دیدگاه سیاسی، تعیین کننده سلیقه خرید کتاب های علمی

اولویت های سیاسی، سایر فعالیت های افراد را شکل می دهند؛ براین اساس، خبرهایی که در روزنامه می خوانیم یا در تلویزیون تماشا می کنیم، عضویت در گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی، حتی کتاب های علمی که خریداری می کنیم، تحت تأثیر گرایش های سیاسی ما هستند.

محققان دانشگاه شیکاگو برای بررسی تأثیر گرایش های سیاسی افراد بر انتخاب کتاب، مطالعه ای را انجام دادند. در این مطالعه، خریداران واقعی کتاب را مورد بررسی قرار ندادند، بلکه رفتار خرید مردم از دو فروشگاه کتاب آنلاین بزرگ: آمازون و بارنس- نوبل (Barnes & Noble) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

هیچکدام از شرکت ها اطلاعات فروش داخلی خود را منتشر نکردند، بنابراین الگوریتم هایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند تا 100 پیشنهاد با عنوان "خریدارانی که این کتاب را می خرند، احتمالا  …. را نیز می خرند" تعیین شوند.

حدود 26.5 میلیون لینک خرید مشترک (co-purches) در بین 1.3 میلیون جلد کتاب آمازون جمع آوری شدند و سپس محققان این کتاب ها را به سه دسته سیسای، علمی و غیرعلمی تقسیم کردند. کتابی "علمی" تعیین شد که در فهرست کتاب های علمی کتابخانه کنگره و دسته بندی Dewey Decimal جای داشت. حدود 429 هزار عنوان کتاب علمی در این فهرست جای گرفتند.

نتایج بدست آمده نشان داد، افرادی که (در آمریکا) کتاب های سیاسی محافظه کار یا لیبرال خریداری می کنند، به همان اندازه علاقه مند کتاب های علمی هستند، اما آثاری با موضوعات متفاوت انتخاب می کنند.

خریداران کتاب های سیاسی لیبرال اغلب کتاب های علوم پایه مانند فیزیک، نجوم، فلسفه، انسان شناسی و جانور شناسی را ترجیح می دهند؛ درحالیکه خریداران کتاب های سیاسی محافظه کار، کتاب های مرتبط با علوم کاربردی از جمله پزشکی، حقوق، جرم شناسی و ژئوفیزیک را انتخاب می کنند؛ البته این دسته از افراد ترجیح می دهند که کتاب های علمی صرفا جنبه علمی نداشته باشد و بیشتر به مسائل سیاسی مرتبط (با علم) اشاره کند.

برای نویسندگان این مطالعه، این تقسیم سیاسی معادل آنالوگ "اتاق پژواک" در فیسبوک است که دیدگاه های مخالف را ساکت می کند یا یک "حباب اطلاعات" که مصرف کنندگان اخبار را از حقایق سیاسی ناخوشایند جدا می کند.

به گفته جیمز اوانس، یکی از نویسندگان این مطالعه و مدیر Knowledge Lab در دانشگاه شیکاگو، حتی اگر مخزن بزرگی از ایده های مشترک وجود داشته باشد، مردم به طور مساوی از آنها استفاده نمی کنند.

نتایج این مطالعه در شماره اخیر Nature Human Behaviour منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: wired

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا