فاضل جمشیدی:
دیگر «موسیقی رپ» را به جشنواره موسیقی فجر نبرید!
فاضل جمشیدی بیان کرد که موسیقی پاپ به اندازه کافی در جشنواره موسیقی فجر سهم داشته، دیگر رپ را به جشنواره نبرید! بگذارید اساتیدی چون خسرو عامریفر بیایند تا موسیقی اصیل برایمان بماند.
به گزارش خبرگزاری سینا، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «تخت طاقدیس» و همچنین مراسم تجلیل از پنجاه سال فعالیت موسیقایی خسرو عامریفر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
این آلبوم حاصل مجموعهای از ردیفهای آوازی است که طی ۳۰ سال تحقیق و پژوهش خسرو عامریفر روی ردیفهای آوازی مکاتب مختلف صورت گرفته است. در آلبوم «تخت طاقدیس»، عامریفر پژوهش روی آثار و سبک اساتیدی همچون عبدالله خان دوامی، اسماعیل مهرتاش، سیداحمد خان، حسین تعزیه خوان، استاد دماوندی، اقبال آذر، طاهرزاده و دیگر بزرگان موسیقی صاحب سبک انجام داده است.
احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی و حمید عاطفی معاون اجرایی خانه موسیقی از جمله حاضران این مراسم بودند.
احمد رمضی سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری به عنوان اولین سخنران روی صحنه رفت و ضمن خوشامدگویی به حضار درباره شخصیت دوست داشتنی و خوشرو خسرو عامریفر سخن گفت.
در ادامه، بهروز مبصری عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی نوازنده و مدرس سهتار درباره ویژگیهای آلبوم «تخت طاقدیس» بیان کرد: من در مقوله ردیف سالهاست در خدمت آقای عامریفر هستم؛ ردیف به معنای پشت سرهم قرار گرفتن است. گوشههای موسیقی که برگرفته از مناطق ایران فرهنگی است، نشانگر شخصیت فردی یا حادثه تاریخی یا نام و اتفاقات تاریخی است که به صورت ردیفهای مدون امروزی رایج است. بسیاری از گوشهها هستند که هنوز ثبت و ضبط نشدهاند. این آلبوم حاصل یافتههای عامریفر در گوشههای مختلف است که منبع آنها را نیز خودش پیدا کرده است.
وی در ادامه به گوشههای مختلفی که تبدیل به گویش فارسی میشوند، اشاره کرد و افزود: هر کدام از گوشههای این آلبوم مبین اتفاقات تاریخی است که به دلایل مختلف آوازهایی را در دستگاههای مختلف در برداشته است. بخش دیگر، آثاری است که روی آنها کار کرده و یافتههایی را با گویش امروزی در این آلبوم پیاده کرده است. نکته مهم در آلبوم این است که گویش دوره قاجار، ضرباهنگ متفاوتی دارد که مهارت فردی میخواهد.
مبصری عنوان کرد: بحث بعدی ادبیات گفتاری است که در آن، انتقال مفهوم شعری به مخاطب مهم است و عامریفر با ضرباهنگ امروزی، این مفهوم را برای مخاطبان قابل درک کرده است. او با شناختی که در مفهوم و تفهیم شعری دارد توانسته این گوشهها را با گویش و ضرباهنگ امروزی ایرانی پیاده کند.
وی گفت: نحوه کاری که انجام داده، بر اساس کار ضربیخوانی اسماعیل مهرتاش است و پشتوانههای غیررسمی را جمعآوری و آوازهایی که در فرم تهران قدیم بوده، جمع کرده است، چون شاگرد استاد اسماعیل مهرتاش بوده با این گویشها آشناست. در کل، مجموعه شناختی که در ردیف داشته، در این آلبوم آورده است و برای هنرمندان جوان که میخواهند ردیف آوازی را شروع کنند، بهترین محل استفاده است.
فاضل جمشیدی خواننده موسیقی دستگاهی در ادامه مراسم با بیان اینکه با خسرو عامریفر در کلاس آقای کریم صالح عظیمی همکلاسی بوده است، توضیح داد: طبیعی است در هجوم موسیقیهای مختلف که به دلایل مختلفی چون اجتماعی و سیاسی رخ میدهد، موسیقی تبدیل به نوع دیگری میشود و ما تابع میشویم و به همین دلیل است که در موسیقی جدی، فرش جدی، ادبیات جدی و کشاورزی جدی و… در کشور دچار مشکل هستیم. خسرو عامریفر در این عرصه مقاومت کرد و مثل دوستانش میتوانست طاقت نیاورد و برود. اگر کارهایی که خسرو عامریفر انجام داده و اگر این پایههای ستونها نباشد، جامعه آرام و آگاه نخواهد بود. جوانان در آمریکا شبها موسیقی رپ گوش میدهد و میرقصد اما زمانی که در حال کار باشند، سمفونی بتهوون گوش میدهند اما در کشور ما همه چی تعریف دارد. ما همه چیز را طبقهبندی میکنیم و حتی به موسیقی، موزیک میگوئیم!
