معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور گفت: برنامه «نماد» به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی میتواند از جمله برنامههای اثربخش برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشد.
احمد محمودزاده امروز، 17 بهمن ماه در برنامه ملی نماد ویژه مدارس غیردولتی فارس در شیراز بر لزوم تقویت همکاری، هماهنگی، همراهی و برداشتن قدم های محکم و استوار در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی در اجرای طرح نماد تاکید کرد.
معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور گفت: نقش معلم به عنوان کلیدی ترین و اساسی ترین نقش در همه عرصه ها است همان گونه که در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی و در دوران ۸ سال دفاع مقدس نقش مرجعیت، پیشتازی و آگاهی بخشی معلمان بسیار موثر بوده است.
محمودزاده با بیان اینکه به معلم به عنوان شخصیتی علمی و اسوه تربیتی نگاه می شود گفت: در واقع آینده کشور در مدرسه و توسط معلمان برنامه ریزی، طراحی و معماری می شود.
وی افزود: در این راستا از معلمان عزیز انتظار داریم موضوعات کلیدی انقلاب اسلامی به دانش آموزان انتقال یابد و نسبت به آشنایی آنها با مبانی اصلی انقلاب اسلامی، تقویت احساس هویت ملی و انقلابی و رفع شبهات آنها در این زمینه تلاش شود.
معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور گفت: لازم است دستاوردها، پیشترفت ها و بازخوانی این جریان شناسی ها که در حوزه های مختلف در طول سالیان گذشته صورت گرفته نیز به دانش آموزان عزیز منتقل شود.
محمودزاده افزود: از آنجا که نیروی انسانی عنصر اصلی پیشرفت، تعالی و توسعه کشور است و پایه و ریشه نیروی انسانی در آموزش و پرورش تربیت می یابد لذا بخشی از این دستاوردها در خود آموزش و پرورش اتفاق افتاده و بخشی هم به جهت تربیتی است که در آموزش و پرورش شکل گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین ۴۳ شاخص برای دانش آموز درتراز انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده گفت:
یکی از موضوعات بصیرت و دشمن شناسی است که بصیرت نیازمند جهاد تبیین است یعنی تا جهاد تبیین اتفاق نیفتد بصیرتی در دانش آموز شکل نمی گیرد.
معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور افزود: در واقع بصیرت نیازمند فهم و تحلیل درست از داده های انقلاب و آرمان های انقلاب است و در این میان مجموعه آموزش و پرورش در همین ایام وظیفه و نقش اساسی در انتقال آرمان های انقلاب به نسل حاضر دارد.
وی گفت: از آنجا که توجه به سلامت جسمی ، روحی و روانی دانش آموزان بسیار مهم است لذا موضوع آسیب های اجتماعی و روانی یکی از برنامه های کلیدی آموزش و پرورش است.
معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور افزود: در این راستا قرار است ۳۲ استان و هر استان یک منطقه که در استان فارس ناحیه ۳ انتخاب گردیده با همکاری دستگاه ها و مجموعه ها ی موثر در این زمینه کارهایی مشترک انجام دهیم و به همه مدارس تسری داده شود.
محمودزاده، روند آموزش تک بعدی دانش آموزان را منع کرد و گفت: غفلت از مهارت های زندگی موجب شده تا به سطوح دیگر شخصیتی دانش آموزان توجه نشود و ساحت های تربیتی دیگر آنها را نادیده بگیریم که حاصل آن انسان هایی ناتوان در مقابله با آسیب های اجتماعی است.
وی افزود: اگر دانش آموزان از سلامت جسمی روحی و روانی خوبی برخوردار نباشند در جامعه نمی توانند نیازهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی علمی جامعه را محقق کنند لذا نیازمند برنامه ریزی در تمام ابعاد دانش آموزان هستیم.
معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور، به ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: با توجه به سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت کشور، هدف آموزش و پرورش تربیت انسان کامل و توسعه یافته در تمامی ابعاد وجودی اش است.
محمود زاده افزود: امروز آسیب های اجتماعی در کنار هجمه سامان یافته فرهنگی دشمن و مسائل دیگر شرایط خاصی را در مملکت ایجاد کرده و لذا ما در آموزش و پرورش باید در برابر این شرایط تدبیر و چاره کنیم.
وی ادامه داد: برون رفت از آسیب ها نیازمند برنامه ریزی برای افزایش آگاهی دانش آموزان، اولیا و مداخلات روانی با رویکرد پیشگیرانه و مدیریت فوریت روانی و اجتماعی برای حفظ و انسجام شرایط روحی دانش آموزان است.
معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور، بر لزوم تقویت همکاری ، هماهنگی ، همراهی و برداشتن قدم های محکم و استوار در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی بین دستگاه های همکار در اجرای طرح نماد تاکید کرد.
محمودزاده گفت: برنامه «نماد» به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی میتواند از جمله برنامههای اثربخش برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشد. لذا طرح «نماد» به دنبال طراحی نظام ارجاع برای مداخله به موقع و مؤثر در خصوص مداخلات و آسیبهای اجتماعی دانشآموازن به ویژه دانشآموزان در معرض خطر است و از اهمیت ویژهای برخوردار است .
به گزارش سینا و به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، وی با اشاره به اینکه شرح وظایف و مسئولیت ها در طرح نماد روشن و شفاف است گفت: با تشکیل جلسات مستمر طرح نماد در مدارس آسیب شناسی و تقویت شود و باید برنامه ها را با قاطعیت و قوت و به شکل تخصصی دنبال کنیم.