ارتباط استرس زنان و فشار خون همسرانشان

بررسی های جدید پژوهشگران نشان می دهد که استرس در زنان باعث می شود تا آنان بر سر مسایل بی اهمیت و ناچیز با همسران خود مجادله کنند و این عمل احتمال ابتلای مردان را به فشار خون بالا افزایش می دهد و همان گونه که مشخص است فشار خون بالا نیز یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی به شمار می رود .

به گفته محققان استرس در زنان به ویژه در روابط منفی ، می تواند فشار خون بالا را برای همسرانشان به دنبال داشته باشد که در نهایت مشکلات قلبی – عروقی را نیز به همراه خواهد داشت .

پژوهشگران با استفاده از سیستولیک (حداکثر) فشار خون به عنوان یک مقیاس ، به تحقیق و بررسی این مساله پرداختند که آیا فشار خون فرد تحت تاثیر روابط خود با شریک زندگی اش که از استرس مزمن رنج می برد ، قرار دارد و آیا در این الگوها تفاوت های جنستی نیز موثر هستند یا نه ؟

قابل ذکر است که یافته های این تحقیقات از پژوهش های پیشین که نشان می داد استرس و کیفیت روابط ، هر دو اثری مستقیم و متعادل بر روی سیستم قلبی – عروقی دارند ، حمایت می کند .

کرا اس بریدیت (Kira S Birditt)  پژوهشگر موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه میشیگان (University of Michigan) ایالات متحده امریکا در این رابطه چنین توضیح می دهد : " با این حال ، ما متوجه شدیم که در روابط زناشویی ، مردان از حساسیت بیشتری نسبت به زنان برخوردار هستند . همچنین زنان بیشتر تحت تاثیر روابط زنا شویی قرار دارند . "

او در ادامه می گوید : " این مساله ممکن است نتیجه این باشد که شوهران ، بیشتر به اتکای همسرانشان اهمیت می دهند که البته این مساله وقتی زنان دچار استرس هستند دچار ضعف می شود . "

این تحقیقات بر سوالات مختلفی تکیه داشت که برخی از ان ها به این شرح هستند :  آیا استرس مزمن ایجاد فشار خون بالا را به دنیال دارد و یا رابطه ای بین استرس مزمن و فشار خون بالا بین زن و شوهرهای متفاوت وجود دارد  و آیا کیفیت رابطه منفی می تواند به ایجاد فشار خون بالا بیانجامد ؟ آیا ارتباطی بین کیفیت رابطه منفی و فشار خون توسط جنسیت های مختلف وجود دارد یا نه ؟

در این پژوهش ، محققان به طور ویژه به مطالعه و بررسی اثرات کیفیت روابط منفی پرداختند و دریافتند که اثرات این روابط هنگامی که فرد به طور جداگانه مورد آزمایش قرار می گیرد قابل تشخیص نیست . اما زمانی که فعل و انفعالات بین هر دو نفر ( زن و شوهر ) مورد بررسی قرار می گیرد ، نتایج قابل تشخیص هستند .

بر اساس گفته محققان ، این مهم است که زن و شوهر در هنگام بررسی های بهداشتی و زناشویی ، به عنوان کل در نظر گرفته شده  و تنها و جداگانه مورد بررسی قرار نگیرند .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله (Gerontology) به چاپ رسیده است .