نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید «کاغذ ضدباکتری»

کاغذ، کاربرد زیادی در صنایع غذایی به منظور بسته بندی مواد غذایی تولید شده دارد و لذا در این حالت، عاری بودن آن از عوامل بیماری زایی نظیر باکتری ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار ست.

در این رابطه، محققینی از کشورمان تلاش نموده اند تا با استفاده از علم نانوفناوری، چنین هدفی را محقق سازند. بدین منظور، محققین فوق از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، در مطالعه ای پژوهشی، تاثیر کاربرد «نانو رس» را در تولید کاغذ ضدباکتری دوستدار محیط‌زیست مورد بررسی و ارزیابی علمی قرار داده اند.

کاغذ، کاربرد زیادی در صنایع غذایی به منظور بسته بندی مواد غذایی تولید شده دارد و لذا در این حالت، عاری بودن آن از عوامل بیماری زایی نظیر باکتری ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار ست.

در این خصوص و ازآنجاکه اثربخشی نانورس به‌میزان بارمنفی آن بستگی دارد، نانورس مورد نظر توسط دستگاه هموژنایزر، تیمار شد تا ساختاری همگن با بارمنفی بیشتری فرآوری گردد. سپس این نانورس ها در مقادیر آزمایشی مختلف با نشاسته ترکیب و ترکیب حاصله توسط دستگاه مخصوص به‌صورت پوشش در سطح کاغذها اعمال گردید. در نهایت خصوصیات فیزیکی و میزان ضدباکتری بودن کاغذهای تولیدی مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که استفاده از نانورس‌ها در پوشش دهی کاغذ، اثر قابل توجه و معنی‌داری بر ممانعت از رشد باکتری‌ها داشته، به گونه ای که کاربرد این مواد حتی در سطوح پایین نیز توانسته رشد باکتری‌ها را کاهش دهد.

همچنین بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش که در مجله علمی پژوهشی «صنایع چوب و کاغذ ایران» وابسته به انجمن علوم و صنایع چوب و کاغذ ایران منتشر گردیده، جذب آب کاغذها نیز به دنبال پوشش دهی آن ها با ذرات رس دارای ابعاد نانو، کاهش و مقاومت آن ها به‌ میزان عبور هوا افزایش یافته است که این موارد نیز در بهبود خصوصیات کاغذها موثر می باشند.

با توجه به این نتایج، پژوهشگران بیان نموده اند که نانورس همگن‌شده می‌تواند عاملی مطلوب در تولید کاغذهای بسته‌بندی با جذب آب پایین، مقاومت به‌عبور هوای بالا و مقاوم در برابر میکروارگانیسم‌های باکتریایی باشد.

 

محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: افرا، ا. و نارچین، پ. 1395. مطالعه اثرات ضدباکتریایی و خصوصیات فیزیکی کاغذ پوشش دهی شده با نانورس و نانورس همگن شده. صنایع چوب و کاغذ ایران، 7(4): 572-561.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل