نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چه گروه هایی از کاهش بودجه پژوهش های علوم آسیب می بینند؟

بودجه علم با هدف حمایت از تولید دانش و ایده های جدید که منجر به تولید فناوری های نو، ارتقاء درمان های پزشکی و تقویت اقتصاد می شوند، تخصیص داده می شود. این ایده از سوی وانوار بوش، مدیر دفتر تحقیقات و توسعه علمی آمریکا در زمان جنگ جهانی دوم مطرح شد.

در سطح عملی، بودجه علم از پروژه های تحقیقاتی، پژوهشگران و کسب و کارهایی که تجهیزات، مواد و خدمات مورد نیاز این تحقیقات را فراهم می کنند، حمایت می کند.

پروژه نوظهور UMETRICS یکی از نمونه های شاخص محسوب می شود که رویکرد آن، تفکر در مورد نوآوری و علم است. در هسته این پروژه، مردم به عنوان کلید درک علم و فناوری قرار دارند: مردم تحقیقات را انجام می دهند، مردم ایده های اطراف خود را انتخاب می کنند و در نهایت، مردم "محصول" اولیه شرکت های تحقیقاتی هستند.

نیروهای درگیر در پروژه های علمی

اطلاعات اداری امکان شناسایی افراد درگیر در پروژه های علمی – و نه فقط نویسندگان تحقیقات – را فراهم می کنند. دانشجویان و نیروهای ادارات مختلف، بخش مهمی از پروژه های علمی هستند.

بررسی توزیع جمعیتی در پروژه های تحقیقاتی در بخش های بزرگ بنیاد ملی علوم (NSF) و مراکز و موسسات موسسه ملی بهداشت (NIH) نشان می دهند، اکثر افراد درگیر در پروژه های تحقیقاتی، دانشجویان، فارغ التحصیلان، دانشجویان مقطع فوق دکترا و بخش کوچکی از نیروهای موسسات NIH و بخش های NSF هستند.  

بر پایه این اطلاعات، هرگونه تغییر در بودجه حوزه علم از سوی دولت، اثرات قابل توجهی برجای گذاشته و می تواند پیامدهایی بر نیروی کار حوزه علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) در آینده داشته باشد.

بررسی ها نشان می دهند، فارغ التحصیلان هر رشته در هر ایالت، به طور مستقیم با اقتصاد محلی در ارتباط هستند. فارغ التحصیلان 6 دانشگاه از هر 8 دانشگاه در همان ایالت محل تحصیل مانده و مشغول کار می شوند. فارغ التحصیلان دکترا در صنایعی از جمله الکترونیک، نیمه رساناها، کامپیوتر و داروسازی مشغول فعالیت شده و 4 برابر سایر فارغ التحصیلان، جذب شرکت های تحقیق و توسعه (R&D) می شوند.

تحقیقات نشان می دهند، این دسته از فارغ التحصیلان که در پروژه های علمی حضور دارند، نقش حیاتی در صنایع داشته و در اقتصاد دانش محور شرکت ها بسیار تأثیرگذار هستند.

تأثیر پروژه های تحقیقاتی بر اقتصاد

خرید تجهیزات، لوازم و خدمات، راه دیگری تأثیرگذاری پروژه های علمی بر اقتصاد هستند. این طیف نسبتا وسیع شامل خرید تجهیزات رایانه و نرم افزار تا تجهیزات تصویربرداری و تلسکوپ وحتی حیوانات آزمایشگاهی از جمله موش و موش صحرایی می شوند.

بسیاری از شرکت هایی که تجهیزات مورد نیاز را در اختیار دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی قرار می دهند، شرکت هایی با فناوری بالا (high-tech) و اغلب محلی هستند.

این شرکت ها تمایل دارند که بنگاه هایی در نزدیکی محل استقرار مشتریان خود (دانشگاه ها) تأسیس کنند؛ بنابراین، پروژه های تحقیقاتی به طور مستقیم می تواند اقتصادهای محلی را تحریک و تقویت کند.

حال باید دید، در شرایطی که هدف از تخصیص بودجه و انجام پروژه های تحقیقاتی، توسعه دانش، حمایت از نیروهای ماهر بخش STEM و پشتیبانی از کسب و کارهای فعال در این حوزه است، طرح پیشنهادی کاهش بودجه چه تأثیراتی بر حوزه علوم آمریکا خواهد گذاشت.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: phys.org

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل