نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سفیر ژاپن: ارتباط دانشگاهی خوبی با ایران داریم

معماری ژاپن و ایران

سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران در سمپوزیوم بین‌المللی «هنر و فضای مابین؛ ایران/ژاپن» گفت: فارغ از مباحث سیاسی ارتباط دانشگاهی بین ایران و ژاپن شکل گرفته است و از تبادل دانشجو میان دو کشور استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری سینا، تاماکی تسوکادا در سمپوزیوم بین‌المللی «هنر و فضای مابین؛ ایران-ژاپن» گفت: این رویداد با هدف تقویت مطالعات تطبیقی میان فرهنگی و انتقال اندیشه‌ها و تبادلات هنر و معماری در مسیر جادۀ ابریشم برگزار شده است. برگزاری رویدادهای فرهنگی از برنامه‌های ما در ایران است که مردم دو کشور هرچه بیشتر با فرهنگ یکدیگر آشنا شوند تا بتوانیم از ظرفیت ارتباطات تاریخی و ارزش‌های مشترک میان ایران و ژاپن بهره ببریم.

وی با ابزار خرسندی از حضور در این رویداد گفت: فارغ از مباحث سیاسی و تنش ها، ارتباط آکادمیک بین ایران و ژاپن شکل گرفته است؛ تجربه آشنایی با فرهنگ ایران داشتند بسیار شگفت انگیز است.

سفیر ژاپن در تهران با اشاره به تبادل دانشجو میان دو کشور افزود: تبادل دانشجویان بین دو کشور را باید تقویت کرد. تلاش داریم فرهنگ ایران را نشر دهیم و به حیطه‌های دیگر معرفی کنیم تا بتوانیم از سایر ظرفیت های فرهنگی و علمی دو کشور استفاده کنیم.

درک مشترک بین ایران و ژاپن ضروری است

الهام اندرودی دبیر سمپوزیوم بین‌المللی «هنر و فضای مابین ایران/ژاپن» گفت: یکی از مهمترین اهداف رویداد این است که بتوانیم به این نقطه مشترک برسیم که چه مباحث مشترکی بین معماری ایران و ژاپن وجود دارد. ژاپن کشوری است که در مسیر جاده ابریشم و در نقطه انتهایی قرار دارد. ژاپن دروازه تکنولوژی است و ایران از پیشینه فرهنگ و تاریخی برخوردار است و به این ترتیب دو کشور می‌توانند با فهم مشترک از تجربه‌های یکدیگر بهره ببرند. همین امر درک مشترک بین ایران و ژاپن را ضروری می‌کند.

وی افزود: هدف دیگر این رویداد مطالعه تطبیقی فرهنگ ایران و ژاپن است. معماری ژاپن تبدیل به کانون تحرک دنیا شده است و خرسندیم که در مهمترین جایزه معتبر معماری ۹ نفر ژاپنی برنده شدند.

اندرودی گفت: مهم است که بدانیم چه درس هایی می توانیم از آنها بیاموزیم. صاحبنظرانی که در حوزه معماری فعال هستند در رابطه به فضاهای شهرسازی ژاپن یک پاسخ مشترک دارند که این معماری به خوبی منعکس کننده فرهنگ کشور آنهاست. در واقع همچنانکه زبان معماری جدید را داراست به ماهیت فرهنگی و تاریخی خود وفادار است و می‌توان پیوند سبک زندگی ژاپنی را با دنیای امروز دید.

وی افزود: بسیار ارزشمند است که روند طی شده را مطالعه کنیم؛ روندی که ژاپن توانسته است مدرنیته را روی ریشه‌های سنتی خود بنا کند و سنت خود را همچنان پویا نگاه دارد. ما باید از این تجربه استفاده کنیم که چگونه می‌توانیم یک حلقه وصل پیدا کنیم تا معماری تاریخی خود را به نیازهای انسان امروز متصل کنیم.

وی در شباهت فضای آستانگی در معماری ایران و ژاپن گفت: هر دو کشور دارای فرهنگ و هنر غنی هستند. ما در حوزه گذار و آستانگی بسیار غنی هستیم. ایوان، گنبد، حیاط، دالان، هشتی، پردیس و باغ زمینه های بسیار قدرتمندی بودند که پیوندی بین فضای اندورنی و بیرونی ایجاد می کردند.

اندوری اظهار کرد: من که مطالعه تطبیقی میان دو کشور انجام دادم متوجه شدم که مشترکات زیادی بین دو فرهنگ وجود دارد؛ جاده ابریشم علاوه بر ارتباطات اقتصادی، ارتباط بین فرهنگ و ایده های مختلف و اندیشه های تاریخی را شکل داد و همه این کشورها دارای یک پیوندهای ناگسستنی هستند که با مطالعه آنها می توانیم به صورت متقابل هم تاثیر بگذاریم و هم تاثیر بگیریم.

هم‌زمان با دومین همایش علمی بین‌ المللی «هنر و فضای مابین، ایران- ژاپن» با موضوع فضا، آستانگی و مطالعات تطبیقی جادۀ ابریشم در دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران، نمایشگاهی از چیدمان‌ های هنرمندان ژاپنی در باغ نگارستان دانشگاه تهران برپا می‌ شود.

گفتنی است نمایشگاه «سفر در مسیر جاده ابریشم» از ۱۸ دی ماه تا ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۳ در گالری موزه کمال‌ الملک و محوطۀ باغ نگارستان، پذیرای پژوهشگران، دانشجویان، هنرمندان و علاقه‌مندان است.

این نمایشگاه آثاری از آراتا ایسوزاکی، شیگرو بان و ریو نیشیزاوا، سه معمار برگزیده ژاپنی برندۀ جایزه پریتزکر، را در بر خواهد داشت.

منبع: ایرنا

خروج از نسخه موبایل