یک میلیارد سیگاری در جهان

این یافته نشانه‌ای است برای متخصصان که نشان می‌دهد علی‌رغم موفقیت در کاهش تعداد افراد سیگاری، هنوز تعداد آن‌ها بسیار زیاد است و باید کار زیادی برای کاهش تعداد این افراد انجام شود. بر اساس نتایج این مطالعه در ژورنال پزشکی The Lancet منتشر شده، محققان دریافتند، هرچند درصد افراد سیگاری کاهش یافته ، اما به لطف افزایش جمعیت تعداد آن‌ها در حقیقت افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر چون افراد بیشتری روی زمین هستند، سیگاری‌ها بیشتر شده‌اند. اما در قیاس با 25 سال قبل درصد افرادی که سیگار می‌کشند، کاهش یافته است. « افزایش در تعداد محض افرادی که روزانه سیگار می‌کشند هنوز بیشتر از کاهش در روند کاهش سیگاری‌ها است. این موضوع نشان دهنده این است، که باید جلوی افراد بیشتری از عادت به تنباکو گرفته شود و سیگاری‌های بیشتری به ترک کردن تشویق شوند». این را نویسنده ارشد این مطالعه « امانوئل گاکیدو» استاد سلامت جهانی در موسسه سلامت، ارزیابی واندازه‌گیری دانشگاه واشنگتن می‌گوید.

در این مطالعه محققان به آمار سیگاری‌های از 195 کشور جهان بین سال‌های 1990 تا 2015 نگاهی انداختند. در مجموع آن‌ها دریافتند 993 میلیون نفر هر روز در سال 2015 سیگار کشیده‌اند. این در حالی است که جمعیت جهان در سال 2015 7.2 میلیارد نفر بوده در حالی که در سال 1990جمعیت 5.2 میلیون نفر بوده است. بیشتر از 80 درصد سیگاری‌ها در سال 2015 مرد بوده‌اند و محققان دریافتند در سراسر جهان از هر 4 مرد یکی هر روز سیگار می‌کشد. اما این آمار در زنان 1زن از هر 20 نفر است. درصد مردان سیگاری از 35 درصد در سال 1990 به 25 درصد در سال 2015 کاهش یافته و در مورد زنان این کاهش از 8 درصد درسال 1990 به 5 درصد در سال 2015 بوده است.

همچنین این مطالعه نشان داده، بیشتر از نیمی از مردان سیگاری جهان در سال 2015 تنها در سه کشور چین، هند و اندونزی زندگی می‌کنند. چین با 254 میلیون نفر سیگاری، هند یا 91 میلیون نفر و اندونزی با 50 میلیون مرد سیگاری در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. هر چند چین و هند و اندونزی بیشتری تعداد سیگاری‌ها را دارند، جزایر کریباتی بالاترین نرخ سیگاری‌های مرد را دارد و تقریبا 50 درصد مردان این جزیره سیگاری هستند.

اما در آمار زنان، آمریکا با داشتند 17 میلیون سیگاری، چین 14میلیون و هند 13.5 میلیون بیشترین تعداد زنان سیگاری را دارند که یک چهارم زنان سیگاری جهان است. اما جالب این‌جا است بالاترین نرخ سیگاری بودن بین زنان در سال 2015 در گرین‌لند مشاهده شده و 44 درصد زنان این جزیره سیگاری بودند.

بر اساس این تحقیق تقریبا 11 درصد مرگ و میرهای جهان در سال 2015 را می‌توان به طورمستقیم و یا غیر مستقیم به سیگا ربط داد. نیمی از این مرگ‌ها هم در چهار کشور چین، هند، آمریکا و روسیه رخ داده است.  با این حال ضعف در سیستم آماری دیگر کشورها ممکن است کمی نتایج این تحقیق را زیر سوال ببرد. 

علی رنجبران

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا