نشست تخصصی جایگاه اقتصاد دانش بنیان در رشد اقتصادی با تأکید بر بازنگری در مفاهیم این حوزه و نقش آفرینی جهاددانشگاهی به عنوان حلقه واسط ارتباط بین صنعت و دانشگاه از سوی سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانشبنیان جهاددانشگاهی برگزار شد.
به گزارش خبرگزای سینا، نشست تخصصی «جایگاه اقتصاد دانشبنیان در رشد اقتصادی» امروز دوشنبه ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۳ با حضور دکتر روحالله ابوجعفری عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، دکتر ایمان چراتیان عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی و مدیرکل اقتصادی شورای رقابت، مهندس حامد علیویردیلو معاون تجاری سازی و تأمین سرمایه سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان جهاددانشگاهی(ستفا) و برخی مدیران واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان جهاددانشگاهی با هدف بررسی نقش اقتصاد دانشبنیان در توسعه اقتصادی کشور، شبکهسازی میان متخصصان، فعالان حوزه فناوری و سرمایهگذاران و ارتقای تعاملات علمی و اجرایی در این حوزه برگزار شد.
در ابتدای این نشست مهندس علیویردیلو معاون تجاری سازی و تأمین سرمایه سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان جهاددانشگاهی(ستفا) بیان کرد: نشستهای نقش اقتصاد دانشبنیان در توسعه اقتصادی کشور به این نیت فراهم شده تا ادبیات مختص آن را آنطور که شایسته است در زیست بوم نوآوری و فناوری گسترده کرده و ادبیات و منافع مشترکی ایجاد کنیم.
وی افزود: موضوعات اقتصاد فناوری و چالشهایی که در این حوزه با آن روبرو هستیم کاملا شناخته شده است. لذا در این مجموعه نشستها به بررسی راهکارها و راهبردهایی خواهیم پرداخت که بر این چالشها غلبه کنیم.
در ادامه این نشست تخصصی، دکتر روحالله ابوجعفری عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری به آسیب شناسی شرکتهای دانشبنیان پرداخت و اظهار داشت: با توجه به تجربه 20 سالهای که در این رابطه در کشور وجود دارد موضوع شرکتهای دانشبنیان و آسیبهای آن از سال 83 و در زمان تصویب و تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شد.
وی ادامه داد: در رابطه با آسیب شناسی این شرکتها، برخی معتقدند حمایتهای مالی که باید از شرکتهای دانشبنیان انجام میشد، آنطور که باید صورت نگرفته است و در فرآیند حمایت از این شرکتها سراغ بخشهای تقاضامحور نرفتهایم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تعریف ما از اقتصاد دانشبنیان دقیق و مشخص نیست، تصریح کرد: سه تعبیر یا رویکرد از اقتصاد دانشبنیان متصور است؛ اول اقتصاد دانشبنیان به مثابه هایتک است به این مفهوم که هر چقدر فناوری پیشرفت کرده و رشد یابد آن اقتصاد پیشرفتهتر است.
دکتر ابوجعفری افزود: تعبیر دوم در این خصوص این است که اقتصاد دانشبنیان به مثابه رویکردی جدید است و وجود محصولات جدید، رویکردی جدید نیز در قبال آنها را میطلبد. همچنین تعریف سوم از اقتصاد دانشبنیان این است که نقش دانش آنقدر پررنگ است که بهره وری را افزایش میدهد.
وی یکی از آسیبهای جدی در توسعه اقتصاد دانشبنیان را بازتعریف مفاهم آن دانست و گفت: باید بار دیگر به عقب برگردیم و مفاهیم این حوزه را بازنگری و بازتعریف کنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری یکی از آسیبهای توسعه اقتصاد دانشبنیان را بی توجهی به بستر اقتصادی عنوان و بیان کرد: تمامی نهادهای تصمیم گیر باید نگاهی به اقتصاد دانشبنیان داشته باشند. همچنین این موضوع باید در سیاستهای کلان اقتصادی نیز مورد توجه قرار گیرد.
دکتر ابوجعفری عنوان کرد: آمارها نشان میدهد که اهداف در توسعه اقتصاد دانشبنیان محقق نشده و باید در نگاه به این حوزه بازنگری صورت گیرد.
در بخش دیگری از این نشست تخصصی، دکتر ایمان چراتیان مدیرکل اقتصادی شورای رقابت و عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی در خصوص توسعه اقتصاد دانشبنیان بیان کرد: این حوزه و شرکتهای عضو این زیست بوم از صدر تا ذیل آن با مشکلات بسیاری مواجهند که یکی از مهمترین آنها حفظ بقا در بازار کنونی است.
وی در خصوص رویههای ضد رقابتی اظهار داشت: این رویهها توسط بازیگران مسلط ایجاد میشود و امکان بقا و رشد برای بازیگران کوچک کاهش مییابد. امروز با شرایطی روبرو هستیم که شرکتهای کوچک با سویههای جدیدی از محدودیت ورود به بازار مواجه میشوند. بنابراین باید بررسی کنیم که راهکار مواجهه با این سویهها چگونه است.
مدیرکل اقتصادی شورای رقابت ادامه داد: این شورا طی 15 سال اخیر حسب توانمندیهای که پیش رویش قرار داشته توانسته ورود کرده و شرایط را تسهیلگری کند. در مرکز ملی رقابت با روند فزایندهای از دریافت شکایات مواجه هستیم که رسیدگی به این پروندهها نیازمند رسیدگی با دقت به دلیل حساسیت مسأله است.
دکتر چراتیان افزود: این رویکرد در دنیا نیز وجود دارد که شرکتهای کوچک یا باید از چرخه اقتصادی خارج شوند و یا اینکه وقتی به آنها اجازه ورود به بازار داده نمیشود باید تقاضا را در بازار پیدا کنیم تا این شرکتها را به عرضه و سودآوری برسانیم.
لازم به ذکر است در این نشست تخصصی سخنرانان بر نقش جهاددانشگاهی به عنوان حلقه واسط توسعه ارتباطات بین دانشگاه و صنعت تأکید کردند و در پایان نیز حاضران به بیان سوالات و نقطه نظرات خود پرداختند و سخنرانان به سوالات آنها پاسخ دادند.
منبع: روابط عمومی جهاددانشگاهی