کتابخانه روز قیامت

آن‌طور که « کری فولر»  دانشمند حفاظت از محیط‌زیست می‌گوید؛ خزانه جهانی بذر سولبارد در سال 2008 در فاصله 1000 کیلومتری قطب شمال ساخته شد. این تاسیسات ذخیره‌سازی یخ زده، میزبان مهم‌ترین بذرهای موجود در جهان است و به عنوان بانک ژنی برای هنگامه فجایع طبیعی، جنگ و دیگر فجایع محافظت می‌کند. فولر کسی که نخستین بار ایده این خزانه را مطرح و نام خزانه روز قیامت را روی آن نهاد.

خزانه جدید اما در همان کوه‌های خزانه بذر در سولبارد نروژ قرار دارد و به عنوان میراث دیجیتال بشری کاری را در مورد دانش بشری انجام می‌دهد، که خزانه بذر در مورد بانک ژن‌ها. این خزانه جدید را کمپانی فن‌آوری نروژی، Piql پیشنهاد داده است.

این خزانه که به عنوان آرشیو جهانی قطبی شناخته خواهد شد، به عنوان یک ذخیره‌گاه برای دولت‌ها و موسسات علمی وهمین‌طور شرکت‌ها وحتی اشخاص خصوصی عمل خواهد کرد تا اطلاعاتشان را محفوظ نگاه دارد. از آن‌جایی که امنیت این خزانه به تکنولوژی بالایی نیاز دارد، فرمت ذخیره‌سازی اطلاعات در این آرشیو به صورت آنالوگ روی فیلم حساس به نور خواهد بود.

موسس شرکت Piql « رون بیرک استرند» می‌گوید:« این اطلاعات دیجیتال است، که روی فیلم فوق حساس ثبت شده است، بنابراین ما اطلاعات را شبیه یک QR کد بزرگ روی فیلم ثبت می‌کنیم».

این شرکت در سال 2002 تاسیس شده است و فیلم‌ها را از دیجیتال به آنالوگ تبدیل کردند. حالا این شرکت از تکنیک ذخیره‌سازی آنالوگش برای ذخیره‌سازی اطلاعات جهانی استفاده خواهد کرد. بیرک استرند توضیح می‌دهد؛ برای حفاظت از اطلاعات آن‌ها را همان‌طور روی فیلم ذخیره می‌کنیم که اطلاعات درون یک چاپگر روی کاغذ نقش می‌بندد. وقتی این اطلاعات روی فیلم چاپ‌ شود، اطلاعات دیگر قابل ویرایش نخواهند بود و خطرحمله از راه دور هم وجود نخواهد داشت. در حقیقت آن‌طور که  بیرک استرند می‌گوید، مثل این است که اطلاعات را درون سنگ حکاکی کنید.

همچنین این فیلم‌ها را می‌توان برای مدت‌های طولانی نگهداری کرد و آن‌طور که آزمایش‌ها نشان می‌دهند، حداقل زمان ماندگاری 500 سال خواهد بود و شرکت می‌خواهد زمان را به 1000 سال افزایش دهد. تا این‌جا آرشیو ملی برزیل و مکزیک در زیرزمین ذخیره شده‌اند. آن‌طور که بیرک استرند می‌گوید؛ هر نوع اطلاعاتی شامل داده‌های علمی، فرهنگی و هنری را می‌توان اینجا نگهداری کرد.

علی رنجبران

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا