نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کوچکترین مسابقه اتومبیلرانی جهان

بسیاری از علاقه مندان، مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک جهان را بدقت پیگیری می کنند؛ اما مسابقات اتومبیلرانی دیگری نیز وجود دارد که به مراتب جذابت از هر مسابقه اتومبیلرانی دیگری است.

مسابقه اتومبیلرانی Navocar Race در تولوز (فرانسه) برگزار و به صورت زنده از طریق یوتیب پخش می شود. در این مسابقه چهار وسیله نقلیه تک مولکولی که توسط انسان کنترل می شوند، مسیر 0.0001 میلیمتری را طی خواهند کرد.

این مسابقه اتومبیلرانی با شرکت خودروهایی که 100 برابر کوچکتر از مولکول DNA، 30 هزار برابر نازک تر از یک تار موی انسان هستند و 1 میلیون برابر کوچکتر از یک میلیمتر هستند، برگزار می شود.

کریستیان یوآخیم، محقق ارشد CNRS و از مغزهای اصلی این پروژه تأکید می کند: کار خود را نخست با طراحی یک مولکول به عنوان چرخ ها آغاز و در ادامه، امکان حرکت این وسیله نقلیه را بررسی کردیم؛ در نهایت به این ایده رسیدیم که مسابقه اتوموبیلرانی (با این نانوخودروها) برگزار کنیم. این یک آزمایش در زمان واقعی است، درست مشابه پرتاب یک موشک.

نیروی محرکه هر خودرو از پالس های الکتریکی بسیار کوچک توسط میکروسکوپ تأمین می شود و هدایت خودرو نیز توسط کاربر انسانی انجام می شود.

چهار تیم از سراسر جهان در مسابقه فینال با یکدیگر رقابت خواهند کرد؛ این تعداد، حداکثر خودرویی است که با استفاده از میکروسکوپ اسکن کننده اقتباسی به صورت همزمان قابل رهگیری است.

این مسابقه اتومبیلرانی دیدنی 28 آوریل (8 اردیبهشت) برگزار می شود؛ علاقه مندان برای تماشای زنده این مسابقه به آدرس Nanicar Race channel (یوتیوب) مراجعه کنند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: digitaltrends

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل