نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بیایید درمورد افسردگی صحبت کنیم

سازمان بهداشت جهانی (WHO) یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد است و وظیفه بنیادی آن، سازماندهی، نظارت و کنترل وضعیت بهداشت عمومی در سراسر جهان است.

این سازمان در تاریخ 7 آوریل 1948 (18 فروردین 1327) در ژنو (مقر اصلی) تأسیس شد. سازمان بهداشت جهانی یکی از اعضای گروه توسعه ملل متحد محسوب می شود. این سازمان 6 اداره منطقه ای دارد که شامل: آمریکا، مدیترانه، اقیانوس آرام غربی، آسیای جنوب شرقی، آفریقا، اروپا می شوند.

بودجه این سازمان در سال 2014/2015 بالغ بر 4 میلیارد دلار بود که حدود 930 میلیون دلار آن توسط کشورهای عضو و 3 میلیارد دیگر نیز از طریق کمک های داوطلبانه تأمین شد.

اولویت های فعلی سازمان بهداشت جهانی شامل موارد ذیل هستند:

سازمان بهداشت جهانی مسئول انتشار گزارش جهانی بهداشت (World Health Report)، مطالعه جهانی وضعیت بهداشت (World Health Survey) و مراسم روز جهانی بهداشت (World Health Day) است.

روز جهانی بهداشت

در هفتم آوریل 1948، نخستین مجمع جهانی بهداشت برگزار شد و براساس تصمیم مجمع، این تاریخ به عنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری شد. هدف از این نامگذاری، آگاهی بخشی در حوزه بهداشت در سطح جهانی است.

روز جهانی بهداشت یکی از هشت کمپین رسمی بهداشت جهانی (روز جهانی سل، هفته جهانی ایمن سازی، روز جهانی مالاریا، روز جهانی بدون دخانیات، روز جهانی ایدز، روز جهانی اهدای خون، روز جهانی هپاتیت) است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) برگزار می شود.

این مراسم هر سال برگزار شده و موضوع بهداشتی خاصی به عنوان شعار هر سال انتخاب می شود؛ به عنوان مثال، برای سال های 2012 تا 2016 به ترتیب این موضوعات تعیین شدند: زندگی سالم، طول عمر بیشتر؛ فشار خون را جدی بگیریم؛ بیماری های منتقل شونده: گزش کوچک، تهدید بزرگ؛ ایمنی مواد غذایی؛ غلبه بر دیابت.

برای روز جهانی بهداشت 2017 این شعار انتخاب شده است: "افسردگی: بیا در این مورد صحبت کنیم".

سازمان بهداشت جهانی (WHO) با انتخاب این شعار، بدنبال افزایش آگاهی عمومی در خصوص افسردگی و جلب توجه مردم نسبت به لزوم درمان به موقع این اختلال است.

افسردگی (Depression)

یکی از چالش های جدی حوزه بهداشت و سلامت، افسردگی است. افسردگی یک اختلال روانی قابل درمان است، اما 50 درصد مبتلایان بدلیل نگرانی از انگ ابتلا به بیماری روانی، عدم دسترسی به امکانات درمانی مناسب یا مشکلات مالی، از مراجعه به روانشناس و روانپزشک خودداری می کنند.

براساس گزارش WHO، تعداد مبتلایان به افسردگی بین سال های 2005 تا 2015 نزدیک به 18 درصد افزایش یافته است.

هزینه جهانی درمان اختلالات افسردگی اضطراب  سالانه بالغ بر 1 تریلیون دلار تخمین زده می شود. با این حال، هزینه های اقتصادی ناشی از افسردگی سایر اختلالات روانی از جمله کاهش بهره وری و غیبت از محل کار، به مراتب بسیار بیشتر از هزینه درمان هستند.

ابتلا به افسردگی بسیار متداول بوده و می تواند هر فرد در هر سنی را درگیر کند؛ بنابراین نیاز به صحبت کردن در مورد افسردگی، مقابله با انگ زدن بیمار روانی (به مبتلایان افسردگی)، تشخیص و درمان به موقع به شدت احساس می شود.

براساس گزارش WHO در سال 2015، تعداد جمعیت مبتلا به افسردگی در منطقه اروپا بالغ بر 40 میلیون نفر ارزیابی می شود. افسردگی یکی از علل اصلی 128 هزار مورد خودکشی سالانه در منطقه اروپا WHO محسوب می شود.

به گفته دکتر سوزانا جکاب، مدیر منطقه اروپا سازمان بهداشت جهانی، درحالیکه افسردگی قابل پیشگیری و درمان است، دست کم 75 درصد افرادی که از افسردگی شدید رنج می برند، درمان مناسب را دریافت نمی کنند.

تشخیص درست و شروع به موقع درمان می تواند علاوه بر کمک به  فرد مبتلا به افسردگی و پیشگیری از مشکلات بعدی از جمله خطر اقدام به خودکشی (در موارد حاد)، از هزینه های درمانی سنگین بعدی جلوگیری کند.

در مورد افسردگی حرف بزن

صحبت کردن در مورد افسردگی، نخستین گام مهم در فرآیند درمان محسوب می شود، اما فرد افسرده قادر به صحبت کردن با خود در مورد بیماری نیست. صحبت کردن با خانواده و دوستان در مورد افسردگی و کمک خواستن از آنها برای معرفی مراکز درمانی یا روانشناس/ روانپزشک، روند درمان را تسهیل می کند.

خوددرمانی براساس نسخه های تجویز شده در اینترنت یا شبکه های اجتماعی و استفاده از راهنمایی افراد غیرمتخصص به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ این اقدامات نه تنها کمکی به فرد مبتلا به افسردگی نخواهد کرد، بلکه می تواند وضعیت بیماری وی را وخیم تر کند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: wsj / who

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل