نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استخراج مس به وسیله مواد فعال زیستی

به گزارش زیست فن، آلمان یکی از مصرف کنندگان عمده ی مس محسوب می شود که بخشی از منابع مس خود را به صورت بازیافت و بقیه آن را به صورت سنگ معدن یا کنسانتره از کشور هایی مانند شیلی وارد می کند .

در پروژه مشترک تعریف شده بین آلمان و شیلی ، با هدف استخراج مس و فلزاتی مانند ملیبدن به صورت پایدار و کم خطر و پر بازده با استفاده از فرآیندهای زیستی می باشد. استفاده از مواد فعال زیستی استخراج شده از باکتریها برای عدم استفاده از مواد شیمیایی و یا کاهش آنها از طرح های پیشنهادی این پروژه محسوب می شود .

استفاده از باکتری ها برای این فرآیند به دلیل وفق پذیری باکتری ها با محیط های نمکی بسیار مناسب است . انجام این فرآیند نیاز به کشت سلول و یا خود باکتری ها به صورت زنده ندارد بلکه مواد فعال زیستی ، متابولیت ها ، مولکول های سلولی ومواد درون سلولی که قادر به تغییرات سطوح معدنی هستند برای این امر کافی می باشد .

شناور سازی یکی از روش های سنتی استخراج فلزات است که ادغام آن با باکتری ها منجر به زیست شناور سازی خواهد شد . یکی از ضایعات صنعت استخراج فلزات کانی پیریت آهن می باشد که معمولا به عنوان پسماند از محیط خارج می شود و نکته جالب این است که باکتری ها برای متابولیسم خود به این ماده نیاز دارند .ر

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل