برگزاری دومین جشنواره آگهیهای بازرگانی؛
تبلیغاتی که قدرت فرهنگسازی دارد
رئیس صداوسیما در دومین جشنواره آگهی های بازرگانی از نقش تبلیغات در فرهنگسازی و تغییر سبک زندگی مردم سخن گفت.
به گزارش خبرگزاری سینا، پیمان جبلی رئیس صداوسیما در اختتامیه دومین دوره جشنواره فرهنگی اقتصادی آگهیهای بازرگانی صداوسیما که امروز دوشنبه ۸ بهمن در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد در سخنانی گفت: اقتصاد معاصر ایران و صنعت معاصر در کشور ما در چهار دهه اخیر همزاد با رسانه ملی است. اگر نوجوان امروز ویژندها و نامها و عناوین فعلی را میشناسد حتماً یکی از دلایلش رسانه ملی بوده که در نقش ویترینی وسیع ظاهر شده است.
وی خطاب به شرکتها و صاحبان هلدینگهای تبلیغاتی ادامه داد: رابطه ما با شما به دلیل اینکه خودم هم از تفاهمها و توافقها اطلاع دارم، رابطهای فراتر از درآمدزایی صرف است. ما همواره برای نمایش دستاوردهای کشور، در دورانهای مختلف خوشی و ناخوشی اقتصاد ایران و در رکود و پیشرفت کشور تلاش کردیم کنار شما و دستگیر شما فعالان اقتصادی باشیم.
جبلی یادآور شد: اخیراً رهبر معظم انقلاب که از نمایشگاه دستاوردها و توانمندیهای بخش خصوصی بازدید داشتند رسانه ملی را ملزم دانستند که باید برای نمایش این دستاوردها همراهی کند، این یک نقش ملی است و سعی داریم در کنار شما داشته باشیم.
وی اضافه کرد: عمد دارم بگویم همکاران عزیز، چون شما از بسیاری از مدیران گروهها و برنامهسازان ما محتوای بیشتری داشتهاید که دیده شده است و بسیاری از نگرشها و رویکردهای مخاطبان گاهی از آثار شما تأثیر میگیرد که در مقایسه با تولیدات ما بیشتر تأثیر داشته است. بسیار دیدهام و شنیدهام که حتی یک کودک که شاید تازه راه افتادن را یاد گرفته است، تبلیغات میبیند.
رئیس صداوسیما تصریح کرد: دستاوردهای ملی را باید نشان داد. شما تولید ملی را حفظ کرده و برند ملی را در دست گرفتید و ثابت کردید هیچ مانعی بر سر پیشرفت کشور نیست. تنوع محصولات بازرگانی بهترین ویترین برای زنده بودن اقتصاد کشور است. شما شرکت و بنگاه اقتصادی و… نیستید که صرفاً بخواهید تبلیغات نشان دهید، بلکه همه ما دلمان برای فرهنگ ایران، سبک زندگی ایران و ایران اسلامیمان میتپد، دغدغه فرزندانمان را داریم. حتماً شما هم معتقدید پیشرفت کشور را باید برجسته کرد و امید را باید تزریق کرد. پس همین اهداف را باید در محصولات ببینید.
جبلی با تاکید بر نقش تبلیغات گفت: نقشی که تبلیغات بازرگانی در فرهنگسازی دارد، شاید دیگر برنامههای ما نداشته باشد. میخواهم تحسین کنم فعالیتهای کانونها را که در زیباترین بسته تلاش دارند این تبلیغات را به سمع و نظر مخاطب برسانند.
وی تصریح کرد: هدف ما از تعامل با حوزه اقتصاد، کارآفرینی و تجارت و صنعت فقط کسب درآمد نیست، بلکه نمایش افتخارات کشور در تولید، امیدآفرینی و توانمندی کشوری است که با تحریم و چالشها همچنان دستاوردهای موفق دارد.
جبلی در پایان با اشاره به تصور گردشگران نسبت به تولیدات ایران عنوان کرد: عمده گردشگرانی که به ایران میآیند از تنوع، وفور و کیفیت کالا تعجب میکنند و حتی فکر میکنند قرار است با قحطی مواجه شوند. صداوسیما اگر قراردادی هم نبود و تکلیف درآمدزایی نبود، با افتخار باز هم تبلیغ محصولات را داشتیم. امیدواریم با کمک شما در رسیدن به توسعه پایدار و جامعه پیشرفته بتوانیم ایفای نقش کنیم.
محمدرضا زنگانه سرپرست اداره کل بازرگانی صداوسیما درباره آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: ۹۰۰ اثر در این دوره دریافت کردیم که مورد بررسی و داوری متخصصان تبلیغات قرار گرفت و از میان آنها ۱۰۰ اثر شایسته تقدیر شدند.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت شعار سال در اهداف جشنواره تصریح کرد: ابتدا در تلاشیم این اهداف را در قالب سیاستهای «جهش تولید» دنبال کنیم. همچنین فراهم کردن زمینه تبلیغات آگهیها برای تمامی جامعه تبلیغات در آنتن صدا و سیما از دیگر اهداف ماست. در عین حال تاکید ما در این روند بر سبک زندگی ایرانی اسلامی است.
زنگانه در ادامه تصریح کرد: خود را به هویتمحوری و عدالتگستری در تبلیغات که در سند تحول صدا و سیما مورد تاکید است، متعهد میدانیم.
در ادامه مجتبی رضایی معاون منابع مالی و انسانی صداوسیما در بیانیهای به اهداف جشنواره اشاره کرد که در بخشی از آن گفت: این گردهمایی با ابتکار عمل اداره کل بازرگانی با صاحبان برند و کانونهای تبلیغاتی با هدف افزایش و ترویج استفاده از کالای ایرانی برگزار شد این رویداد در پی اهداف فرهنگی و اقتصادی است.
وی اضافه کرد: تبلیغات نقشی فراتر از یک آگهی بازرگانی دارد و حتی میتواند عادات مخاطب را تغییر دهد. باید به عنوان فعالان صنعت تبلیغات این مسئولیت را جدی گرفت و در هر تیزری به آن توجه داشت.
رضایی تاکید کرد: ایران باید از نشانهها و نمادهای بومی و ملی در آگهیها بهرهای داشته باشد و تبلیغات ایرانی باید آمیزهای از اصالت و سنت باشد تا هم در داخل و هم خارج به اصالت و غنای آن پی برند.
این رویداد با معرفی آژانسها و شرکتهای تبلیغاتی و همچنین برندهای تبلیغاتی برگزیده به کار خود پایان داد.
منبع: مهر