نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازگشت اعتماد و هنرمندان برجسته به دنیای تئاتر

چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر

 

این روزها  جشنواره تئاتر فجر در حال اجرا است. جشنواره‌ای که وارد چهل و سه سالگی شده است. این جشنواره در طول عمر خود فرازها و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. از حضور هنرمندان جوان که امروز برای خود نامی کسب کرده‌اند و امروز جز هنرمندان به نام هستند و از هنرمندانی به نامی که مدتها در جشنواره شرکت نکردند اما در این دوره حضور پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری سینا، چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، که از روز چهارشنبه ۳ بهمن با ارائه آثار متنوع نمایشی، کار خود را  آغاز کرد. در این دوره، نه تنها شاهد حضور چهره‌های شناخته‌شده تئاتر و سینما در آثار مختلف هستیم، بلکه جشنواره امسال به محلی برای بازسازی اعتماد میان هنرمندان و مدیران فرهنگی تبدیل شده است. این جشنواره به‌طور خاص، با میزبانی از آثار برجسته، حضور هنرمندان محبوب و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، می‌تواند نقطه عطفی در توسعه هنر تئاتر در ایران باشد.

یادبودی برای هنرمندان فقید و تاثیرگذار

امسال جشنواره تئاتر فجر با گرامیداشت یاد هنرمندان فقید و تاثیرگذار، از کسانی که نقش مهمی در شکل‌گیری تاریخ تئاتر ایران ایفا کرده‌اند، یاد می‌کند. در این دوره، روزهای جشنواره به یاد بزرگانی همچون آتیلا پسیانی، پرویز پورحسینی، اکبر رادی، ژاله علو و سعید کشن‌فلاح، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی نام‌گذاری شده است. این انتخاب‌ها نه تنها به ارزش هنری این اساتید اشاره دارد، بلکه به‌نوعی میراث‌داری از فرهنگی است که در سایه هنر این هنرمندان شکل گرفته است. این اقدام نمادین باعث می‌شود تا جشنواره امسال از جنبه‌های فرهنگی و معنوی نیز غنی‌تر باشد.

حضور چهره‌های محبوب در صحنه تئاتر

یکی از ویژگی‌های بارز چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر، حضور بازیگران مشهور و شناخته‌شده در صحنه تئاتر است. از پژمان جمشیدی و امیرمهدی ژوله گرفته تا سارا بهرامی و ساعد سهیلی، این هنرمندان محبوب که بیشتر در سینما شناخته‌شده‌اند، این‌بار در تئاتر تجربه جدیدی را برای مخاطبان رقم می‌زنند. این حضور چهره‌های محبوب می‌تواند سبب جذب مخاطب‌های جدیدی به تئاتر شود و همچنان که در آثارشان مشاهده می‌شود، عمق بازیگری در این هنر به اثبات می‌رسد.

آثار برجسته و اجراهای متفاوت

چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر نه تنها از نظر چهره‌های برجسته، بلکه از نظر کیفیت آثار نیز قابل توجه است. نمایش‌هایی مانند «ذرات آشوب» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی، که پژمان جمشیدی در آن نقش‌آفرینی می‌کند، و «این دنیا یه کنسرت به من بدهکاره» به کارگردانی سهند خیرآبادی با حضور امیرمهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی، نمونه‌هایی از آثار برجسته و متفاوت این دوره هستند. همچنین حضور ساعد سهیلی در نمایش «ترور» و نمایش «هدویگ» با بازی رحیم نوروزی و بهرام ابراهیمی از دیگر آثار مهم جشنواره است. این آثار نه تنها به لحاظ دراماتیک قوی هستند، بلکه هرکدام در قالب‌های متفاوتی از جمله درام دادگاهی و اقتباس‌های هنری، در پی ایجاد تجربه‌ای منحصر به فرد برای تماشاگران هستند.

جایگاه جشنواره در توسعه تئاتر ایران

چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور، می‌تواند تأثیر قابل توجهی در توسعه تئاتر ایران داشته باشد. در این دوره، هم‌زمان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، شاهد حضور گروه‌های خارجی از کشورهای مختلف هستیم که می‌توانند تبادل فرهنگی و هنری را بین ایران و سایر کشورها تقویت کنند. این رویداد نه تنها بستری برای نمایش آثار داخلی است، بلکه با حضور هنرمندان بین‌المللی، فرصت‌هایی برای آشنایی با شیوه‌های جدید تئاتری فراهم می‌آورد.

چالش‌ها در بودجه‌ریزی

یکی از چالش‌های همیشگی برگزاری این نوع جشنواره‌ها، مسائل مالی و بودجه‌ریزی است. امسال، با اعلام بودجه پیشنهادی ۳۴ میلیارد تومانی برای جشنواره و تأکید بر شفافیت در هزینه‌ها، سازمان‌دهندگان در تلاش هستند تا با صرفه‌جویی و مدیریت صحیح، جشنواره‌ای باشکوه برگزار کنند.

 

بیشتر بخوانید:

شعار « وفاق ملی» کنار جشنواره فیلم فجر قرار گرفت/ چگونگی قیمت‌گذاری بلیت فیلم‌ها برای تماشای مردم  

مسئولیت دبیر جشنواره در قبال بودجه تئاتر

 

گرچه این رقم برای برگزاری  جشنواره رقم کمی محسوب می‌شود اما تاکید نادره رضایی در مقام معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد بر شفاف سازی بودجه جشنواره، تمرکز بر حمایت از تئاتر استان‌ها و توجه به بودجه انجمن تئاتر شهرستان‌ها نشان از تغییر رویکرد در برنامه‌ریزی مالی دارد. باید امیدوار بود که این رویکرد بتوانند به ایجاد اعتماد بیشتر در میان هنرمندان و مدیران فرهنگی کمک کند.

نتیجه‌گیری: پلی میان هنرمندان و مدیریت فرهنگی

چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر، با حضور بازیگران برجسته، آثار متنوع و کارگاه‌های آموزشی، به‌طور چشمگیری در پی ایجاد ارتباط میان نسل‌های مختلف هنرمندان و مدیریت فرهنگی است. این جشنواره نه تنها محلی برای نمایش آثار هنری است، بلکه به‌طور جدی در تلاش است تا تئاتر ایران را به سطحی بالاتر از همیشه برساند. اما باید گفت که این جشنواره با این عمر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر دارد. یعنی پایان چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر باید آغازی برای چهل و چهارمین جشنواره تئاتر فجر باشد.

خروج از نسخه موبایل