی گسترش این فناوری است؛ نخست، نبود فرهنگ‌سازی؛ بسیاری از رانندگان خودروهای سنگین از مزایای فیلترهای نانویی بی‌اطلاع هستند. دوم قیمت بالاتر؛ تفاوت ۱۰ درصدی قیمت، برخی را به استفاده از فیلترهای معمولی ترغیب می‌کند.

برای رفع این موانع، راهکارهایی مانند آموزش رانندگان، اعطای یارانه به فیلترهای نانویی و اجبار استانداردهای محیط‌زیستی پیشنهاد شده است.

استفاده از فناوری نانو در فیلترهای هوای خودروهای سنگین، تنها انتخابی اقتصادی نیست، بلکه گامی ضروری برای حفظ محیط‌زیست و سلامت جامعه است. با توجه به آمارهای ارائه شده، جایگزینی این فیلترها می‌تواند سالانه میلیاردها تومان صرفه‌جویی ملی ایجاد کند و ایران را به قطب فناوری‌های پاک در منطقه تبدیل کند.

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری

خروج از نسخه موبایل