وی تاکید کرد: کارهای ما هرچند کوچک، ولی خوب است که هستیم و کار جدی انجام میدهیم چراکه تا زمانی که شمع خود را نیافروزیم و این دانش را خوب منتقل نکنیم، ماندگار نخواهیم شد پس بگذاریم این چراغهای کوچک روشن بماند.
جمشیدی خطاب به نهادهایی مثل حوزه هنری گفت: اگر مسئولان فرهنگی در همه حوزههای ذیربط، در مقابل نمایندگان دیگری که خواستار کارهای نازل هستند، تسلیم نشود و در مواضع خود پابرجا بمانیم، فرهنگ دست ما به خوبی منتقل میشود. حوزه هنری با همین سالن کوچک کار خودش را انجام میدهد و همین هم کافی است.
وی با اشاره به جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: خطابم به مسئولان جشنواره فجر است؛ موسیقی پاپ به اندازه کافی در جشنواره موسیقی فجر سهم داشته، دیگر رپ را به جشنواره نبرید! بگذارید اساتیدی چون خسرو عامریفر بیاید و نوازندگان سرنا و دهل بیایند تا این موسیقی برایمان بماند. ما به همین تعداد سالن کم جمعیت قانع هستیم ولی در عوض دلمان میخواهد مستمر حضور داشته باشیم.
جمشیدی در پایان گفت: خطاب به مسئولان میگویم که دست از سر ما برندارید، خسته و ناامید نشوید، چراکه بخش جدی موسیقی ایرانی نباید فراموش شود اما رفتارها باید تغییر کند، چراکه هزاران گوشه دیگری مثل «تخت طاقدیس» داریم.
در ادامه مراسم، خسرو عامریفر روی صحنه آمد و بیان کرد: از میلاد عرفانپور که این کار در دوره مدیریت او کلید خورد تشکر میکنم. همچنین از احمد رمضی سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری که زحمات بسیاری کشید.
وی گفت: تمدن ایران در زمینههای مختلف، هر ایرانی را بر آن میدارد که این همه قدمت و منابع را فخر بنهد. حفظ و احیای ارزشهای هنری یکی از مسئولیتهای فردی ماست، موسیقی سنتی و اصیل ایرانی یکی از نادرترین نبوغ انسانی است که در هیچ جای دنیا وجود ندارد و تمامی موسیقیهای موجود در مملکت از این موسیقی نشآت گرفته است. تمامی شادابی هر موسیقی از ریشههای این موسیقی اصیل است.
عامریفر درباره آلبوم «تخت طاقدیس» توضیح داد: مجموعه ردیفهای موجود در آلبوم و آوازی که رونمایی میشود، حاصل سی سال پژوهش روی مکاتب مختلف موسیقی انجام شده با علم به اینکه موسیقی ایرانی دارای رمز و رازهای متفاوت است تا جایی که هیچکس نتوانسته به انتهای این اقیانوس ژرف برسد. پراکندگی ردیفهای ایرانی سبب شد تا این ردیفها را در قالب یک آلبوم گردهم آورم و از نوازندگان خودم خواستم برای ضبط در این آلبوم حضور داشته باشند. زندهیاد علی بیانی ردیف چهارگانه و ابوعطا را با من نوازندگی کرد. زندهیاد جواد جواهری نیز بخشی از ردیفهای افشاری را نواختند. هر دستگاه و آواز با یکی از سازهای اساتید موسیقی نواخته شدند. در لابلای آواز قطعاتی قدیمی ارائه شده و جمعآوری گوشههای مهجور و مغفول برای نسل جوان تدارک دیده شده است.
وی عنوان کرد: ردیفها و گوشههای موسیقی بیش از این است و امیدوارم این درخت تنومند اصیل ایرانی، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
عامریفر در پایان با اشاره به مثنوی مرکب که در این آلبوم ارائه شده است، گفت: اگر روزی خدا را ببینم هزار بار بر او تعظیم میکنم نه برای اینکه مرا ببخشند بلکه به این دلیل که موسیقی را به انسانها هدیه داده است.
در ادامه، احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، رمضی مدیرکل دفتر موسیقی حوزه هنری، حمید عاطفی، فاضل جمشیدی و بهروز مبصری، از خسرو عامریفر تجلیل کردند.
پایان بخش مراسم نیز به اجرای موسیقی سنتی توسط گروه مشتاق به مدیریت خسرو عامریفر اختصاص داشت.
منبع: مهر