نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ادعای سرطانزایی پارازیت ها مستند نیست

با گذشت زمان و با پیشرفت های علمی و پزشکی که صورت گرفت امید به زندگی در بین اعضای جامعه بالا رفت و با بالا رفتن سن افراد بیماری هایی مانند انواع سرطان ها هم بیش از پیش شیوع پیدا کرد.

با شیوع بیماری هایی از جمله سرطان بسیاری معتقدند عواملی در وقوع این بیماری موثرند یکی از این عوامل که همواره انگشت اتهام به سوی آن نشانه رفته است همین پارازیت ها و امواج بوده است.

به تازگی فیلمی در فضای مجازی دست به دست می شود مبنی بر اینکه پارازیت در کشور ما بیش از هر جای دیگری در دنیا وجود دارد و تاثیرات مخربی از جمله بروز انواع سرطان ها، سقط جنین و… را برای ایرانیان به همراه داشته است.

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با پارازیت ها و تاثیر آن بر بیماری هایی مانند انواع سرطان گفت: پارازیت ها و امواج و تاثیر آن بر سلامتی افراد، موضوعی است که ما هم همواره اخبار مربوط به آن را می شنویم و حتی اخبار و گزارش های موردی بسیاری هم در رابطه با این موضوع به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که برای نتیجه گیری قطعی در رابطه با این موضوع، شواهد بسیار کم و محدود است و هنوز در مرحله ای نیستیم که بخواهیم بر اساس این شواهد محدود به طور قطع اعلام کنیم که همه افراد در هر شرایطی در معرض پارازیت ها بوده و در نتیجه به سرطان مبتلا می شوند و سپس دستورالعملی برای آن تجویز کنیم.

ملک زاده در ادامه عنوان کرد: البته براساس تحقیقاتی که صورت گرفته، ظاهرا سرطانزا بودن این امواج اثبات شده اما در رابطه با اینکه افراد به چه میزانی با آن مواجه شده اند و اینکه تاثیر گزینه های دیگر در بروز این بیماری چقدر بوده است؟ هنوز تحقیقاتی انجام نگرفته است.

وی تصریح کرد: متاسفانه انجام تحقیقات در این زمینه بسیار سخت است چراکه در حال حاضر اعضای جامعه تنها با امواج و پارازیت ها مواجه نیستند و آلودگی ها و عوامل شخصی و محیطی دیگری هم در ابتلا به انواع سرطان موثر بوده و علامت های خطر دیگری هم وجود دارند.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: واقعیت امر این است که باید در این زمینه سرمایه گذاری کلانی صورت گیرد تا بتوانیم شواهد مطرح شده پیرامون این قضیه را تایید یا رد کرده و در رابطه با سرطانزا بودن یا نبودن این امواج و میزان تاثیرگذاری آن حرف های مستند بزنیم.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل