غلبه بر باکتری‌ها با کمک طبیعت

حالا محققان ممکن است راهی طبیعی برای کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک بدون قربانی کردن سلامتی یافته باشند. این راه استفاده از عصاره شربت افرا است، که به طور چشم‌گیری توانایی این داروها را افزایش می‌دهد. محققان نتایج کارهایشان را 253 امین نشست ملی و نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا ارائه کرده‌اند. « جوامع بومی در کانادا برای مدت‌های مدید است که از عصاره افرا برای مبارزه با عفونت‌ها استفاده می‌کنند». این را دکتر«ناتالی توفنکجی» می‌گوید وادامه می‌دهد:« دانش پنهان در پشت این داروهای بومی همیشه برای من جذاب بوده است».

ایده اصلی این پروژه وقتی شکل گرفت که توفنکجی در حال مطالعه تاثیرات ضد میکروبی عصاره کرانبری بود ودر باره خ,اص ضد سرطانی عصاره افرا شنید:« این ویژگی به من این ایده را داد تا خواص ضد میکروبی آن را کشف کنم».

اوبا استفاده از همان رویکرد قبلی، عصاره افرا را در دانشگاه مک‌گیل استخراج کرد. تیم او با ااستفاده از این روش آب و شکر عصاره فنولیک شربت افرا را جدا کردند که در رنگ طلایی شربت افرا موثر است.

در آزمایش نهایی، تیم تعداد زیادی باکتری بیماری‌زا را در معرض این افشره قرار دادند اما تاثیر چشم‌گیری فراتر از تاثیر خود شربت مشاهده نکردند. اما به جای تسلیم شدن توفنکجی تصمیم گرفت ببیند که آیا این ترکیب خواص ضد میکروبی آنتی‌بیوتیک‌ها رایج مثل سیپروفلاکیسن و کاربنسیلین را افزایش می‌دهد یا نه.

وقتی تیم ترکیب فنولیک را با هرکدام از این داروها ترکیب کردند، تاثیر چشم‌گیری مشاهده شد، که به آن‌ها اجازه می‌داد میزان معینی از باکتری را با 90 درصد آنتی‌بیوتیک کمتر بکشند. این رویکرد روی گستره وسیعی از سویه‌های باکتری‌ها مثل E. coli که باعث مشکلات گوارشی می‌شود، Proteus mirabilis که باعث عفونت‌های ادراری می‌شود و Pseudomonas aeruginosa  که عامل برخی عفونت‌های بیمارستانی است، موثر بود. بر همین اساس آن‌ها سپس این رویکرد را در مگس سرکه و لارو شب‌پره آزمودند. نتایج نشان دهنده همان تاثیر قبلی در آزمایشگاه بودند. برای فهم نحوه تاثیر گذاری این عصاره روی آنتی‌بیوتیک‌ها، محققان این ایده را آزمودند که آیا این عصاره نفوذپذیری باکتری را افزایش می‌دهد؟ نتایج نشان دهنده همین تاثیر بود و نشان داد عصاره به آنتی‌بیوتیک اجازه می‌دهد، به بخش‌های داخلی باکتری دسترسی پیدا کند. همچنین بررسی‌های دیگر نشان داد این عصاره مکانیسمی را از کار می‌اندازد که آنتی‌بیوتیک را از روی سلول باکتری پاک می‌کند. در حال حاضر آزمایش‌ها روی موش آغاز شده و در صورت موفقیت آمیز بودن، آزمایشات نهایی روی انسان آغاز خواهد شد. این کشف شاید به مصرف بیشتر از اندازه آنتی‌بیوتک و ایجاد ابرباکتری‌ها پایان دهد. 

علی رنجبران

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا